שבת | 23.11.24

שעה פריטים
All day
 
11am
4pm
6pm
8pm
20:00
9pm
21:00
סגור
לתכנית החודשית

בעקבות הפסקול הקולנועי

מאל ג'ולסון ועד טרנטינו

ארבעה פרקי מסע בעקבות הפסקול הקולנועי

הפסקול המוסיקלי הוא כלי משמעותי בעיצוב החוויה הקולנועית. לאורך כמעט מאה שנה של קולנוע מדבר, התפתח הכלי הזה בכיוונים שונים ומגוונים.

בחודש ספטמבר נערוך סידרה המוקדשת לארבעה פרקי מפתח במסע שערכה המוזיקה במאה השנים האחרונות מאולמות הקונצרטים והמופעים אל פסקולי סרטים. כל פרק יכלול הקרנה של 3-4 סרטים ומפגש מבוא בהנחיית מלחין הקולנוע והטלוויזיה יונתן בר גיורא, שילווה את דבריו גם בנגינה בפסנתר.

 

פרק א': מחסום הקול נשבר

יותר משלושים שנה, עשרות נסיונות, המצאות, רעיונות ו...סרט מנצח אחד, היו דרושים כדי להשיק  את הסאונד הסינכרוני בקולנוע. "זמר הג'ז", הסרט שפרץ בסופו של דבר את מחסום הקול, השכיל לעשות שימוש יצירתי מתוחכם בהמצאה החדשה, תוך שהוא רותם אותה באופן מבריק למחוזות מבוססי צליל של רגש אנושי טהור, מחוזות שלא היו קיימים בסרט האילם.

 

פרק ב': פסקולי הזהב

כשהסאונד סוף סוף הגיע למסך, הוא הגיע כל כך מהר שהיה צריך, תוך שנים ספורות, בעזרת סוללת מלחינים, מנצחים ומעבדים שנחטפו בזריזות להוליווד, בעיקר מתיאטראות ברודווי, להמציא מקצוע חדש לחלוטין: מלחין קולנוע. ההצלחה הקופתית הפנומנלית של הסרטים עטורי הסאונד החדש הובילה לתקופה בת למעלה מ-20 שנים של שגשוג קולנועי חסר תקדים, להלן "תור הזהב של הוליווד". הסרטים המובילים של התקופה נעטפו בפסקולים עשירים, שבוצעו על ידי תזמורות ענק, תזמורות ייעודיות שעסקו בהקלטות פסקולים מבוקר עד ערב והתמחו בכל האספקטים המאפיינים את האמנות שזה עתה באה לעולם: דיוק חסר פשרות בתיזמונים ובביצוע, משמעת הקלטה חמורה, קריאת תווים זריזה ומדוייקת, ניצוח מוקפד מול תמונה ועוד.

 

פרק ג': ג'ז וקולנוע

בשנות החמישים זיעזעו כמה זרמי עומק את המבנה היציב, הסופר רווחי, של הוליווד. כתוצאה מכך גם פסקולי הסרטים החלו לעבור מטמורפוזה משמעותית.  אחת ההתפתחויות המרתקות באותן שנים הייתה התגנבותו של הג'אז לפסקולי הסרטים. צלילים מאולתרים, חצופים, שעל פניהם סותרים לחלוטין את תובנות הבסיס בתורת ההלחנה המוקפדת לתמונה, הפיחו רוח חדשה ומרעננת בפסקולי סרטים, ואגב כך הוסיפו משמעויות חדשות ליחס בין צליל לתמונה.

 

פרק ד': במאי הפסקולים

לצד התפתחות והשתכללות אמנות ההלחנה לתמונה, היו גם במאים שהעדיפו שלא להפקיד את פסקולי היצירות שלהם בידי אחרים, והפכו למעין די ג'ייז של סרטיהם. הבולטים שבהם, מרטין סקורסזה, סטנלי קובריק וקוונטין טרנטינו, רקחו לסרטיהם שעטנז של שירי פופ, יצירות קלאסיות, פסקולי סרטים מוקדמים יותר ויצירות מוזמנות, על מנת ליצור גוף עבודות שהרחיב את אמנות יצירת הפסקול למחוזות חדשים מרתקים.

