רביעי | 28.05.25

שעה פריטים
All day
 
6pm
18:00
18:00
8pm
9pm
21:00
סגור
לתכנית החודשית

פרידה מג'ין הקמן

נדמה שדווקא חיוך – חיוך רחב וחושף שיניים – הוא המאפיין הזכור ביותר מתוך שלל התפקידים של ג'ין הקמן. זהו חיוך מלאכותי ושחצני שיותר מאשר שמחה מפגין עוצמה והתנשאות. השילוב המוצלח שבין עוצמה לרכות היה הכח של הקמן בקריירה ארוכה ונהדרת שתחילתה בסוף שנות השישים ונמשכה לאורך כמעט ארבעה עשורים.

הביוגרפיה של הקמן – כפי שמלמדת הוויקיפדיה – היא של שחקן שחצב את דרכו למקצוע בכח רצון ונחישות. הוא גדל למשפחת צווארון כחול, ברח מהתיכון והתגייס לצבא, ואחר כך, למרות ציונים גרועים בבית הספר למשחק, נאבק כדי למצוא לעצמו תפקידים. הוליווד החדשה – הגל החדש האמריקאי של סוף הסיסקטיז והעשור שלאחריו – התאהב בהקמן, שחזותו הלא זוהרת ואיכויותיו האנושיות, התאימו לסיפורים שהקולנוע הזה ביקש לספר. כאן, בסרטים כמו "בוני וקלייד", "הקשר הצרפתי", "הדחליל", "השיחה" ואחרים – עיצב הקמן את דמותו כגבר קשוח, פרקטי וחסר מעצורים. בכתבה שנכתבה אחריו פרישתו ב'ואנייטי פייר', והוזכרה בהספד שנכתב ב'ניו יורק טיימס' כתב ג'רמי מקרטר "בעוד שחקנים רבים מחמיאים לעצמם כשהם מעזים לשחק באיזור אפור מבחינה מוסרית, הקמן הרגיש שם בבית, עד שהפסקנו לשים לב לכך. בהופעותיו, כמו בחיים, הטובים לא תמיד נחמדים, ולרעים יש קסם".

ואכן, הנוכחות הפיזית של הקמן, גבוה ורחב כתפיים, מיתגה אותו בכינוי האמריקאי "הג'ו הרגיל", ובתפקידים מסוימים הפיזיות הזו אפילו הפכה לסוג של ביריונות. אבל החיוך הממזרי הנ"ל, הניצוץ בעיניים, התפיסה המהירה, אלו הבהירו כי לא מדובר בסתם גיבורים חמומי מוח, אלא בגיבורים חריפים, שנונים ואולי גם נחמדים. על המתח הזה נבנו תפקידיו הטובים ביותר, והפכו אותו לשחקן שתמיד היה נעים להתמסר לו.

התוכנית החודש מביאה כמה מתפקידיו האיקוניים של הקמן – תפקידים וסרטים שהפכו לקאלסיקות קולנועיות מודרניות. המקבץ האיכותי הזה הוא מחוות פרידה לאחד השחקנים הגדולים של העשורים האחרונים. אל תחמיצו.

בוני וקלייד

בימוי: ארתור פן
| 111 דקות

העלילה עוקבת אחר סיפורם של קלייד בארו ובוני פארקר, צמד השודדים המפורסם משנות ה-30. פן בהחלטות בימוי מבריקות סוחף אותנו בחלקו הראשון של הסרט להזדהות גיבוריו אך לקראת סיום משליך אותנו לעבר מחול מוות מסחרר. זוהי אבן דרך קולנועית, שבוחנת בחכמה את מיתוס הגנגסטר ולימדה את הוליווד שיש דרכים חדשות ומסעירות לעשות סרטים.

הקשר הצרפתי

בימוי: וויליאם פרידקין
| 104 דקות

שני בלשים במחלק הסמים של ניו יורק יוצאים לסכל משלוח קוקאין מאירופה, ומנסים לתפוס את החומר וללכוד את המבצעים. זהו סרט שנסמך על חספוס – חצרות אחוריות, מצלמה רועדת והנוכחות הקשוחה של ג'ין הקמן. התוצאה גרפה את פרסי האוסקר הבולטים של 1971 והיא קלאסיקה שאסור להחמיץ.

