שלישי | 23.07.24

פריטים
 
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לברברה סטנוויק

"כל פעם שהגברת סטנוויק עושה סרט, נראה שהיא עושה צעד מוטעה – בצד הפיקטיבי של המסך" כתב בשנינות מבקר הקולנוע של הניו יורק טיימס בוזלי קראותר כאשר יצאה עוד דרמה בכיכובה בסוף שנות הארבעים. יכול להיות שאין משפט מדויק מזה כדי לתמצת את מקומה של סטנוויק בתוך הקולנוע ההוליוודי, שהיא היתה אחת הכוכבות הגדולות שלו בשנות השלושים והארבעים.

יש מידה של חפיפה בין הביוגרפיה שלה לאופן שבו התעצבה הפרסונה הקולנועית שלה. היא נולדה ב-1907, התייתמה מהוריה בגיל צעיר, עברה בין בתי אומנה ובתי יתומים, ואחרי שצפתה באחותה הגדולה מופיעה במועדוני לילה החליטה שהבמה היא המקום שאליו היא שואפת. בגיל 16 כבר התקבלה כרקדנית, אחר כך הגיעה לברודוויי ומשם להוליווד, בדיוק כאשר הראינוע הפך לקולנוע. התפקידים הראשונים שלה הציגו דמות של אישה צעירה וחסרת מעצורים שתעשה הכל כדי לבסס את מקומה בעולם. חוץ מכשרונה ויופיה, הם מאפשרים לגלות את הקולנוע שנעשה בהוליווד לפני שהתעשייה קיבלה על עצמה קוד מוסרי. אלו סרטים העוסקים בישירות מפתיעה בגיבורים מפוקפקים, בנשים כובשות ובגברים שמאבדים את ראשם, ביחסים מחוץ לנישואין ועוד נושאים שמערערים על הסדר החברתי הנכון.

בסוף שנות השלושים היא עדיין מככבת בקומדיות "נזכור את הלילה", "ליידי איב" ואחרות, בשנות הארבעים היא גיבורת הפילם נואר ("ביטוח חיים כפול", "אהבתה המשונה של מרתה אייברס", "טעות במספר") ובשנות החמישים, אחרי שמלאו לה 40 היא מופיעה במלודרמות ("כל שאני רוצה", "תמיד יש מחר"). כמעט כל התפקידים האלו מוצאים אותה כאאוטסיידרית – אישה עצמאית וחזקה שלא מצליחה להחזיק תא משפחתי, ששאיפותיה משבשות את חייה ונוכחותה היא פיתוי מאיים.

ואכן בכל הופעותיה קשה להסיר ממנה את העיניים, מבעד לבלונדינית הסתמית מסתתר תמיד משהו מסתורי ולא צפוי שהופך את נוכחותה על המסך לחריגה. זוהי חריגות שמבטאת סכנה ובאותה מידה מעוררת חמלה ומלנכוליה. בתוך הפילמוגרפיה הזו נחבא מעין דואט עם השחקן פרד מקמארי ששיחק לצידה בשלושה סרטים ("נזכור את הלילה", "ביטוח חיים כפול", "תמיד יש מחר"). שיתוף הפעולה בין השניים מצטבר לדיוקן של זוגיות שלא מגיעה לפורקן ויש בה צער והחמצה.  

הקריירה של סטנוויק לא הסתיימה בהחמצה. היא אמנם עזבה את הקולנוע בראשית שנות השישים ומצאה את מקומה בטלוויזיה, אך תמיד ידעה לנווט את דרכה בתעשייה היטב. התוכנית החודש היא הזדמנות נוספת לצפות בכמה משיאי הופעותיה.

מחוללת הניסים

בימוי: פרנק קאפרה
| 90 דקות

כאשר אביה הכומר הולך לעולמו, מחליטה פלורנס לרשת את מקומו ובעזרתו של נוכל מיומן משווקת את עצמה כ"מחוללת ניסים". סטנוויק מגלמת אישה חזקה שנאבקת בין הכוחות בחייה: האהבה והאמת או ההצלחה והשקר.

