Close
Monthly Screenings

הזוכים בתחרויות הקולנוע בפסטיבל הקולנוע ה-34  ירושלים:

הסרט הישראלי העלילתי הטוב ביותר:"פיגומים" בבימויו של מתן יאיר

הסרט התיעודי הטוב ביותר: "ידיד נפש", במאיות: ענת יוטה צוריה, שירה קלרה וינטר

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "על החוף, בלילה, לבד". במאי: הו סאנג סו.

 

ואלה הזוכים בתחרויות:

התחרות הישראלית

תחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי באורך מלא

חבר השופטים כלל את: בנץ פליגאוף, סינתיה גיל , סעיד בן-סעיד, אנייס גודאר, יעל ברתנא .

פרס חג'ג' לקולנוע ישראלי באורך מלא לזכרו של רוברט ניסים חג'ג' - לסרט העלילתי הטוב ביותר: "פיגומים". במאי: מתן יאיר, מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, סטניסלב דייז'ק, משה אדרי, לאון אדרי.

נימוקים: על סרט הנבנה על מפגש נבון ורגיש בין אנרגיות הגיבורים, סיפור מורכב ועשייה קולנועית עדינה ואמיצה. סרט החושף שאלות ורבדים רבים של מציאות בזהירות ובחן. 

פרס ע"ש ענת פרחי לסרט הביכורים הטוב ביותר: "מוטלים בספק" במאי: אלירן אליה, מפיקים: אורן רוגובין, אסף נאווי

נימוקים: על סרט המשלב את מציאותה של קבוצת נערים והרצון לחקור את הקולנוע ואת תפקידה של העשייה הקולנועית. על יכולתו לתפוש את העדינות השרויה לעיתים מאחורי אלימותם של בני הנוער, היכולת שלהם לאהוב ודמיונם המפתיע בחברה המציבה אותם בתפקיד שולי לעד.

פרס ע"ש ענת פרחי לתסריט הטוב ביותר: "געגוע" במאי ותסריטאי: שבי גביזון, מפיקים: חיליק מיכאלי, אברהם פרחי, תמי ליאון, שבי גביזון, משה אדרי, לאון אדרי.

נימוקים: על תסריט המלקט שבריריות אנושית אוניברסלית, קומדיה, רוחניות, בהבניה נרטיבית נבונה.

פרס חג'ג' לשחקן הטוב ביותר אשר לקס, עבור הופעתו בסרט "פיגומים"

נימוקים: על יכולתו לשאת סרט מורכב ורגיש עם כל גופו ומחוותיו, עם תשוקה עזה ורגישות.

ציון לשבח:  אדר חזאזי  מ"מוטלים בספק" .

נימוקים: על משחק שאינו מפסיק לתת לנו לחוש את התלבטויותיו ותשוקותיו של הדמות, ביחסי גומלין חזקים עם המצלמה ועם דמויות אחרות.

פרס חג'ג' לשחקנית הטובה ביותר: סמירה סרייה, עבור הופעתה בסרט "מות המשוררת". במאיות: דנה גולדברג, אפרת מישורי.

נימוקים:על משחק התופס את תשומת ליבנו ומרתק אותנו, עם מחוות מעודנות, כוח נחרץ, תשוקה אמתית ונוכחות חזקה על המסך

פרס ע"ש אהרון עמנואל לצלם  הטוב ביותר: שי גולדמן, עבור : "מוטלים בספק" במאי: אלירן אלייה. מפיק: אורן רוגובין.

נימוקים: על דימויים פשוטים, מעודנים ומטופלים היטב המזמינים את הקהל להאמין בסרט מצטיין זה.

ציון לשבח: בארטוש ביאניק, פיגומים. במאי: מתן יאיר, מפיקים: גל גרינשפן, רועי קורלנד, סטניסלב דייז'ק, משה אדרי, לאון אדרי.

פרס הקרן לירושלים לעריכה : מיכל אופנהיים עבור עבודתה בסרט: "האופה מברלין". במאי: אופיר ראול גרייצר. מפיקים: איתי תמיר - לילה סרטים, מתיאס שוורברוק - פילם בייס.

נימוקים: על עריכה המספקת רגעים מפתיעים, המשלבת זרימה נרטיבית עם מקצב פואטי.