מחסום הקול נשבר

קווים לדמותה של המהפכה הגדולה בתולדות הקולנוע – המעבר מהראינוע לקולנוע המדבר

הסרט שהתניע בהצלחה את עידן הקולנוע המדבר הוא סרט שמצליח לרגש גם קרוב ל 100 שנים אחרי. שילוב מנצח של חזנות, ג'אז, מלודרמה קורעת לב והילה היסטורית שכנראה לעולם לא תתפוגג. מרצה: יונתן בר גיורא

זמר הג'ז

בימוי: אלן קרוסלנד
| 90 דקות

בנו של חזן יהודי חולם על קריירה של זמר ג'ז, אך אביו רוצה שימשיך את דרכו. לאחר שהופך להצלחה מסחררת הוא שב הביתה ועל ערש הדווי זוכה האב לשמוע את בנו מבצע את קול נדרי בבית הכנסת. "זמר הג'אז", שהיה הסרט הראשון שלווה בפסקול, זכה להצלחה כבירה ושינה לעד את פני האמנות השביעית.

מחסום הקול נשבר
הקולנוע האילם הגיע לשיאים יצירתיים בשנות ה-20, מה שהקשה עוד יותר על אלה שביקשו להתניע את עידן הקולנוע המדבר. לצד באסטר קיטון וצ'רלי צ'פלין, הביא גם הרולד לויד לידי שלמות את ז'אנר קומדיית הסלאפסטיק הרומנטית של הקולנוע האילם

לעזאזל הבטיחות

בימוי: פרד ניומאייר, סם טיילור
| 74 דקות

הקומדיה המפורסמת ביותר של הרולד לויד. לויד מגלם פקיד בחנות כלבו המוצא את עצמו תלוי על מחוגיו של שעון במרומי גורד שחקים בלוס אנג'לס. הסרט התפרסם בכך שהפעלול הנועז נעשה בלי אפקטים והרולד באמת היה תלוי בגובה רב. 

מחסום הקול נשבר
9 שנים אחרי תחילת עידן הסאונד הסינכרוני, כשהוא כמעט בודד במערכה, התעקש צ'פלין להמשיך ליצור סרטים אילמים. הסרט עושה שימוש בסאונד סינכרוני, אבל בצורה סאטירית, מאד סלקטיבית, אשר רק מדגישה את סלידתו העמוקה של האמן הגדול מההמצאה החדשה.

זמנים מודרנים

בימוי: צ’ארלי צ’פלין
| 85 דקות

הנווד הידוע של צ’פלין מנסה להסתדר בעולם המתועש אבל לאחר כמה תקריות מול המכונה, מוצא עצמו שוב מובטל. “זמנים מודרנים” הוא אחד הסרטים הגדולים בתולדות הקולנוע, סרט מצחיק, חכם, מרגש ואנושי. 

מחסום הקול נשבר
קומדיה שנונה ומהירה של לוביטש, אשר נהנית מפסקול מוזיקלי סימפוני רחב יריעה כבר בתחילת עידן תור הזהב. המלחין פרנק הרלין רקח מחומר גלם נתון מצומצם מאד, קנבאס מוזיקלי רחב יריעה ומאד אפקטיבי

צרות בגן עדן

בימוי: ארנסט לוביטש
| 83 דקות

אחת הדוגמאות ל”מגע של לוביטש” היא הסרט שלפנינו: קומדיה מעולה שבמרכזה צמד נוכלים המנסה לרוקן את קופתה של אלמנה עשירה. עם תסריט שנון, דמויות כתובות ומבוצעות היטב ושימוש מבריק באמצעים הקולנועיים, התוצאה היא יצירת מופת שניסחה כבר לפני תשעים שנה את היסודות של הקומדיה המצולמת מכאן ועד למיטב הסיטקומים של ימינו. 