אהבה אסורה

בימוי: פרנק קאפרה
| 85 דקות

על סיפון אוניית נוסעים נפגשים לולו ובוב ומתאהבים. אך כאשר מתברר כי בוב נשוי ומחוייב לאשתו, הקשר מתפרק... עם מצלמה ועריכה משוכללות, זוהי דרמה שעוסקת בנושאים נפיצים: חד הוריות, מוביליות חברתית, זוגיות מחוץ לנישואין. דרמה אפקטיבית ונוגעת ללב.

בייבי פייס

בימוי: אלפרד גרין
| 71 דקות

לילי עוזבת את העיירה לניו יורק ומתחילה לפלס את דרכה לצמרת. האמצעי: יחסים עם הגברים שבדרכה. דרמה עזה, אירונית, שנעה בזריזות משיא לשיא – ואיזה שיאים – בלי יותר מדי רגשנות. סטנוויק מהממת בתפקיד של אישה כמעט שטנית, שמערכת ההפעלה שלה מכוונת לדבר אחד ויחיד.

נזכור את הלילה

בימוי: מיטשל ליסן
| 94 דקות

כאשר גנבת קטנה נתפסת ונשלחת למעצר ערב חג המולד בניו יורק, נכמרים רחמיו של התובע. את חג המולד הם עתידים לבלות בנסיעה למשפחה שלו באינדיאנה, ועל הדרך מתאהבים. ברברה סטנוויק ופרד מקמארי משרטטים דיוקן של אהבה שלעולם אינה מוצאת את מקומה.

ליידי איב

בימוי: פרסטון סטרג'ס
| 94 דקות

אחת מפסגות הקריירה של פרסטון סטרג'ס מהווה גירסה מפולפלת לסיפורם של אדם, חוה והנחש. זהו היבט ציני על המלחמה בין המינים. קומדיית מין שנונה וחדת דיאלוגים העוקפת את הקוד המוסרי שכפתה הוליווד על עצמה. כל שורה, כל סצינה הן פנינים ביצירה שזכתה ב-1941 בתואר סרט השנה ולא איבדה מאום מקיסמה ורעננותה עד היום. 

ביטוח חיים כפול

בימוי: בילי ויילדר
| 107 דקות

אשתו המשועממת והצעירה של בעל הון קשיש משכנעת את סוכן הביטוח לחסל את בן זוגה ולחלוק בכספי הפוליסה. ווילדר מעמיד אותנו בנקודת המבט של הרוצחים ובזכות הופעתה הבלתי נשכחת של ברברה סטנוויק, הצילום, משחקי הצללים, התסריט מבריק והדיאלוגים הפריכים שכתב ריימונד צ'נדלר, יצר קלאסיקה שאסור - פשוט כך - להחמיץ.

אהבתה המשונה של מרתה אייברס

בימוי: לואיס מיילסטון
| 116 דקות

אחרי שירשה את הנכסים של דודתה ונישאה לתובע המחוזי, מרתה אייברס היא הדמות הדומיננטית בעיירה קטנה. שובו של חבר ילדות מאיים לגלות את סודותיה. פילם נואר פרוע שבמרכזו הופעה צוננת של ברברה סטנוויק.

טעות במספר

בימוי: אנטול ליטבק
| 89 דקות

לאונה סטיבנסון מרותקת למיטתה. כאשר היא מבקש מהמרכזנית לקשר אותה לבעלה, היא שומעת במקרה שיחה בין שני גברים המשוחחים על רצח עתידי. החרדה שאוחזת בה מובילה אותה לחשוף פרשת פשע בעלת השלכות טרגיות. "טעות במספר" הוא פילם נואר על ספידים.

כל שאני רוצה

בימוי: דאגלס סירק
| 80 דקות

עשור אחרי שעזבה את בעלה וילדיה, חוזרת נעמי מרדוק לערב אחד הביתה. אבל אי אפשר לחזור הביתה בלי לעורר את כל האהבות, הכאבים, הגעגועים והטינות. זוהי מלודרמה אדירה, כתובה בישירות כשכל הרגשות נוכחים על המסך.

תמיד יש מחר

בימוי: דאגלס סירק
| 84 דקות

יצרן צעצועים מצליח מרגיש בודד במשפחתו. כאשר הוא פוגשת עובדת מן העבר, כל הרגשות מתעוררים. מלודרמה מעולה של דאגלס סירק שעוסקת בצער על מה שאבד ובהשלמה על מה שנותר.