בורמה, שלהי מלחמת העולם השניה. הצבא היפני נסוג מפני הכוחות הבריטים. מיזושימה נשלח ליחידה מרוחקת כדי לבקש ממפקדה להכנע, אך זה מסרב ומוביל את חייליו לטבח. מיזושימה נפצע ואת דרכו חזרה ליחידתו הוא עושה בתחפושת של נזיר בודהיסט. אך התחפושת הולך ומשלטת על זהותו, מסירה ממנו את סימני החיילות ומעבירה אותו ממלחמה לפיוס. קון איצ’יקווה יצר סרט אנטי מלחמתי שמתבונן ב"יום שאחרי המלחמה" בלי סנטימנטליות מיותרת. המבנה הסיפורי גמיש, המצלמה ממסגרת את הגיבורים במעמדים דרמטיים ולפסקול תפקיד מכריע בעיצוב האווירה - אבל אלו הבחירות האנושיות - ההתמודדות עם האבל והטראומה - הבחירה בין החיים למוות - שהופכים את "הנבל הבורמזי" ליצירה שרלוונטית גם כיום.