שלישי | 23.09.25

שעה פריטים
All day
 
4pm
6pm
18:00
18:15
8pm
20:00
20:30
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לזאב רווח

בינואר השנה נפטר אחד מבכירי השחקנים הישראלים זאב רווח. החודש באוגוסט היה אמור לחגוג יום הולדת 85. בחרנו להקרין 5 סרטים שהיוו השפעות, אהבות והשראות, כפי שסיפר לבמאי אלון גור אריה. נקרין את: "הדיבוק" (1937), "מצחצחי הנעליים" (1946), "מרד הנעורים" (1955), "הפרופסור המטורף" (1963) ואת "הלו דולי" (1969). כמו כן נציג את סרטו הראשון כבמאי "רק היום" והסרטים התיעודיים "בן הארץ" ו"ימים טובים".

ג'יימס דין, שדרך אגב אני בכלל לא מעריך אותו עכשיו כשגדלתי, אבל אז זה היה כמו… הייתי הולך לראות סרט שלו בירושלים זה היה כבר בגיל מבוגר 12-13. הייתי הולך לראות סרט שלו 5-6-7 פעמים - זאב רווח

מרד הנעורים

בימוי: ניקולס ריי
| 111 דקות

ג’ים, בן להורים אמידים – אב חלש ואם דומיננטית – הוא צעיר משועמם שלבטי ההתבגרות והמרידה בהורים באים אצלו לידי ביטוי בדפוסי התנהגות אלימים ובהסתבכות תדירה עם המשטרה. ניקולאס ריי וג’יימס דין הצליחו ליצור דיוקן של נער הנתון במצוקה ולבחון בהצלחה את הלחצים הסוגרים עליו. 

ימים טובים: סיפורו של זאב רווח

בימוי: אלון גור אריה
| 77 דקות

זאב רווח, הקומיקאי העממי של ישראל, נלכד בטייפקאסט שלימים הפך לכלאו. בעזרת חומרים נדירים ועדויות יוצאות דופן מביא הסרט "ימים טובים" את סיפורו המורכב של רווח, מסע קולנועי על תשוקה לקולנוע וטרגדיה אישית, של אגדת מסך שלא הכרנו באמת.

כילד ראיתי את הדיבוק, והדמות של הרב רדפה אותי שנים. בגיל 21 פגשתי שחקן מהסרט, זיהיתי אותו - הוא בכה וסיפר שהרקדנית לצידו הייתה אשתו, שנרצחה בשואה. סגרתי מעגל - זאב רווח

הדיבוק

בימוי: מיכל ושינסקי
| 118 דקות

בשטעטל פולני, שני גברים צעירים מבטיחים זה לזה לחתן את ילדיהם שטרם נולדו תוך התעלמות מעצתו של נווד מסתורי. זמן קצר לאחר מכן אחד הגברים נפטר; אשתו של הגבר השני מתה בשעת הלידה. הילדים גדלים בשתי עיירות שונות בלי לדעת על השידוך המתוכנן – אך יד הגורל מפגישה ביניהם.

עבדתי הרבה בקולנוע ולתרגם את העבודה הזאת לעשיית סרט כבמאי הייתי מוכרח ללמוד. ואת זה עשיתי בברקי, במעבדות. למדתי טוב מאוד מה זה המקצוע הזה טכנית. אם זה עדשות, תאורה, צבע, דנסיטי, עריכה. כל הדברים האלה. הכינו אותי לביים את הסרט הראשון שלי.

רק היום

בימוי: זאב רווח
| 90 דקות

ששון, באסטיונר משוק מחנה יהודה, מתאהב בדליה, אך מגלה לבסוף שהיא בת שכנו הזקן. זאב רווח מביים מעשייה בורקסית טיפוסית על טעויות בזיהוי, פערי מעמדות ולעג לעשירים מול חמימות העם.

ג'יימס דין, שדרך אגב אני בכלל לא מעריך אותו עכשיו כשגדלתי, אבל אז זה היה כמו… הייתי הולך לראות סרט שלו בירושלים זה היה כבר בגיל מבוגר 12-13. הייתי הולך לראות סרט שלו 5-6-7 פעמים - זאב רווח

מרד הנעורים

בימוי: ניקולס ריי
| 111 דקות

ג’ים, בן להורים אמידים – אב חלש ואם דומיננטית – הוא צעיר משועמם שלבטי ההתבגרות והמרידה בהורים באים אצלו לידי ביטוי בדפוסי התנהגות אלימים ובהסתבכות תדירה עם המשטרה. ניקולאס ריי וג’יימס דין הצליחו ליצור דיוקן של נער הנתון במצוקה ולבחון בהצלחה את הלחצים הסוגרים עליו. 

הערצתי את לואי ארמסטרונג מילדות. ניסיתי לנפח את הלחיים כמוהו ויצא שיש לי קיבולת. ב'צ'רלי וחצי' זה היה עם ביצים. יהודה ברקן הסתכל עליי כמו שאני הסתכלתי בהערצה על לואי. אבל ללעוס שש ביצים יחד? זה כבר בלתי אפשרי - זאב רווח

הלו, דולי!

