סגור
לתכנית החודשית

המגע של לוביטש

האגדה מספרת שכאשר בילי ויילדר וויליאם ווילר יצאו מהלווייתו של לוביטש ב-1947, הפטיר הראשון "אוי ואבוי, אין יותר לוביטש", והשני ענה "גרוע מכך – אין יותר סרטים של לוביטש". האמירה הזו, שהומור ועצב משמשים בה יחדיו, היא מחווה לרוחו האירונית של לוביטש עצמו, ויש בה להסביר במשהו את סוד קסמו של אחד המאסטרים הראשונים שקמו לקולנוע.
 
הוא נולד ב-1892 למשפחה יהודית בברלין. אביו ציפה ממנו שימשיך את העסק המשפחתי, ארנסט הצעיר קיווה להיות שחקן. מבית הספר נזרק בגיל 16 ולאורך תקופה מסויימת הצליח לשלב בין השאיפות המשפחתיות לרצונות הפרטיים: בבוקר במשרד של אבא, בערב שחקן קברטים. אבל עד מהרה הלך ותפס המשחק יותר ויותר מקום בחייו, הוא התגלגל לסצנת הקולנוע באילם הגרמנית, כיכב בכמה קומדיות קצרות, תמיד בתפקיד האידיוט היהודי ("מאייר" או "מוריץ") ואז אחרי שלבמאי נגמרו הרעיונות, שאלו את ארנסט הצעיר אם יש לו איזה תסריט. "חיכיתי שתשאל אותי" הוא ענה ומיד זרק תוכנית לפארסה אודות עובד שלומיאל בחנות כלבו עירונית. מכאן והלאה כיכב לוביטש, ואף ביים, בסדרה של קומדיות קלילות, בהן התגבשה הפרסונה הקולנועית שלו כממזר יהודי שמצליח לכבוש את בתו של בעל העסק ולנהל את החנות. ההומור בסרטים הללו היה גס במידה, לעגני והמשחק מוגזם - עם עוויות פנים לא תמיד מעודנות. דוגמה לאחת מהקומדיות האילמות של לוביטש תמצאו בסרט "נסיכת האויסטרים" (1919), זוהי גם אחת הפעמים הראשונות שבהן ניתן לחוש ב"מגע של לוביטש" - המגע שהפך לסמל המסחרי שלו כאשר עבר לביים בהוליווד, מושג חמקמק שבמרכזו היכולת לזקק את האירוניה באמצעות מחווה צנועה או שוט אחד.
 
כך או כך, ב-1922, אחרי שהמוניטין של לוביטש חצה את האוקיינוס, הוא הוזמן בידי מארי פיקפורד לביים אותה בהוליווד. הוא נסע, ביים סרט בשם "רוזיטה", שלא היה הסרט שלשמו הוזמן ולא זכה להערכת הכוכבת. אבל הביקורות חיבבו ולוביטש נשאר וביים באמריקה עוד כמה קומדיות אילמות שזכו להצלחה מסחררת. כאשר סאונד נכנס לקולנוע ב-1927, התגלה לוביטש כאחד היחידים שיודעים כיצד להשתמש באלמנט החדש בצורה שאינה פוגמת בסרטיו. ההצלחה שלו הלכה ותפחה ועימה הלך והתגבש אותו מגע מפורסם. לוביטש, שעלילותיו כמעט תמיד התנהלו אי שם באירופה הדימיונית, העמיד במרכז סרטיו גיבורים הנופלים קורבן לאחת משתי חולשות המין האנושי: המרדף אחר מין או כסף. אצל לוביטש היה למרדף הזה כמובן צדדים מכוערים, אך הוא ניחן במידה מסויימת של חמלה וסובלנות שמתוכה צמח ההומור האנושי של סרטיו – גם הרשעים לא היו רעים באמת, גם בכניעה לתשוקה לא היה תמיד משהו רע. כך נולדה "נינוצ'קה" (1939), הקומיסרית הקשוחה שמתמסרת למנעמי העולם הקפיטליסטי וכך נכנעו צמד גיבורי "החנות מעבר לפינה" (1940) זה לזו.
 
סרטיו שנונים, חכמים, מצחיקים וחלקם הגדול זכו בצדק למעמד של קלאסיקה. העידון והתחכום במשחק בסרטיו ובתסריטים אותם כתב או עיבד לא רק שרדו את מבחן הזמן, אלא הביאו את ז'אנר הקומדיה הרומנטית לכדי שלמות. לוביטש, מסרטיו המוקדמים, השתעשע במשחקי הכוחות שבין המינים ובין המעמדות והביא למסך סרטים משובבים, כובשי לב, שהם הנאה צרופה עבור כל חובב קולנוע. היכולת לספר סיפור בצורה מהנה ואלגנטית, באה לידי ביטוי בזכות תסריטים ממזריים, דמויות כתובת ומבוצעות היטב ושימוש שנון באמצעים הקולנועיים. מחווה זו היא אפשרות לערוך היכרות מחודשת לא רק עם סרטים המוכרים יותר, אלא גם עם כמה מהיצירות ההוליוודיות המוקדמות של לוביטש, שאולי פחות מוכרות לקהל הרחב, אך גם הן נושאות את חותמו הייחודי ומידת האפקטיביות שלהן לא פגה עם השנים.

נסיכת האויסטרים

בימוי: ארנסט לוביטש
| 60 דקות

סיפור על איל-אויסטרים שמנסה להיכנס למשפחה פרוסית אריסטוקרטית על מנת לזכות את בתו בתואר אצולה. זהו סרט מפתח בקריירה של לוביטש, ואחת הפעמים הראשונות שהן ניתן לחוש ב"מגע של לוביטש": יש כאן הומור לאקוני שנון, שימוש נפלא בקלוז-אפים, יכולת לזכך כל סצינה וסצינה ולהעניק לה עוצמה ויזואלית.

