חמישי | 20.02.25

שעה פריטים
All day
 
6pm
18:00
18:00
8pm
20:00
20:30
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לרוברט אלטמן

לציון 100 שנה להולדתו

במהלך הקריירה הארוכה והמפותלת שלו, חצב לעצמו רוברט אלטמן סגנון קולנועי ייחודי, עשיר ויוצא דופן – "אי אפשר ללכוד אותו או לאלף אותו, הנהר שהוא זורם בתוכו הוא לגמרי שלו" הגדיר זאת היטב פול תומאס אנדרסון, בהקדמה לספר הראיונות המקיף Altman on Altman (18.33$ בגרסת הקינדל, כדאי לכם).

מי שנחשב לאחד מעמודי התווך של הוליווד החדשה בשנות השבעים עם "מ.א.ש", "הקלפן והיצאנית", "שלום לנצח", "נאשוויל" ואחרים, צמח בתוך הכור המצרף של הטלויזיה האמריקאית בשנות החמישים והשישים. הוא ביים פרקים לסדרות טלויזיה בקצב רצחני של 2 פרקים לשבוע, בתעשיה שבה היה מעט מקום לביטוי אישי. הוראות הבימוי היו ידועות למדי: לונג שוט, קלוז אפ, אובר-דה שולדר. המטרה היא לייצר מספיק חומר לעורך שיחתוך את התוצאה הסופית בחדר העריכה – אליו הבמאי כלל לא הגיע. אבל לכל אורך הדרך, עוד בטלויזיה ומיד כאשר התחיל לביים לקולנוע, אלטמן ניסה למרוד באופן שבו הוליווד מבקשת לספר סיפור – באופן שלא פעם הוביל לעימותים ולפיטוריו.

כאשר הגיע סוף סוף להוליווד, הוא עיצב את הסגנון שלו כמעט באופן הפוך. המטרה היא לא לספר סיפור דרמטי אלא להכניס את הצופה לתוך הרפתקאה אנושית. כדי להשיג זאת הוא רתם את כל האמצעים הקולנועיים: התסריט מהווה נקודת מוצא, אך הסיטואציה מתפתחת בחזרות עם השחקנים ואינה סופית עד הצילומים (אלטמן "אם תכננו לצלם ביום רביעי ובסופו לא צילמנו, ונחזור למחרת – זו כבר תהיה סצינה אחרת. זה תלוי במה שקורה באותו רגע"). לצד התפקידים הראשיים, הגדיל את מקומם של הניצבים כחלק מהתרחשות בכל סצינה, המצלמה משוטטת בתוך ההתרחשות, עם המנעות מחיתוכים רבים או שימוש בקלוזאפים, שכבות של דיאלוגים חופפים – בדרך כלל בהקלטה במקביל של כל השחקנים ובחירה מאוחרת של הערוצים הרלוונטים,  והעיקר השענות על השחקנים כמי שמביאים הופעה מדודה למסך.

הגדולה של אלטמן היתה יכולתו לתזמר את כל המנועים יחדיו: דמויות, מצלמה, פסקול, באופן הרמוני לחוויה זורמת ולא דחוסה שיש בה רב שכבתיות רגשית – עם רגעים שהם נוגעים ללב ומגוחכים, קורעי לב ומעוררי זעם. אלטמן לא נמנע מאירוניה ומידה של פארסה – חיוך קטן מתחת לשפם תמיד היה לו - אבל ידע לעצב זאת כך שהדמויות שלו תמיד מעוררות אהדה או חמלה.

ממרחק הזמן, ברור לחלוטין שהמקרה של אלטמן הוא חד פעמי – לא עושים כבר קולנוע כמו שלו וגם במאים בודדים יכולים לעמוד בכבוד בצילו – פול תומאס אנדרסון נניח – הסרטים שהשאיר אחריו הם עדיין יצירות מופת מבריקות ומסעירות שראויות גם היום לתשומת לב.

רוברט אלטמן נולד בפברואר 1925 בקנזס סיטי מיזורי. הוא הספיק להשתתף במלחמת העולם השניה כטייס. לאחר המלחמה השתלב כבמאי סרטי הדרכה בחברת קלווין, ביים פיצ'ר בשם The Delinquents, ובעקבותיו מצא עבודה בכמאי בטלויזיה. בשנות השבעים ביים שורה של להיטים במסגרת הוליווד ובהם "מ.א.ש", "הקלפן והיצאנית", "נאשוויל" ואחרים. בסוף העשור עם כשלון המיוזקל "פופאיי", התקשה למצוא פרוייקטים קולנועים. הוא ביים דרמות לטלויזיה, אופרות ובסוף שנות השמונים את הסדרה המוקומנטרית פורצת הדרך "טאנר 88". ההצלחה של "השחקן" (1992) סללה את הדרך לשובו, והאפוס המבוסס על סיפוריו הקצרים של ריימונד קארבר "תמונות קצרות" (1993) החזיר את אלטמן למרכז העשיה הקולנועית. בתור הזהב השני שלו ביים בין השאר את "משהו ללבוש" (1995), "גוספורד פארק" (2001), "הלהקה" (2003) ו"המדריך לחיים בכפר" (2006).