בימוי: ג'ין קלי
| 148 דקות

השנה: 1890. ניו־יורק כולה נרגשת לקראת בואה של השדכנית האלמנה המפורסמת דולי לוי. הגיבורה הנחושה שלנו יוצאת לעיר השכנה יונקרס כדי למצוא שידוך ל"רווק החצי מיליונר המפורסם" הוראס ונדרגלדר. דולי מצליחה לשכנע אותו לבוא לניו־יורק עם שני פקידיו, אחייניתו וארוסה למשחק כיסאות מוזיקליים רומנטי. 

עוני מצטלם יפה יותר מעושר - יש בו פיוט ויופי שאין בעשירות. דה סיקה השפיע עליי מאוד; הוא הבמאי של האדם הקטן, שהרים את הפשוטים מעל המדרכה. כשנכנסתי לקולנוע, התחלתי להבין כמה זה נגע בי - זאב רווח

מצחצחי הנעליים

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 90 דקות

"מצחצחי הנעליים" של ויטוריו דה סיקה הוא מהסרטים הראשונים של הניאו־ריאליזם האיטלקי. הוא מתאר שני ילדים מרומא החולמים לרכוש סוס, אך מעצרם מוביל לקריסת חברויותיהם. הסרט, שצולם באתרים טבעיים וללא אמצעים קולנועיים מסורתיים, משקף את מצוקת החברה האיטלקית שלאחר המלחמה.

הערצתי את לואי ארמסטרונג מילדות. ניסיתי לנפח את הלחיים כמוהו ויצא שיש לי קיבולת. ב'צ'רלי וחצי' זה היה עם ביצים. יהודה ברקן הסתכל עליי כמו שאני הסתכלתי בהערצה על לואי. אבל ללעוס שש ביצים יחד? זה כבר בלתי אפשרי - זאב רווח

הלו, דולי!

בימוי: ג'ין קלי
| 148 דקות

השנה: 1890. ניו־יורק כולה נרגשת לקראת בואה של השדכנית האלמנה המפורסמת דולי לוי. הגיבורה הנחושה שלנו יוצאת לעיר השכנה יונקרס כדי למצוא שידוך ל"רווק החצי מיליונר המפורסם" הוראס ונדרגלדר. דולי מצליחה לשכנע אותו לבוא לניו־יורק עם שני פקידיו, אחייניתו וארוסה למשחק כיסאות מוזיקליים רומנטי. 

בן הארץ

בימוי: סיגלית בנאי
| 50 דקות

זאב רווח יוצא למסע במרוקו לחיפוש אחרי שחקן מרוקאי שיככב לצִידו בסרטו הבא, שאותו הוא חולם להפיץ בעולם הערבי. זהו מסע תודעתי וגיאוגרפי, געגוע לצליל של שפה מודחקת שזועקת להיחלץ עד פקוע החניכיים. לבו של רווח נודד בין גלות למולדת, בין מרוקאיות אותנטית למדומיינת, ובין תסריט של חלום למציאות.

 

עוני מצטלם יפה יותר מעושר - יש בו פיוט ויופי שאין בעשירות. דה סיקה השפיע עליי מאוד; הוא הבמאי של האדם הקטן, שהרים את הפשוטים מעל המדרכה. כשנכנסתי לקולנוע, התחלתי להבין כמה זה נגע בי - זאב רווח

מצחצחי הנעליים

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 90 דקות

"מצחצחי הנעליים" של ויטוריו דה סיקה הוא מהסרטים הראשונים של הניאו־ריאליזם האיטלקי. הוא מתאר שני ילדים מרומא החולמים לרכוש סוס, אך מעצרם מוביל לקריסת חברויותיהם. הסרט, שצולם באתרים טבעיים וללא אמצעים קולנועיים מסורתיים, משקף את מצוקת החברה האיטלקית שלאחר המלחמה.

כל אומה זקוקה לקומיקאי שיזכה בתואר "מלך הקומדיה". בישראל זה היה זאב רווח - גם כששמו ששון וגם כשלא, תמיד ידעת מה תקבל: פרצוף שיודע להצחיק עוד לפני שפתח את הפה. ג'רי לואיס היה האב-טיפוס, שהוכיח שמספיק מבט אחד כדי להצחיק - אלון גור אריה

הפרופסור המטורף

בימוי: ג’רי לואיס
| 107 דקות

פרופ' קלפ, מושא ללעג, רוקח תמיסה שהופכת אותו לבאדי לאב השרמנטי. כשהשניים מתאהבים באותה אישה, עליו לבחור בזהותו. להיטו של ג'רי לואיס מציג שיאים קומיים, בין ליצנות למלנכוליה, ביצירה צבעונית, ייחודית ובלתי נשכחת.

כל אומה זקוקה לקומיקאי שיזכה בתואר "מלך הקומדיה". בישראל זה היה זאב רווח - גם כששמו ששון וגם כשלא, תמיד ידעת מה תקבל: פרצוף שיודע להצחיק עוד לפני שפתח את הפה. ג'רי לואיס היה האב-טיפוס, שהוכיח שמספיק מבט אחד כדי להצחיק - אלון גור אריה

הפרופסור המטורף

בימוי: ג’רי לואיס
| 107 דקות

פרופ' קלפ, מושא ללעג, רוקח תמיסה שהופכת אותו לבאדי לאב השרמנטי. כשהשניים מתאהבים באותה אישה, עליו לבחור בזהותו. להיטו של ג'רי לואיס מציג שיאים קומיים, בין ליצנות למלנכוליה, ביצירה צבעונית, ייחודית ובלתי נשכחת.