פרס הקרן לירושלים למוסיקה ל: דפנה קינן, עבור עבודתה בסרט "משפחה". במאית: רוני קידר. מפיקים: מוש דנון, תנאסיס קרתאנוס.

פרס חביב הקהל – "געגוע" סרטו של שבי גביזון.

 

תחרות ון-ליר לקולנוע ישראלי תיעודי באורך מלא

פרס ון-ליר לסרט התיעודי הטוב ביותר : "ידיד נפש", במאיות: ענת יוטה צוריה, שירה קלרה וינטר מפיק: דוד מנדיל

נימוקים: על התעוזה להתרחק מהנורמות השמרניות של העשייה הקולנועית הדוקומנטרית, תוך הבניית תהליך כנגד חברה. סרט שנולד מתוך האנרגיה והאומץ של גיבורו.

פרס ון-ליר לבימוי לסרט תיעודי "אחרייך", במאית: רנא אבו פריחה. מפיקה: איבתיסאם מרעאנה- מנוחין.

נימוקים: על סרט יפה ואינטימי המעלה שאלות היסטוריות, חברתיות ופוליטיות.

ציון לשבח: "נולד בדיר יאסין", סרטה של נטע שושני. מפיקים: רותם פארן, אוליביה מיל'.

נימוקים: על תחקיר אמיץ והכרחי, על סרט הלוקח לידיו את הצדק ותפקיד הזיכרון שעל כל מדינה לקיים כלפי עברה.

ציון לשבח: A13901 סרטו של טל חיים יופה. מפיק: טל חיים יופה.

נימוקים: על הפשטות והיופי באופן שבו הוא משדר זיכרון באותנטיות ובאצילות של ההווה. 

 

התחרות הבינלאומית

פרס קרן משפחת ווילף לסרט הבינלאומי הטוב ביותר מוענק לסרט:

"על החוף, בלילה, לבד". במאי: הו סאנג סו. קוריאה הדרומית/גרמניה.

שופטים:  דבורה יאנג, יבגניה דודינה,  נדב לפיד.

נימוקים: הו סאנג סו משתמש, כדרכו, בכלים הקולנועיים הפשוטים ביותר, כדי לייצר שוב ושוב קסם מיסתורי  בלב חיי היום-יום. אהבה, שנאה, חיבה, זעם, מיניות, בדידות וכאב עמוק, כל אלה מתגלמים בפניה ובגופה של אישה צעירה, הדמות הראשית בסרט, אחד התאורים העמוקים ביותר של בן אנוש שראינו בקולנוע בשנים האחרונות.

ציון לשבח: מוענק לסרט "מערבון" במאית: ולסקה גריסבך. גרמניה/בולגריה/אוסטריה

נימוקים: בימוי וירטואוזי ומבריק מאיר לנו לעומק את ההתנגשויות ונקודות המפגש בין תרבויות ומעמדות באירופה של הימים האלה. ב"מערבון" העלילה, הרעיון, האידיאולוגיה נוכחים תמיד ברקע, מובלים על ידי עוצמה קיומית יוצאת דופן.

ציון לשבח: "אדם של יושרה". במאי: מוחמד רסולוף. איראן 2017

יצירה אמיצה, חריפה, בלתי מתפשרת וגם מפתיעה ואינטיליגנטית. אמירה צלולה הנתמכת במעשה קולנועי מדויק. הסרט שב ומזכיר לנו את כוחו וחובתו של קולנוע לבקר ללא פחד וללא גבולות את החברה שבתוכה נוצר. מי אם לא קולנוען אירני יציב מראה מול פניה של המדינה האירנית? מי אם לא קולנוען ישראלי יחשוף את דמותה העכשווית של החברה הישראלית? בשעה שצפינו בסרט האמיץ הזה לא יכולנו שלא לתהות האם ניתן עדיין לעשות סרטים כאלה בישראל של 2017? וב- 2018?  "אדם של יושרה" שבוים על ידי מוחמד רסולוף, במאי בעל יושרה ראויה להערצה, הזכיר לנו את הסכנה הגדולה ביותר בפניה ניצבים אנשי קולנוע בשעה שכזו, גדולה יותר מכל לחץ פוליטי חיצוני - הסכנה של הפחדנות, הרכרוכיות והצנזורה העצמית.