מחסום הקול נשבר
קומדיה שנונה ומהירה של לוביטש, אשר נהנית מפסקול מוזיקלי סימפוני רחב יריעה כבר בתחילת עידן תור הזהב. המלחין פרנק הרלין רקח מחומר גלם נתון מצומצם מאד, קנבאס מוזיקלי רחב יריעה ומאד אפקטיבי

צרות בגן עדן

בימוי: ארנסט לוביטש
| 83 דקות

אחת הדוגמאות ל”מגע של לוביטש” היא הסרט שלפנינו: קומדיה מעולה שבמרכזה צמד נוכלים המנסה לרוקן את קופתה של אלמנה עשירה. עם תסריט שנון, דמויות כתובות ומבוצעות היטב ושימוש מבריק באמצעים הקולנועיים, התוצאה היא יצירת מופת שניסחה כבר לפני תשעים שנה את היסודות של הקומדיה המצולמת מכאן ועד למיטב הסיטקומים של ימינו. 

פסקולי הזהב

תור הזהב של הפסקולים הסימפוניים הגדולים

הדרמה המפורסמת שזכתה לאינספור ייצוגים אמנותיים, נהנית כאן מאחד הפסקולים הנפלאים של גדול מלחיני הוליווד, אלפרד ניומן, שצליל המיתרים של התזמורת שלו הפך כבר לשם נרדף לרגש טהור. מרצה: יונתן בר גיורא

הגיבן מנוטרדאם

בימוי: ויליאם דיטרלה
| 117 דקות

איש הפעמונים הגיבן והמפלצתי של כנסיית הנוטרדאם בפריס, מתגלה כבעל לב רחום וחנון המציל צועניה צעירה מציפורני הרשע. גירסה קולנועית זו לרומן מאת ויקטור הוגו מציגה את הוליווד במיטבה - ניהול אמנותי עתיר דמיון, תפאורות מרשימות, תלבושות מגוונות, עבודת מצלמה עשירה, תאורה מסוגננת, ומעל לכל בימוי ומשחק מבריקים. 

פסקולי הזהב
זהו שיאו של תור הזהב, והפסקול מפתיע בשכלולו: הוא נע בין נקודות מבט, עובר מהרקע לחזית, מכלים בודדים לתזמורת במלוא היקפה, בין רגעים של אינטימיות למעמדים רחבים, שמעשירה את המימד הדרמטי ומאיצה אותו.

בן חור

בימוי: ויליאם ויילר
| 223 דקות

בירושלים של המאה הראשונה שני חברי ילדות, בן אצולה מקומי ורומאי שחוזר לעיר כקצין בליגיון, מתנגשים על רקע שאיפות העצמאות של יהודה בן חור. הוא מוגלה לרומא, שם הופך לרוכב כרכרות מוכשר ומתכנן את נקמתו. "בן חור" הוא שיא של ז'אנר האפוס הקולנועי, עם סצנות רחבות כפיים לצד יד רגישה. התוצאה היא אחד ההישגים הגדולים של שנות החמישים.

פסקולי הזהב
המלחין מקס סטיינר מגיע כאן לאחד משיאי יצירתו, תוך שימוש וירטואוזי בשיר הנושא ושני ההמנונים (של צרפת וגרמניה) כדי לרקוח פסקול רב שכבות, מגוון, מענג ובלתי נשכח, שקטע קצר ממנו הפך עם השנים לאות המלווה את הפתיח של האחים וורנר

קזבלנקה

בימוי: מייקל קורטיז
| 102 דקות

מלחמת העולם השניה. קזבלנקה תחת משטר וישי היא מרכז של פליטים העושים דרכם לליסבון שבפורטוגל. כולם מגיעים לבית קפה של ריק. מתחת למעטה החיצוני של בעל בית קפה ציני, מסתתר רומנטיקן קשוח, שנאלץ לבחור בין הלב לאידיאלים כאשר אהובתו לשעבר נכנסת לפתע לקפה. אחד משיאי תור הזהב ההוליוודי, ואין סיבה להחמיץ אותו.

