שישי | 23.10.20

פריטים
 
סגור
לתכנית החודשית

ReFilm - פסטיבל רסטורציות

אחד הביטויים המוכרים בענין הקולנוע טוען כי עלינו "להשעות את הספק", כלומר להניח לכל מה שאנחנו יודעים מהעולם ולהתמסר לחוויה וההגיון שמציע הסרט. אלא שבחודשים האחרונים המציאות עצמה דרשה מאיתנו "להשעות את הספק" ולקבל את החיים הכמעט-קולנועיים שהמגיפה יצרה עבורנו. במצב עניינים כזה, הקולנוע, שיש בו אמנם גיבורים מדומיינים אך עלילותיהם תפורות בסופו של דבר לפי תרשים נרטיבי מוכר, עשוי להתגלות כמקור של וודאות ונחמה.

השאיפה לנחמה היתה אחד הגורמים המנחים בבחירת סרטי פסטיבל הרסטורציות שנקיים החודש. חלק מן הסרטים שנקרין השנה כמו "חייו ומותו של קולונל בלימפ", "נס במילאנו", "דודסוורת", ו"פעימות לב" אינן רק יצירות אמנות מעולות, שמפגינות בדרכים שונות את כשרונם של יוצריהם, אלא שיש בהם גם חגיגה של אהבה ושל הרוח האנושית ברגעים של שפל ומשבר. ואילו סרטים אחרים - "פנדורה וההולנדי המעופף", "בושידו", "עיניים עצומות לרווחה" או "הקבינט של ד"ר קליגרי"  שהשנה מציינים מאה שנה(!) לבכורתו – מזכירים לנו שהקולנוע ידע בעבר ובוודאי ידע גם בעתיד להיות עז ומסעיר.

כאשר הצגנו בשנה שעברה את פסטיבל הרסטורציות תחת הכותרת "לגלות מחדש, להציג מחדש" (Rediscovered, Revisited), הציעה לנו ויויאן אוסטרובסקי, אחת מהתומכות והמייסדות של הסינמטק להוסיף גם את הביטוי "לחגוג מחדש" (Rejoice). נדמה כי אין הגדרה טובה יותר לימים אלו, ואנחנו מקווים שתצטרפו אלינו כדי לחגוג מחדש, את הקולנוע ואת החיים. 

2+1 על כרטיסי הפסטיבל

הקבינט של ד"ר קליגרי

בימוי: רוברט וינה
| 75 דקות

100 שנה חלפו מאז הוקרן לראשונה "הקבינט של ד"ר קליגרי" וקשה להפריז בחשיבותו. את עלילתו, העוסקת בשרשרת רציחות המתרחשות בעיירה קטנה לאחר הופעתו של מהפנט מסתורי, אפשר להבין גם כאלגוריה פוליטית. אך גדולתו והשפעתו נעוצים בעיצוב האמנותי המרהיב. ההשפעה של "קליגרי" החלה עם צאתו ונמשכת עד היום.

חייו ומותו של קולנל בלימפ

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 163 דקות

ב-1902 מסתבך קצין אנגלי בעימות בברלין ויוצא לדו קרבות חרבות מול יריב גרמני. היריבים הופכים לידידים, כל אחד מהם מתקדם בצבאו, והשניים עתידים להפגש שוב לאחר מלחמת העולם הראשונה ובשיאה של השניה. זוהי יצירת מופת – לא פחות – כתובה, מצולמת, משוחקת ומבויימת בשילוב של וירטואוזיות וצניעות. אל תחמיצו!

דודסוורת

בימוי: וויליאם ויילר
| 101 דקות

סם דודסוורת מוכר את אימפריית הרכב שלו ויחד עם אשתו פראן יוצא לירח דבש שני. לאורך הדרך מתחדדים הבדלי הגישות בינהם. זוהי בעצם מלודרמה מוקדמת שמתבוננת במבט מפוכח בהתפרקות נישואין ובחששות משינוי השגרה ומהזקנה. התוצאה היא פנינה שנשכחה מעט אך היא רלוונטית ובעיקר מרגשת גם היום.

פנדורה וההולנדי המעופף

בימוי: אלברט לוין
| 123 דקות

מצד אחד המוח צועק שהכל מופרך ומצד שני הלב והגוף כולו נמשכים אל המסך. זוהי חווית הצפיה בסרט הפראי הזה. עלילתו מתארת את היחסים הנרקמים בין פנדורה שאינה מוכנה להתמסר לגבר אחד, לבין יורד ים חידתי שמעורר את סקרנותה. התוצאה היא כמו צלילה לתוך חלום מסעיר ומהפנט.