הדחליל

בימוי: ג'רי שאצברג
| 115 דקות

מקס, בריון ציני שזה עתה השתחרר מהכלא, וליון, ימאי רגיש שמעולם לא פגש את בנו, נפגשים בדרכים הנידחות של אמריקה. בדרך נדירה, בסיועם הפעיל של שניים מגדולי השחקנים שהעמיד הקולנוע האמריקני לדורותיו, מצליח ג'רי שאצברג לבחון ממרחק קצר ניואנסים דקים ואגב כך לשרטט תמונת מצב של שולי החברה האמריקאית.

השיחה

בימוי: פרנסיס פורד קופולה
| 113 דקות

חוקר פרטי מיומן, שמבסס את פרנסתו על גזילת סודות הזולת, מקליט זוג צעיר. כאשר הוא מוצא כי חייהם בסכנה הופך הגבר הבודד מעורב בחייהם. בכשרונו הקולנועי הניכר, עם הופעה נהדרת של ג'ין הקמן, מצליח קופולה להגיש אלגוריה יפה על אחריותו המוסרית של אדם למעשיו. התוצאה מהפנטת ומסעירה גם היום.

אויב המדינה

בימוי: טוני סקוט
| 132 דקות

עדות לרציחתו של חבר קונגרס המפלילה גורמי ממשל זדוניים מגיעה לידיו של פרקליט וושינגטוני מצליח. מאותה שניה תוקפת מהומת אלוהים את חייו. הוא חובר לאיש ביון בדימוס כדי שיסייע בידו להמלט ממשטמתם של אותם גורמים נכלוליים טוני סקוט עזר פה בעלילת מתח פראנואידית כדי לייצר סרט מרדף מסחרר.

מיסיסיפי בוערת

בימוי: אלן פארקר
| 120 דקות

סרטו של אלן פארקר מתאר את חקירת היעלמותם של שלושה פעילי זכויות אדם במיסיסיפי בשנות ה-60, שנרצחו בידי שוטרים מקומיים. במרכז הדרמה עומדים שני סוכני FBI שונים באופיים, החוקרים את הפשע. פיענוח הרצח משמש עילה לתאור תנאי החיים הנחותים של השחורים באיזור זה של ארה"ב ותאור מערכת היחסים בין שני החוקרים המנוגדים כל כך באופיים.

משפחת טננבאום

בימוי: ווס אנדרסון
| 109 דקות

אחרי עשרים שנה שבהן בחר להתרחק מאשתו וילדיהם – שלושתם גאונים אקסצנטריים – מחליט רויאל טננבאום לשוב הביתה מפני שאשתו עומדת להנשא בשנית. סביב ציר עלילה זה יצר אנדרסון אגדה מודרנית מתוקה מרירה. 

הבלתי נסלח

בימוי: קלינט איסטווד
| 130 דקות

השלד העלילתי נע סביב סיפורו של אקדוחן חלוד שכדי להביא פת לבני ביתו, יוצא ללכוד שני ביריונים שפרס כספי הוצע על ראשם. מהבסיס הזה יוצא איסטווד את אחד הסרטים היפים בקריירה — הרהור מפוכח על מהותו של הגבר בקולנוע האמריקאי ומהותו שלו כאייקון תרבות. 

2 screaning
רביעי 28.05.25
28.05.25
18:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-05-28 18:00:00 2025-05-28 21:00:00 Asia/Jerusalem הבלתי נסלח Cinematheque Jerusalem Cinematheque
הבלתי נסלח
שבת 31.05.25
31.05.25
16:00
סינמטק 3
סינמטק 3
2025-05-31 16:00:00 2025-05-31 19:00:00 Asia/Jerusalem הבלתי נסלח Cinematheque Jerusalem Cinematheque
הבלתי נסלח