סגור
לתכנית החודשית

מחווה להייאו מיאזאקי

לקראת שיאו של "המסע המופלא" (2001), מתבקשת המכשפה יובאבה להסיר את הכישוף שהטילה על גיבורת הסרט. "זה לא כל כך פשוט", מתבכיינת המכשפה, "יש לנו חוקים בעולם הזה. אני לא יכולה ככה סתם להסיר את הכישוף". זה משפט די מוזר מפיה של מכשפה, אבל הוא מאפשר די טוב להבין את תפיסת העולם של היאו מיאזאקי, שאת מרבית סרטיו נקרין החודש בסינמטק.

בסרטיו של מיאזאקי, הגיבורים – ולעיתים לא מעטות -  הגיבורות - נזרקים לתוך עולם שאת חוקיו אינם מבינים – יש בו כוחות חזקים ומשונים שפועלים זה נגד זה, ועליהם לנסות לפלס את דרכם בתוך העולם הזה כדי לשרוד ולהביא לגאולתו. התבנית הסיפורית הזו, של חוסר ידיעה ועיוורון, דורשת מגיבורותיו לממש את הכישרון והאיכויות שלהן. אלו איכויות אנושיות בתוך עולם שבז לבני אדם, הנתפסים כחלשים ומסריחים. מנקודת המוצא הזו, בולטת האיכות האחת של בני האדם שמאפשרת להם להצליח: היכולת לעשות את הדבר הנכון. במלים אחרות, גם בעולם שבו יש מכשפות ונסיכים, קמעות וכשפים, אלי יער ודרקונים מעופפים, היכולת לנוע בגמישות בתוך החוקים כדי לראות ולבצע את המעשה הנכון – היא מעלה אנושית.

מיאזאקי נולד בתוך מלחה"ע השניה, ודימוייה של ערי יפן החרבות נצרבו בזכרונו הצעיר. הדימויים האלו שבים ומופיעים בסרטיו, כתוצאה של מלחמה הנמצאת ברקע של כמה וכמה מסרטיו. המלחמה אלימה, הרסנית, קטלנית אבל גם יפה, משוכללת, מפעימה. השניות הזו הולכת לכל אורך סרטיו, יש בהם הבנה עמוקה של הנפש האנושית, על הטבע האלים והאכזרי שלה, לצד כוחה להיות נדיבה, חומלת ואוהבת. התובנה הזו מאלצת את מיאזאקי לבחון את השפעת נוכחותו של האדם בעולם, בטבע. לכן נהוג להבין את מיאזאקי כבמאי אקולוגי, שסרטיו עוסקים במקומו של האדם בתוך הפלנטה ובהשפעה ההרסנית שיש לו עליה. נדמה שעבור מיאזאקי השאלה איננה אקולוגית. האדם איננו חיצוני לטבע אלא חלק ממנו. השאלה שהוא מנסה להתמודד איתה היא כיצד אפשר לחיות בעולם הזה, והתשובה שהוא מנסה לנסח, גם אם לא תמיד דרך סופים טובים, היא "ביחד": בני האדם אלו עם אלו, ובני האדם והטבע.

התוכנית החודש מציגה את מרבית סרטיו של מיאזאקי מאז "הטירה בשמיים" והלאה. זוהי הזדמנות לפגוש על המסך הגדול את אחד המאסטרים של דורנו. לא מדובר ב"סרטים מצוירים" אלא ביצירות חכמות ויפהפיות, בעלות נרטיבים מיתיים וגיבורים כובשים המצליחות להציג בצורה מורכבת את השאלות המרכזיות של ימינו. בקיצור, זהו אחד מאירועי התרבות של השנה – אל תחמיצו. 

היאו מיאזאקי נולד בטוקיו בינואר 1941. משפחתו נדדה במהלך מלחה"ע השניה ושבה לטוקיו לאחריה. הוא עסק בציור כתחביב במהלך לימודיו בתיכון. באוניברסיטה למד כלכלה פוליטית. מיד לאחר לימודיו התקבל למחלקת האנימציה של אולפני טואי. מכאן המשיך במשך שני עשורים במגוון תפקידים באולפני האנימציה של יפן, עד שקיבל הזדמנות לביים את סרטו הראשון "הטירה של קליוסטרו" (1979). המאנגה (קומיקס) שכתב בראשית שנות השמונים "נאוסיקה בעמק הרוחות" והעיבוד הקולנועי (1984) הפכו להצלחה. ב-1985 הקים עם חבריו את אולפני ג'יבלי, וכאן יצר שורה של כותרים שבהדרגה הפכו אותו לאחד מבמאי הקולנוע הבולטים של ימינו: "הטירה בשמים" (1986), "השכן שלי טוטורו" (1988), "שירות המשלוחים של קיקי" (1989), "פורקו רוסו" (1992), "הנסיכה מונונקי" (1997), "המסע המופלא" (2001), "הטירה הנעה" (2004), "פוניו על הצוק" (2008), "הרוח העולה" (2013) וסרטו החדש "הילד והאנפה" (2023).

הטירה בשמיים

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 124 דקות

לאחר שחמקה מחוטפיה, נערה צעירה בשם שיטה נופלת מהרקיע לידיו של פאזו, כורה פחם צעיר. יחד השניים יוצאים לדרך רוויית סכנות במטרה למצוא את האי המרחף "לפוטה" ואולי גם לגלות את זהותה של שיטה. פנטזיית הרפתקאות אפית, שהייתה גם הסרט הראשון באורך מלא שהופק ב"אולפני ג'יבלי". 

