שנים רבות נחשבו צמד הקולנוענים אמריק פרסבורגר ומייקל פאוול כתכשיט חבוי, עם כמה יצירות מפתח בתולדות הקולנוע שאינן זוכות למעמדן הראוי. הבמאי מרטין סקורסזה, מעריץ גדול של השניים שמר על קשר עמם, והיה אחד הכוחות מאחורי התחיה שהם זוכים לה בשנים האחרונות. הסרט התיעודי שהוביל השנה אודות השניים "תוצרת אנגליה: הסרטים של פאוול ופרסבורגר", הוא הזדמנות נאה – שנחגגת ברחבי העולם כולו – לצפות שוב (או לראשונה) בסרטים שלהם.
מייקל פאוול נולד בקנט באנגליה, ואת עיקר שנות השלושים בילה בבימוי סרטים דלי תקציב שנועדו לעמוד ברגולציה הממשלתית שביקשה להבטיח כי על המסך בבריטניה מוצגים סרטים מקומיים. בעבודה על אחד מאלו "המרגל בשחור" של המפיק הבריטי ממוצא הונגרי אלכסנדר קורדה, פגש באמריך פרסבורגר, קולנוען ממוצא הונגרי שהגיע לבריטניה עם ניסיון עשיר באולפני הקולנוע UFA הגרמניים, בהם עבד עד שפוטרו כל היהודים עם עליית הנאצים לשלטון.
השניים החלו לשתף פעולה וסדרת הסרטים שכתבו, הפיקו וביימו יחדיו בשנים הבאות – בין השאר: "חייו מותו של קולנול בלימפ", "עניין של חיים ומוות" ו"הנעלים האדומות" - יציבו רף חדש לקולנוע הבריטי והעולמי. שיתוף הפעולה של השניים נעשה תחת המטריה של חברת ההפקות שלהם The Archers (הקשתים), והיא נסמכה על עבודתם המעולה של כמה אנשי צוות קבועים: מעצב ההפקה אלפרד יונג, מעצב התפאורה והתלבושות היין הקרות, הצלם ג'ק קרדיף, המנהל האמנותי ארתור לוסן, והמלחין בריאן איסדייל. גם בצוות השחקנים הם ליהקו לא פעם אותם שמות: רוג'ר לייבסי, אנטון וולברוק, מוירה שירר, דברה קר ועוד.
פאוול ופרסבורגר התרחקו מהריאליזם של הקולנוע הבריטי לטובת מידה של פנטסטיות ודימיון, עם עלילות שריריות שבמרכזן יסוד נרטיבי מוצק. בכדי כדי לטעון את התסריטים האלו בתנופה, הם נשענו על שימוש מקורי בכלים קולנועיים: בעיצוב, בצילום ובפסקול, מתוך כוונה ברורה להניע את לבם ומחשבתם של הצופים. השימוש בצבעים היה עז ואלגנטי, ובשנים שבהם סרטים בצבע רק פרצו הם הציעו דימויים עשירים המושכים את העין, אך נטולי התייפיפות מיותרת. סרטיהם הפגינו מידה של איפוק רגשי ואידיאולוגי, שהתבטאה בבחירת הגיבורים והאופן שבו אלו התמודדו עם המכשולים שצצו בפניהם. השילוב בין הכוחות האלו הצליח לתרגם את הגישה הבריטית שהתגבשה במהלך שנות המלחמה – גישת ה-Carry On – לסרטי דרמה מעולים.
חלק מהקלאסיקות האלו נעשו בזמן או מיד לאחר מלה"ע השניה והן עוסקות בהתמודדות פיזית ורגשית עם אובדן, אימה ואכזריות, ובדרכים לריפוי והחלמה. רצף הסרטים שביימו במהלך שנות הארבעים וראשית החמישים נחשב היום לפסגות של הקולנוע העולמי, עם השפעה על דורות של יוצרים. המחווה החודש היא הזדמנות להתפעל במרוכז מהפנינים האלו, ואנו מזמינים אתכם לצפות מהן. צפיה מהנה.