מ.א.ש

בימוי: רוברט אלטמן
| 118 דקות

בית חולים שדה באמצע מלחמת קוריאה. שני מנתחים מעולים פועלים בלי עודף מוטיבציה ואת הזמן החופשי מקדישים להשתובבויות. לעומתם האחות הראשית החדשה מגלה קונפורמיזם ואמונה רבה בצדקת הדרך. רוברט אלטמן, עם הסגנון הקולנועי האדיר שלו - מצלמה משוחררת, פסקול עשיר ומרובה פתילי שיחה, ורגעים פרועים ואנושיים, הביא למסך יצירת מפתח שהעמידה שלל מחוות וחיקויים.

1 screaning
שבת 22.02.25
22.02.25
16:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-22 16:00:00 2025-02-22 19:00:00 Asia/Jerusalem מ.א.ש Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
מ.א.ש

הקלפן והיצאנית

בימוי: רוברט אלטמן
| 121 דקות

המערבון הספקני של רוברט אלטמן עוסק במאמציו של יזם עם חזון להקים בית בושת בעיירת כורים. בסגנונו הייחודי,עם נופים בראשתיים ומזג אוויר מושלג זוהי אלגוריה אירונית על מיתוס היוזמה האמריקאית.

1 screaning
ראשון 23.02.25
23.02.25
18:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-23 18:00:00 2025-02-23 21:00:00 Asia/Jerusalem הקלפן והיצאנית Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
הקלפן והיצאנית

שלום לנצח

בימוי: רוברט אלטמן
| 112 דקות

אחרי שחברו הטוב נמצא מת במקסיקו, הבלש הפרטי פיליפ מארלו מנסה לקשור את החוטים אבל למרות שיש כאן מזוודות כסף, איומים, רציחות והרבה אינטרסים, אלטמן פחות מתענין במי עשה מה ויותר ב"אווירה". זוהי קלאסיקה גדולה שראויה תמיד לתשומת לב. 

2 screaning
חמישי 20.02.25
20.02.25
20:30
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-20 20:30:00 2025-02-20 23:30:00 Asia/Jerusalem שלום לנצח Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
שלום לנצח
שישי 21.02.25
21.02.25
16:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-21 16:00:00 2025-02-21 19:00:00 Asia/Jerusalem שלום לנצח Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
שלום לנצח

נאשוויל

בימוי: רוברט אלטמן
| 159 דקות

הסרט עוקב אחר 24 דמויות המתקבצות בנאשוויל, בירת הזמר העממי, ומוסיקת הקאנטרי המלווה אותו לכל אורכו היא הדבק המאחד בין הדמויות והסיפורים השונים. אחד מסירטי המפתח של הקולנוע העולמי בשנות ה-70 - עשיר, ססגוני, ריאליסטי ומעניק לנו מבט סאטירי על הפוליטיקה ועל עולם המוסיקה האמריקני.

2 screaning
שני 24.02.25
24.02.25
20:30
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-24 20:30:00 2025-02-24 23:30:00 Asia/Jerusalem נאשוויל Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
נאשוויל
שבת 01.03.25
01.03.25
17:45
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-03-01 17:45:00 2025-03-01 20:45:00 Asia/Jerusalem נאשוויל Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
נאשוויל

חתונה

בימוי: רוברט אלטמן
| 125 דקות

החתן הוא בן למשפחה עשירה, הכלה בתו של סוחר משאיות שהתעשר. על רקע שמועות על קשר למאפיה, האורחים פוחדים להגיע לאירוע. עם עשרות דמויות, קונפליקטים וסודות, אלטמן מצליח ללהטט את כל החומרים האלו בקלילות מעוררת השתאות. עם דיאלוגים מעולים וריחוק אירוני, זהו אומנם לא מהמוכרים ברפרטואר של אלטמן, אך שווה את תשומת לבכם. 

2 screaning
חמישי 27.02.25
27.02.25
20:15
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-27 20:15:00 2025-02-27 23:15:00 Asia/Jerusalem חתונה Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
חתונה
שישי 28.02.25
28.02.25
18:15
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-02-28 18:15:00 2025-02-28 21:15:00 Asia/Jerusalem חתונה Cinematheque Jerusalem Cinematheque Add to Calendar
חתונה