פסקולי הזהב
יצירת המופת של היצ'קוק נשענת על יצירת מופת צלילית של ברנרד הרמן, שעטף את המותחן המתוחכם הזה בשכבות מתוחכמות לא פחות של צלילים מתוזמרים בטכניקות מהפכניות, עם חיבור בלתי ניתן להפרדה של צליל ותמונה שתפרו כאן היצ'קוק והרמן. 

ורטיגו

בימוי: אלפרד היצ'קוק
| 127 דקות

בלש בדימוס בסן פרנסיסקו נשכר ע"י חבר לשעבר כדי לעקוב אחר אשתו, המתנהגת בצורה מוזרה. מכאן מתגלגלת עלילת מתח מרתקת וגאונית. "ורטיגו" הוא קולנוע בשיאו – מבדר, מרגש, מתעתע  - בו היצ'קוק ממשיך את העיסוק באהבה, באובססיה או ובכוחה של האשליה. זוהי אחת מיצירות המופת הגדולות בכל הזמנים ותמיד כדאי להתמסר לה.

פסקולי הזהב
יצירת המופת של היצ'קוק נשענת על יצירת מופת צלילית של ברנרד הרמן, שעטף את המותחן המתוחכם הזה בשכבות מתוחכמות לא פחות של צלילים מתוזמרים בטכניקות מהפכניות, עם חיבור בלתי ניתן להפרדה של צליל ותמונה שתפרו כאן היצ'קוק והרמן. 

ורטיגו

בימוי: אלפרד היצ'קוק
| 127 דקות

בלש בדימוס בסן פרנסיסקו נשכר ע"י חבר לשעבר כדי לעקוב אחר אשתו, המתנהגת בצורה מוזרה. מכאן מתגלגלת עלילת מתח מרתקת וגאונית. "ורטיגו" הוא קולנוע בשיאו – מבדר, מרגש, מתעתע  - בו היצ'קוק ממשיך את העיסוק באהבה, באובססיה או ובכוחה של האשליה. זוהי אחת מיצירות המופת הגדולות בכל הזמנים ותמיד כדאי להתמסר לה.

פסקולי הזהב
המלחין מקס סטיינר מגיע כאן לאחד משיאי יצירתו, תוך שימוש וירטואוזי בשיר הנושא ושני ההמנונים (של צרפת וגרמניה) כדי לרקוח פסקול רב שכבות, מגוון, מענג ובלתי נשכח, שקטע קצר ממנו הפך עם השנים לאות המלווה את הפתיח של האחים וורנר

קזבלנקה

בימוי: מייקל קורטיז
| 102 דקות

מלחמת העולם השניה. קזבלנקה תחת משטר וישי היא מרכז של פליטים העושים דרכם לליסבון שבפורטוגל. כולם מגיעים לבית קפה של ריק. מתחת למעטה החיצוני של בעל בית קפה ציני, מסתתר רומנטיקן קשוח, שנאלץ לבחור בין הלב לאידיאלים כאשר אהובתו לשעבר נכנסת לפתע לקפה. אחד משיאי תור הזהב ההוליוודי, ואין סיבה להחמיץ אותו.

ג’אז וקולנוע

כיצד התגנב הילד הרע והלא ממושמע של המוזיקה לפסקולי הסרטים

הפסקול הג'אזי-אירוטי שכתב אלכס נורת', לצד הופעתו עתירת ההורמונים של ברנדו הצעיר, גרמו ללא מעט מבוכה במחלק המוסר ההוליוודי. רק שנים אחר כך התקבלו צלילים ג'אזיים בזרועות ואוזניים פתוחות לפסקולי הסרטים. מרצה: יונתן בר גיורא

חשמלית ושמה תשוקה

בימוי: איליה קאזאן
| 122 דקות

מערכת היחסים בין בלאנש, צעירה שבירה ממשפחה דרומית שירדה מנכסיה, לבין אחותה ובעלה המתגוררים באיזה חור בניו אורלינס – הפכה לאחד מסרטי המפתח בתולדות הקולנוע האמריקאי. סטנלי קובלסקי של ברנדו הוא ארי בסוגר, יצרי, אלים, חשוף רגשית. בקיצור, זוהי קלאסיקה נועזת שאסור להחמיץ. 