 

פרס פדרציית מבקרי הקולנוע הבינלאומית (FIPRESCI) לסרט ביכורים בינלאומי מוענק לסרט

"טהרן טאבו" במאי: עלי סוזאנדה. גרמניה/אוסטריה 2017  

נימוקים: טהראן טאבו הוא סרט חשוב ומבדר בעת ובעונה אחת. הצצה אל תוך חברה מוכת שחיתות ואי שיוויון, דרך עיניהן של דמויות שוליים המוצגות באופן רגיש ולא שיפוטי.

פרס פדרציית מבקרי הקולנוע הבינלאומית (FIPRESCI) לסרט ביכורים ישראלי מוענק לסרט:

"אויר קדוש " במאי: שאדי סרור. מפיקים: אילן מוסקוביץ',שאדי סרור.

נימוקים: שילוב מוצלח בין קומדיה ודרמה, העוסקת באופן מקורי בסוגיות כבדות משקל של פוליטיקה ודת בחברה הישראלית של ימינו.

 

תחרות ון-ליר לקולנוע ישראלי קצר

חבר השופטים: אסתי יעקב מקלברג,  יונתן גורפינקל, ג'וש ברגר

פרס ון ליר לסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "תמונת משפחתי בשנתי הי"ג". במאי: אמרי דקל–קדוש

נימוקים: אמרי דקל–קדוש מלהטט במיומנות מרשימה בין ז׳אנרים בסרט שעשוי בצורה מפתיעה ומקורית. הבמאי מספר סיפור אישי מצחיק ומרגש שבו מעוגנים יחסי אב ובנו. הבחירה המבנית של סרט בתוך סרט יוצרת הבנה עמוקה ומעניינת על מערכת היחסים בין הבמאי ואביו. גיבור הסרט מתעמת עם אביו בדרך אמיצה ויצירתית. בקיצור, אחלה סרט!

פרס ון ליר לסרט תיעודי קצר: "קרן אור" במאית: ליהי סבג

נימוקים: סיפור מרתק שעשוי במסירות אין קץ ואומץ רב. ליהי סבג שולחת קרן אור לאזורים הפחות מוארים בחברה הישראלית, ומציגה בפנינו את הגיבורה שלה בצורה לא שיפוטית ולא ביקורתית.אנו זוכים למבט קרוב בצורה מדהימה ברגעי המפתח בחייה של הדמות הראשית,ולהבנה אמיתית ועמוקה על הקשיים שוברי הלב במסעה ומאבקיה של הגיבורה. הסרט מציג גם עריכה מושלמת שתורמת ליצירה מצוינת ומרגשת.

ציון לשבח דוקומנטרי : "עץ הכלה" במאי: שאדי חביב–אללה

נימוקים: סרט מהמם ביופיו שמספר סיפור אנושי קטן הממוקם בליבו של סכסוך גדול. שאדי חביב–אללה מביא לנו את הסיפור בצורה מאופקת ומציג עשייה דוקומנטרית מושקעת ומרשימה על ילדות בצילו של עץ ענק ובצל הכיבוש.

פרס המיזם לקולנוע וטלויזיה ברשות לפיתוח ירושלים לסרט האנימציה הטוב ביותר: הדרים

במאי: שלומי יוסף

נימוקים: סרט אנימציה המשלב לייב–אימאג׳ שעשוי בצורה מקורית ומפתיעה ביותר, שלומי יוסף מספר את הסיפור בצורה סופר מעניינת, מצחיקה וקיצונית. בין שאר ההישגים הרבים של הסרט, מוצגים כמה רעיונות מבריקים בנגיעה סוראליסטית על הדרך בה אנו מחנכים את ילדינו. לסיכום – שאפו גדול, כיף חיים!

 

תחרות ברוח החופש לזכרו של וים ון ליר

חבר השופטים:  הילה מדליה, יובל אדלר, קלוטילד קורו

פרס קאמינגס לסרט עלילתי מוענק לסרט " הצד האחר של התקווה"  במאי: אקי קאוריסמקי. פינלנד/גרמניה 2017

נימוקים: הסרט משכיל להשתמש בהומור כדי להתמודד עם מציאות קשה, ומראה כי מעשה נדיב של אדם אחד יכול להביא לשינוי

פרס אוסטרובסקי לסרט תיעודי: "עיר רפאים" במאי: מת'יו היינמן.

נימוקים: סרט חורה ומעיק אודות קבוצת צעירים סורים המסכנים את חייהם במאבקם לחשוף את הזוועות המתרחשות בעירם.