קזבלנקה

בימוי: מייקל קורטיז
| 102 דקות

מלחמת העולם השניה. קזבלנקה תחת משטר וישי היא מרכז של פליטים העושים דרכם לליסבון שבפורטוגל. כולם מגיעים לבית קפה של ריק. מתחת למעטה החיצוני של בעל בית קפה ציני, מסתתר רומנטיקן קשוח, שנאלץ לבחור בין הלב לאידיאלים כאשר אהובתו לשעבר נכנסת לפתע לקפה. אחד משיאי תור הזהב ההוליוודי, ואין סיבה להחמיץ אותו.

דונה פלור נשואה לשניים

בימוי: ברונו בארטו
| 105 דקות

במהלך הקרנבל בברזיל נופל ואדיניו לרגליה של אחת המפזזות ומת. מכאן אנו שבים אל נישואיו אל דונה פלור, הזוגיות מלאת התשוקה וגם אל בגידותיו, פזרנותו והתמכרותו להימורים. חרף כל אלו, כאשר נישאת דונה פלור בשנית לרוקח מבוגר ומשעמם, גופה מתגעגע למגע הבעל הראשון. דרמה סקסית ופורצת דרך לזמנה.

שכחו אותי בבית

בימוי: כריס קולומבוס
| 89 דקות

 משפחה נוסעת לחופשת חג המולד ולא שמה לב שאחד מהילדים נשאר מאחור בבית הגדול. בעל פני המלאך מתגלה כילד רב תושייה כשצמד שודדים מאיים לפרוץ לביתו. אז מי ינצח במשחק הזה של חתול ועכבר? התשובה הזו ידועה לכולנו, אך הקסם של קומדיית הקאלט שלפנינו גורם לצופים לחזור אליה דור אחרי דור.

עיניים עצומות לרווחה

בימוי: סטנלי קובריק
| 159 דקות

בני הזוג וויליאם ואליס הארפורד שבים לביתם אחרי מסיבה שבה פילרטטו לא מעט. הקנאה מובילה לריב ושולחת את וויליאם לאודיסאה לילית שתאתגר את חושיו ומצפונו. קובריק, שהלך לעולמו מיד בסוף עריכת הסרט, השאיר אחריו מצבה נאה: מלוטשת, אירונית ומערערת. ספק אם יעשו שוב סרט כמו זה.

עשה את הדבר הנכון

בימוי: ספייק לי
| 120 דקות

עלילת סירטו השלישי של ספייק לי מתרחשת סביב פיצריה איטלקית המהווה שמורה לבנה וארכאית בלב ליבה של שכונה שחורה. המתח הבין-גזעי בין לבנים ושחורים, מקבל תפנית אלימה ביום החם ביותר של השנה... סרט אדיר, מהנה וכובש. זוהי קלאסיקה שנותרה רעננה ורלוונטית גם היום. אל תחמיצו.

בושידו

בימוי: טדאשי אימאי
| 122 דקות

אחרי שארוסתו מנסה לשים קץ לחייה, נזכר פקיד צעיר בקורות משפחתו, כיצד דור אחר דור וויתר על חייו מתוך מחוייבות לקוד הסמוראים התובע נאמנות מוחלטת לאדון. הבימוי ההדוק כאגרוף עם צילום עז בשחור לבן והופעתו של קינוסוקה נאקומורה, הופכים את התוצאה לקלאסיקה שראויה ביותר לתשומת לבכם.

פעימות לב

בימוי: אנרי דקוין
| 97 דקות

ארלט נענית למודעה בעיתון ומוצאת עצמה בבית ספר לכייסים. המטרה שלה היא להשיג קצת כסף ולהתחתן אבל לעוד כמה טיפוסים יש שאיפות רומנטית, וגם הם זקוקים לעזרתה של ארלט. קומדיה רומנטית מהנה מאד המזכירה את הסקרובול האמריקאיות עם תסריט שנון, תפניות זריזות והעדרה של רצינות.

נס במילאנו

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 100 דקות

קשישה חביבה מוצאת תינוק חמוד בגן הירק שליד בקתתה. טוטו מתבגר ועם מות אמו המאמצת מצטרף לשאר תושבי המעברה ויוצא עמם למאבק נגד פרנסי מילאנו, החומדים את אדמות העניים שיושבות על מאגרי נפט. אחת הפנינים הגדולות בתולדות הקולנוע - סרט נפלא, מצחיק, חם ורלוונטי שמזכיר גם בימים אלו את כוחה של סולידריות ואחווה.

בלדה לחייל

בימוי: גריגורי צ'וקראיי
| 88 דקות

סיפורו של הבן, חייל צעיר שזכה לחזור בשיא המלחמה לפגוש לרגע חטוף את אמו. סביב המסע הביתה הזה יוצר צ'וקראיי דיוקן של ברה"מ בזמן המלחמה – דיוקן אמיתי, טבול ברגשי אהבה לאם, למולדת ולאהובה. צ'וקראיי, בסיוע עבודת מצלמה מפוארת, נע כאן בין סגנונות קולנועיים שונים והתוצאה מצליחה לענג את העין והלב גם יחד.