ג’אז וקולנוע
המוזיקה המאולתרת לחלוטין שכתב-ניגן-הקליט מיילס דייויס לסרט הזה, הפכה לאבן דרך לא רק בתולדות הפסקול הקולנועי, אלא גם בתולדות הג'אז

מעלית לגרדום

בימוי: לואי מאל
| 89 דקות

גיבור מלחמה עובד במפעל ליצור נשק ומתאהב באשת מעבידו. זו מסיתה אותו לרצוח את בעלה אבל מה שממבט ראשון נראה כמו הפשע המושלם, איננו כל-כך מושלם. סירטו העלילתי הראשון של לואי מאל הוא יצירה אלגנטית, קרה, חכמה, מסוגננת ומצולמת בצורה מרהיבה עם פסקול מרהיב פרי עטו של מיילס דייויס הנפלא. 

ג’אז וקולנוע
המעבד, המתזמר, המפיק והמלחין האגדי קווינסי ג'ונס החליט באמצע שנות השישים לכתוב מוזיקה לסרטים. כבר בעבודתו הזו, הראשונה בסדרה ארוכה, הצליח Q להטמיע את הג'אז בפסקול הסרט באופן שניפץ לא מעט סטיגמות וגבולות

המשכונאי

בימוי: סידני לומט
| 114 דקות

סידני לומט עוקב אחר סיפורו של ניצול שואה יהודי המנהל בית משכון בהרלם וחי עם זכרונות הזוועה ממחנה הריכוז בו הושמדה משפחתו. אחרי נסיון שוד הוא נאלץ לצאת ולהתמודד גם עם המציאות המקיפה אותו. עריכה סוגסטיבית, צילום ברחובות ניו יורק ופסקול ג'אזי מאת קווינסי ג'ונס מעצימים את חוויה והתוצאה היא סרט עז שפונה ישירות אל החושים.

ג’אז וקולנוע
מועדון הסרט המופרע

פיטר סלרס

אירוע מצחיק ומרגש שיוקדש לשחקן והקומיקאי האגדי פיטר סלרס, בהנחיית הבמאי אלון גור אריה. 

הפנתר הוורוד

בימוי: בלייק אדווארדס
| 114 דקות

העלילה מתארת את מאבק המוחות שבין קלוזו לבין "הפנטום", גנב יהלומים מחוכם המבקש לשים את ידו על "הפנתר הוורוד" - היהלום הגדול בעולם. הסרט הראשון בסדרת "הפנתר הוורוד" הציג לעולם את דמותו האווילית של הבלש נטול הכישורים, אשר הפכה לכוכבת הסדרה בזכות הופעתו המבריקה של פיטר סלרס.

ג’אז וקולנוע
המוזיקה המאולתרת לחלוטין שכתב-ניגן-הקליט מיילס דייויס לסרט הזה, הפכה לאבן דרך לא רק בתולדות הפסקול הקולנועי, אלא גם בתולדות הג'אז

מעלית לגרדום

בימוי: לואי מאל
| 89 דקות

גיבור מלחמה עובד במפעל ליצור נשק ומתאהב באשת מעבידו. זו מסיתה אותו לרצוח את בעלה אבל מה שממבט ראשון נראה כמו הפשע המושלם, איננו כל-כך מושלם. סירטו העלילתי הראשון של לואי מאל הוא יצירה אלגנטית, קרה, חכמה, מסוגננת ומצולמת בצורה מרהיבה עם פסקול מרהיב פרי עטו של מיילס דייויס הנפלא. 

ג’אז וקולנוע
הפסקול הג'אזי-אירוטי שכתב אלכס נורת', לצד הופעתו עתירת ההורמונים של ברנדו הצעיר, גרמו ללא מעט מבוכה במחלק המוסר ההוליוודי. רק שנים אחר כך התקבלו צלילים ג'אזיים בזרועות ואוזניים פתוחות לפסקולי הסרטים.