ציון לשבח:  "בודהיסט נכבד”, מפיקים מרגרט מנגו,ליונל באייר. תסריט: ברבט שרודר

נימוקים: הסרט מציג את המעבר המצמרר מרעיונות ומילים לטיהור אתני ורצח עם אפילו בתרבות המקדמת אהבה וסובלנות.

 

פרסי החוייה היהודית בתרומת מיכאלה וליאון קונסטנטינר

חבר השופטים כלל את: הרב ד"ר אפרים זדוף, הלן שומן, ליסה ריבו.

פרס ליה לסרט העוסק במורשת היהודית . "האופה מברלין". במאי: אופיר ראול גרייצר. מפיקים: איתי תמיר- לילה סרטים, מתיאס שוורברוק- פילם בייס. ישראל/גרמניה 2017

נימוקים: סיפור מקורי ומשוחק היטב, העוסק ברגישות רבה באבדן ובדידות, ובמורכבות הטמונה במשפחה ובאהבה, בדת ובמסורת, ובמתיקות שמזינה את נפשנו.

פרס אבנר שלו יו"ר יד ושם לסרט: "1945" במאי: פרנץ טורוק. הונגריה 2017

נימוקים: סרט מתח מתוחכם החושף נוף אפל ונותן ביטוי קולנועי יוצא דופן לכוחות המשחיתים של האנטישמיות ושיתוף הפעולה בתקופת השואה. 

 

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני

שופטים: דורית גור אריה, אבי לובין, מילאנה גיטזין אדירם

פרס ע"ש ליה ון ליר, בתרומת רבקה סקר מקום ראשון - "החולמים" מאת: רותי פתיר

 נימוקים: "החולמים", סרטה של רות פתיר, מציג מבט ביקורתי ושנון על רקע הבחירות בארה"ב, תוך עיסוק בדמויותיהם של הילרי קלינטון וברק אובמה. הבחירה באתר ההתרחשות (כנסייה) ובשדה השיח של החלום מעלה בצורה מתוחכמת שאלות על מגדר, יחסי כוח, מיניות ודת. עבודתה של פתיר מדוייקת, מרובדת ומגלה שליטה במדיום ועל כך היא ראויה לפרס הראשון.

פרס קרן משפחת אוסטרובסקי  – "שמה" מאת טליה הופמן.

נימוקים: סרטה של טליה הופמן "שמה" מציע קפסולה אנושית חברתית ופוליטית, שמנותקת מצד אחד מזמן ומקום ספציפיים, ומציגה מצד שני רגע קונקרטי, מקומי ועכשווי. הופמן משכילה לשזור יחד את הפוליטי והפואטי ומציעה מרחב מאתגר של מחשבה על המצב האנושי. הפעולה האמנותית המוקפדת של האמנית מתגבשת לכדי עבודה מעוררת השראה, ועל כך היא ראויה לפרס השני.

 

מענק קרן ירושלים באדיבות משפחת ברנשטיין להפקת סרט תיעודי של סטודנט מצטיין,

חבר השופטים: זיוית דוידוביץ, סמנכ"ל תוכן ערוץ 10, פליפה קוברסקי, מפיקה ומפיצה בינלאומית, אורי רוזנווקס, תסריטאי ובמאי סרטי תעודה.

הסרט הזוכה: "מלכה, מלכה" של היוצרת מאיה יבין  מהאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל.

נימוקים: "מלכה, מלכה"  עוסק באהבה - אהבת אדם, אהבת משפחה ואהבת מחזות ומחזאים. היוצרת בחרה לספר סיפור טרגי בחיוך והומור. בחרנו בסרט הזה כי הוא מרגש ויצירתי, בוחר את הלא צפוי וכי אנחנו מאמינים לדמויות ובבמאית. 

מענק קרן גשר לקולנוע רב תרבותי זכה הסרט:  I AM NOT A ROBOTשל היוצרת לינה ציביאן  האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל .

נימוקים: ועל מהות  הבחירה בחיים - אם יש כזו, בדרך מקורית, יצירתית ומלאת תעוזה וחן. על אמירה ברורה עכשווית ומסקרנת - על טיבם של חופש וחופשה בימינו וחיפוש כנה אחר תשובות בדרך לא סטנדרטית ומרתקת.