פורקו רוסו

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 94 דקות

פורקו רוסו, טייס לשעבר בחיל האוויר איטלקי שהפך לחזיר בעקבות קללה לאחר שהחליט לא לשתף פעולה עם הפשיסטים, הוא בכיר אבירי השמיים שמגן על הים האדריאטי בשנות ה-30. כאשר קאובוי אמריקאי מאיים על מקומו, יוצא פורקו לקרב אחרון. מיאזאקי, באקשיונר מלהיב שכדאי להתמסר לו, מתיך יחדיו כמה ז'אנרים לתערובת ששובה את הדימיון והלב. 

שירות המשלוחים של קיקי

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 103 דקות

פנטזיית אנימה מצחיקה ומרגשת, מקפלת בתוכה נרטיב חניכה מובהק שבמרכזו דמות צעירה הנדרשת לעזוב את ביתה וסביבתה הבטוחה ולצאת לראשונה אל העולם, תהליך שבסופו תעמוד לאתגר שיבחן את בגרותה.    

פוניו על הצוק ליד הים

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 100 דקות

פוניו, דגיגה קטנה החיה במעמקי הים וסוסקה, הילד בן החמש שמציל אותה, מתיידדים ופוניו מחליטה שהיא רוצה להיות בת אדם. אלא שאביה, ששונא בני אדם, מגייס את כל איתני הטבע על מנת להחזיר את בתו הקטנה אליו. מיאזאקי מגיש סרט הצבוע בצבעי פסטלים תמימים הבורא עולם פנטסטי מפעים ומרהיב ביופיו. 

הטירה הנעה

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 119 דקות

מכשפה קנאית מטילה קללה והופכת את סופי לזקנה. היא בורחת מן העיירה ונודדת לטירתו של האוול. כאן, בצורתה החדשה, מצליחה סופי למצוא מטרה חדשה לחייה. בזכות הקפדה על פרטים, עבודת יד מוחלטת בעיצוב התמונה ודימיון עשיר, “הטירה הנעה” הוא הרפתקה מפתיעה ומסקרנת.

הנסיכה מונונוקי

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 133 דקות

נסיך צעיר מנסה למצוא מזור למחלתו, אחרי שהותקף בידי אל חזירי בר. הוא נקלע למאבק שבין עיירת חרשי ברזל לבין אלילי היער, ובראשם הנסיכה מונונוקי. "הנסיכה מונונוקי" הוא משל על מקומו של האדם בתוך הטבע והוא מנוסח כסרט הרפתקאות עוצר נשימה, עם שלל המצאות עלילתיות, שמוגשות באנימציה מרהיבה, יצירתית וסוחפת. 

חברים מהסרטים

מפגש לילדים ולכל המשפחה על החברים הטובים ביותר שהפכו לכוכבי קולנוע. מילדים וילדות שהפכו לחברים של כלבים, רובוטים כלבים וחייזרים, מהשמן והרזה ועד תום וג'רי. בהנחיית הבמאי אלון גור אריה. הסרט מוקרן בדיבוב לעברית

השכן הקסום שלי טוטורו

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 86 דקות

שתי אחיות עוברות עם אביהן לבית חדש, סמוך ליער גדול, בכדי להיות בקרבת אמן המאושפזת בבית החולים. מהר מאד מתברר להן כי המקום מלא ברוחות טובות לב המעניקות לבנות תמיכה רגשית וחוויה שלא תשכח. אחת הפסגות של הקולנוע המונפש, סרט פיוטי, המצליח בעדינות לחצות את הקווים המפרידים בין מציאות לחלום לכדי חוויה קולנועית נוגעת ללב. 

המסע המופלא

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 125 דקות

בדרך לבית החדש, צ‘יהירו עצובה וכועסת על הוריה. כשהם עוצרים בפארק שעשועים, הופכים הוריה לפתע לחזירים. מכאן עליה לעשות הכל כדי להשיב להוריה את זהותם. אין כאן לא עלילה פשטנית או דמויות שטוחות, אלא עומק, אימה ויופי. אלו מקבלים נפח ויזואלי בזכות מלאכת מחשבת של ציור והנפשה. 

הרוח העולה

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 126 דקות

מילדות חולם ג'ירו לטוס במרומים ולתכנן מטוסים בהשראת מהנדס התעופה האיטלקי הנודע קפרוני. מתוך כך מתגבש אפוס מרהיב ומרגש השוזר אירועי מפתח היסטוריים כמו רעידת האדמה הגדולה בקאנטו (1923), השפל הגדול, מגיפת השחפת וצלילתה של יפן אל מלחמת העולם השניה. 

הילד והאנפה

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 124 דקות

בימי מלה"ע השניה, מהיטו נאלץ לעבור לכפר, שם אביו מועסק בבנית מטוסים עבור הצבא היפני. הוא מבלה את זמנו בשיטוטים בטבע ופוגש באנפה אפורה. מגדל מסתורי מושך את תשומת לבו וכאשר מהיטו והאנפה נכנסים אליו, הם עוברים למקומות חלומיים. "חוויה קולנועית מזככת וחד פעמית, שאסור להחמיץ" (פסטיבל טורונטו).

ממלכת החלומות והטירוף

בימוי: מאמי סונדה
| 118 דקות

 הבמאית מאמי סונאדה עוקבת אחרי שגרת היום של העובדים בסטודיו האנימציה המפורסם - סטודיו ג'יבלי - בשעה שהיוצרים המייסדים הייאו מיאזאקי, איסאו טקהאטה וטושיו סוזוקי עובדים על הוצאת שני סרטים בו זמנית.