חשמלית ושמה תשוקה

בימוי: איליה קאזאן
| 122 דקות

מערכת היחסים בין בלאנש, צעירה שבירה ממשפחה דרומית שירדה מנכסיה, לבין אחותה ובעלה המתגוררים באיזה חור בניו אורלינס – הפכה לאחד מסרטי המפתח בתולדות הקולנוע האמריקאי. סטנלי קובלסקי של ברנדו הוא ארי בסוגר, יצרי, אלים, חשוף רגשית. בקיצור, זוהי קלאסיקה נועזת שאסור להחמיץ. 

במאי הפסקולים
הצצה לעולמות הצלילים של במאים שמעצבים בעצמם את המוזיקה שמלווה את סרטיהם. מרצה: יונתן בר גיורא

תפוז המכני

בימוי: סטנלי קובריק
| 136 דקות

לאחר  שנידון למאסר ארוך, מתנדב אלכס לתוכנית גמילה מייצר האלימות. בסיום התוכנית הוא חוזר לרחובות ומגלה כי העולם אינו סולח. קובריק יצר תרגום מבריק לרומן של ברג'ס, ובזכות הופעה כבירה של מלקולם מקדואל הוא מגיש מבט סקפטי על היחס לפשע ולאלימות, על מעמדם של חוק וצדק. הוא עושה זאת באותה שלמות קולנועית שאפיינה אותו והתוצאה, גם אחרי 50 שנה, עדיין נועזת, מבריקה ומטרידה.

במאי הפסקולים
סקורסזה ריצף את אפוס המאפיה המבריק בשירים תקופתיים, והתוצאה לא רק מכניסה לתוך אווירה תקופתית, אלא מעניקה מימד אירוני להתרחשות על המסך.

החברה הטובים

בימוי: מרטין סקורסזה
| 146 דקות

דרך עלייתו ונפילתו של נער אירי בשוליה של המאפיה האיטלקית של ניו יורק, מגיש מרטין סקורסזה את הגרסה שלו לסרט המאפיה. מצלמה וירטואוזית, שחקנים כובשים, עריכה ופסקול שטוענים את החוויה הקולנועית באנרגיה בלתי נגמרת. 

במאי הפסקולים

תפוז המכני

בימוי: סטנלי קובריק
| 136 דקות

לאחר  שנידון למאסר ארוך, מתנדב אלכס לתוכנית גמילה מייצר האלימות. בסיום התוכנית הוא חוזר לרחובות ומגלה כי העולם אינו סולח. קובריק יצר תרגום מבריק לרומן של ברג'ס, ובזכות הופעה כבירה של מלקולם מקדואל הוא מגיש מבט סקפטי על היחס לפשע ולאלימות, על מעמדם של חוק וצדק. הוא עושה זאת באותה שלמות קולנועית שאפיינה אותו והתוצאה, גם אחרי 50 שנה, עדיין נועזת, מבריקה ומטרידה.

במאי הפסקולים
אצל טרנטינו התקלוט ובחירת השירים לפסקול הוא שחקן משמעותי בחוויה הקולנועית: כלי מיידי לדיוק הזמן והמקום, ויותר מכך אמצעי להחדיר לתוך ההתרחשות מבט חיצוני: אירוני, משועשע או מלנכולי.

ספרות זולה

בימוי: קוונטין טרנטינו
| 149 דקות

קוונטין טרנטינו משלב בצורה מבריקה שלושה סיפורים אלימים משעשעים, מבריקים ומרושעים, על חיי הפשע בלוס־אנג‘לס. דמויות קשוחות ומושחתות, דיאלוגים שנונים ופיוטיים, בחירות מוזיקאליות מדויקות, סגנון בימוי ייחודי וקו עלילה שנע על ציר לא לינארי הפכו את "ספרות זולה" לאחד מסרטי המפתח של שנות התשעים.