הקצין המחייך

בימוי: ארנסט לוביטש
| 93 דקות

כאשר קצין בצבא האוסטרי קורץ לבת זוגו, בטוחה נסיכה של איזו ממלכה קיקיונית כי הקריצה כוונה אליה ומעוניינת להנשא לקצין. לוביטש יצר קומדיה שנונה שעוסקת ביחסי גברים ונשים. העיקר כאן הוא האופן שבו הוא פתר את המתח בין הנשים בסצינה של נדיבות ואחווה. סרט חכם אלגנטי ומהנה.

מלאך

בימוי: ארנסט לוביטש
| 90 דקות

אשת דיפלומט עשירה יוצאת לחופשה, מזוהה בטעות כדוכסית ומחוזרת במרץ ע"י הרפתקן אמריקאי צעיר. מכאן ואילך נוצר משולש רומנטי בו שני הגברים נלחמים על ליבה של האישה בעוד זו אינה יודעת במי לבחור. אחד הסרטים המרתקים ביותר על מהות האהבה, נסוך בקלילות הלוביטשית כשמסייעים בידו דיטריך הנפלאה.

עיצוב לחיים

בימוי: ארנסט לוביטש
| 95 דקות

מעצבת אמריקנית העובדת בפריס בחברת פרסום פוגשת ברכבת שני חברים מבני ארצה. אחרי פרשיית אהבים עם השניים - איש מהם אינו חושד תחילה בפרשייה המקבילה - מחליטה השלישיה לנהל מערכת של יחסים אפלטוניים כדי שלא לפגום בחברות. סרט שנון ומשובב, הנאה צרופה עבור כל חובב קולנוע.

צרות בגן עדן

בימוי: ארנסט לוביטש
| 83 דקות

אחת הדוגמאות ל”מגע של לוביטש” היא הסרט שלפנינו: קומדיה מעולה שבמרכזה צמד נוכלים המנסה לרוקן את קופתה של אלמנה עשירה. עם תסריט שנון, דמויות כתובות ומבוצעות היטב ושימוש מבריק באמצעים הקולנועיים, התוצאה היא יצירת מופת שניסחה כבר לפני תשעים שנה את היסודות של הקומדיה המצולמת מכאן ועד למיטב הסיטקומים של ימינו. 

אשתו השמינית של כחול הזקן

בימוי: ארנסט לוביטש
| 80 דקות

מיליונר אמריקאי מציע נישואין לעלמה צרפתיה מפולפלת. כאשר היא מגלה כי ארוסה כבר פירק שבע מסגרות נישואין, היא מבטיחה לעצמה חוזה גירושין עתיר ממון. אך משם, כבכל קומדיה רומנטית, ייאלץ הזוג לחזור ולמצוא את האושר המשותף... יצירה מתוחכמת ואחת הפנינים הנפלאות בתולדות הקומדיה הרומנטית.

נינוצ'קה

בימוי: ארנסט לוביטש
| 111 דקות

הקומדיה הסאטירית המבריקה הזו מגוללת את הרומן הנרקם בין קומיסרית רוסיה המבקרת באמריקה לבין אריסטוקרט קפיטליסטי מארה“ב. כרגיל אצל לוביטש, ההומור ניכר באיפיון הדימיון, בג‘סטות האירוניות, ובאופן שבו הוא מצליח לשלב בין נמוך לגבוה.

החנות מעבר לפינה

בימוי: ארנסט לוביטש
| 97 דקות

עולם ומלואו מתרחשים בחנות בודפשטית קטנה משך ארבעת הימים שבהם מתחוללת בה עלילת יצירת המופת הקומית של ארנסט לוביטש. הזמנות נוספת להנות מהמגע של לוביטש, שבזכות דיאלוגים שנונים ומבנה דרמטי מוצלח הביא את ז’אנר הקומדיה הרומנטית לשלמות. 

להיות או לא להיות

בימוי: ארנסט לוביטש
| 99 דקות

חבורת תיאטרון וארשאית מעלה מחזה על הנאצים, ונקלעת לצרות-צרורות עם הפלישה הגרמנית לפולין. מכאן והלאה מתפתחת קומדיה קצבית ומשעשעת, מלאה בחילופי תפקידים, בה לוקחים חלק יהודים, פולנים, נאצים, ומרגלים בשירות הוד מלכותה. עם תסריט מבריק ואותו  מגע מעודן יצר לוביטש את הקלאסיקה הזו שגם לאחר 80 שנה היא עדיין מצחיקה ומבדרת. אל תחמיצו.

השמיים יכולים לחכות

בימוי: ארנסט לוביטש
| 112 דקות

לאחר מותו, בעומדו על סף הגיהנום, נאלץ הנרי ואן-קליב לשכנע את השטן כי הוא ראוי מספיק כדי להיכנס בשעריו, ומגולל באוזניו את סיפור חייו הצבעוני. עותק משוחזר חדש לקומדיה השנונה של ארנסט לוביטש מ-1943, המשלבת רומנטיקה וחריפות סאטירית. 

קלוני בראון

בימוי: ארנסט לוביטש
| 100 דקות

באחוזה כפרית השייכת למשפחת אצולה, נפגשים אדם בלינסקי, פליט צ'כי הנמלט מהנאצים וקלוני בראון, משרתת חדשה וחסרת גינונים. המצב הפוליטי הוא לא יותר ממצע שעליו לוביטש משתעשע במשחקי הכח החביבים עליו: יחסים בין נשים לגברים ובין המעמדות. סרטו האחרון של לוביטש הוא סרט פרידה קטן ונוגע ללב.