סגור
לתכנית החודשית

מחווה לג׳ולייט בינוש

ב-2019 יצא "סיפור חיי", בבימויו של הבמאי היפני הגדול הירוקאזו קורה-אדה ובכיכובה של ג'ולייט בינוש. שלא בטובתו ובחסות המגיפה, הסרט נאלץ להמתין כמעט שנתיים ועכשיו הוא עולה להקרנות טרום בכורה בסינמטק. זאת הזדמנות טובה לערוך מחווה קטנה לבינוש, שבקריירה של כמעט ארבעה עשורים הפכה כך נראה לכוכבת גדולה לא רק בצרפת, אלא של הקולנוע העולמי.

בינוש החלה את הקריירה באמצע שנות השמונים כשכיכבה בתור הצעירה המעט-נאיבית והחושנית, ועם הדימוי הזה פרצה ב"רנדוו" ואחר כך ב"הקלות הבלתי נסבלת של הקיום". בשנות התשעים נוסף נופך טרגי לדמויות שלה עם "אנקת גבהים", "כחול" ו"הפצוע האנגלי" – ועם שורה של פרסים הפכה לכוכבת בינלאומית, ומכאן זכתה לעבוד עם היוצרים הבולטים של הקולנוע בעשורים האחרונים: אסיאס, דומון, קיארוסטמי, גיתאי, האנקה, קורה-אדה ואחרים.

הסיבה שהופכת את בינוש לכל כך מעניינת, במיוחד בשנים האחרונות, היא האופן שבו היא מנווטת את הקריירה שלה. אם בעשור הקודם היה נדמה שהיא בוחרת בתפקידים רצינים עם סרטים בעלי מימד פוליטי, עתה נראה שהיא בוחרת לעתים תפקידים המתייחסים באופן כמעט מודע לפרסונה הקולנועית שלה. היא מצליחה, בעידן שבו לשחקניות בעשור השישי לחייהן כבר כמעט ואין תפקידים ובוודאי שלא הילה, להשען על המאפיינים שסייעו לה לפרוץ: החושניות, החיוך, הנאיביות – ולהגיש אותם בשילוב מהנה של חן וקריצה.

בעולם שבו כוכבים מתחלפים די מהר, ואופנות קולנועיות נעות מן הדרמטי אל הסקפטקולרי, בינוש מצליחה לשרוד באופן מעורר הערכה. הנוכחות הנמשכת שלה היא מגדלור שנעים לחזור אליו מתוך האפילה.

בסינמטק

סיפור חיי

בימוי: הירוקאזו קורה אדה
| 106 דקות

פביאן היא כוכבת קולנוע ותיקה שפירסמה עכשיו ספר זכרונות די שערורייתי. בתה מגיעה מארה"ב להתעמת איתה, רק כדי לגלות שוב את הנרקיסיזם החינני של אמה. הבמאי היפני הנהדר הירוקאזו קורה־אדה מביים לראשונה לא ביפנית, התוצאה היא ממתק חכם ומהנה. 

בסינמטק

הנאהבים על הגשר

בימוי: ליאו קראקאס
| 125 דקות

הסרט פורס סיפור אהבה בין שני משוטטים על רקע הגשר העתיק ביותר של פריז בזמן שהוא סגור לשיפוצים. הרחובות, השמיים והמרזבים של פריז, כולם מהווים מצע לסיפור ברצף של דימויים מרהיבים השולטים בשפת הסרט.

בסינמטק

מפרץ ההיעלמות

בימוי: ברונו דומון
| 122 דקות

מעשיה הומוריסטית ועוקצנית, המפגישה גלריה של דמויות צעקניות על רקע נופים פסטורליים, עומדת במרכז סרטו החדש של המאסטר הצרפתי ברונו דומון (״חיי ישו״, ״פלנדריה״). ז׳ולייט בינוש, ולריה ברוני טדסקי ופבריס לוקיני מובילים צוות שחקנים משובח שמצליח לגעת בביזאר ולשלב מספר סוגי הומור.

עותק נאמן למקור

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 106 דקות

דרמה שנונה ומלאת קסם המתרחשת על רקע נופיה של טוסקנה. אַל מנהלת גלריה קטנה לאומנות בטוסקנה. היא נרגשת מאוד לקראת בואו של ג'יימס, חוקר אומנות בריטי, המגיע לעיר סמוכה כדי לשאת הרצאה על ערכם האומנותי של עותקים לעומת היצירות המקוריות. אַַל מזמינה אותו לביקור בגלריה שלה שממשיך ליום טיול בכפרים הציוריים ובבתי הקפה של טוסקנה. במהלך אותו יום, יחסיהם מתפתחים לכיוונים לא צפויים.

בסינמטק

חיים כפולים

בימוי: אוליבייה אסיאס
| 107 דקות

אלן מנהל בהצלחה בית הוצאה לאור, אולם עליו להסתגל למהפכה הדיגיטלית. הוא אינו מוצא עניין בכתב היד של לאונרד, אחד הסופרים הוותיקים בהוצאה, שניפק עוד אוטו־פיקציה על יחסיו עם ידוענית. סרטו המהנה של אוליביה אסיאס הוא מופת של אירוניה ומחשבה. 

בסינמטק

שלושה צבעים: כחול

בימוי: קז'ישטוף קישלובסקי
| 93 דקות

"כחול" (חירות), הפרק הראשון בטרילוגיית הטריקולור של קישלובסקי, מעמיד במרכזו אישה צעירה ששכלה בתאונה את בעלה ובתה. באמצעים קולנועיים פשוטים אך מרהיבים ובעזרת פסקול מהמם המעביר את רגשותיה של הגיבורה דרך אפקטים ומוסיקה (הגיבורה משחזרת את יצירתו הלא גמורה של בעלה המלחין) צצה ועולה לה פנינה קולנועית כובשת.

בסינמטק

מחבואים

בימוי: מיכאל האנקה
| 117 דקות

העלילה עוקבת אחר זוג בורגני צרפתי ששלוותם מופרת עם קלטות וידאו שנשלחות לביתם ומעידות כי השניים על הכוונת של מישהו. מכאן והלאה, מתפתלת העלילה בין עבר להווה, בין אשמה לצדקנות. האנקה, בסגנון קולנועי צלול וקר, מצליח למתוח את עצבי צופיו. עותק בינוני

בסינמטק

האלמנה מסנט פייר

בימוי: פטריס לקונט
| 110 דקות

אמצע המאה ה-19. האי סנט פייר הוא מושבה צרפתית מרוחקת. כאשר שני דייגים מואשמים ברצח, אחד הרוצחים מועבר לחסותו של מנהל הכלא. הוא ואשתו מנהלים אורח חיים משוחרר ופתוח, ומכניסים את האסיר לחייהם ועד מהרה יגיעו הדברים לנקודת רתיחה..

בסינמטק

ענני סילס מריה

בימוי: אוליבייה אסיאס
| 124 דקות

לפני 20 שנה גילמה מריה אנדרס את תפקיד הנערה הנאהבת במחזה מצליח ומכאן פרחה הקריירה. עתה מוצע לה לקחת תפקיד אחר באותו מחזה, שמשמעותו התמודדות עם הזמן שחלף, עם השחקנית הצעירה שתמלא את תפקידה הקלאסי. "ענני סילס מריה" מציע מבט מפוכח וכן על התבגרות ונשיות, המובא למסך דרך סדרה של יחסים והשתקפויות. סרט שאי אפשר להסיר ממנו את העיניים. חכם, אירוני, מרגש.