ראשון | 23.06.24

שעה פריטים
All day
 
6pm
7pm
8pm
20:30
סגור
לתכנית החודשית

פליני בצבע

"אבא שלי רצה שאהיה מהנדס. אמא שלי רצתה כומר. בסוף נהייתי שם תואר". כך, באירוניה טיפוסית, הגיב פדריקו פליני על העובדה כי השם “פלינאי” משמש כדי לתאר מעמדים ביזאריים ויוצאי דופן. למעשה, אין מילה אחרת שתוכל לתאר את הערך והמשמעות הכבירים של יצירתו. בשנת 2020 צוינו 100 שנה להולדתו של הבמאי החשוב ביותר בהיסטוריה של הקולנוע האיטלקי. למרבה הצער, זאת היתה הכל חוץ משנה קולנועית פלינאית. ובכל זאת, בשנה איחור, המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב מציין את השנה המיוחדת הזו בהקרנת כל סרטיו בצבע של פליני.

אנו שמחים ונרגשים להקרין את כל סרטיו הצבעוניים של פליני, בחודש מאי, בחוויית קולנוע אמיתית באולמות הסינמטק. הזדמנות טובה להכיר לו טובה על שלא הצליח להפוך למהנדס או כומר, אלא העניק לנו כמה משיאיה של התרבות האיטלקית.

הטבה מיוחדת לכבוד התכנית "פליני בצבע" - 4 כרטיסים ב-100 ₪. 

בסינמטק

ג'ולייטה של הרוחות

בימוי: פדריקו פליני
| 122 דקות

העלילה עוסקת בעקרת בית מתבגרת ועצורה, המבינה כי ליבו של בעלה מצא לו כתובת חדשה. נהוג להגדיר את הסרט כגרסה הנשית של "שמונה וחצי" – כלומר מסע אל הדימיונות והפנטזיות של גיבורה החווה משבר אמצע החיים. זהו קולנוע קרנבלי, מהנה וחושני, שפשוט כדאי להתמסר לו בלי להתפלסף יותר מדי.

סאטיריקון

בימוי: פדריקו פליני
| 138 דקות

בבית זונות רומי של טרום העידן הנוצרי פוגש אנקולפיו, המספר, נהנתן ושקרן מקצועי, את אסקילטוס, בחור צעיר שמצא כאן מפלט משיעור פילוסופיה משעמם. השניים חוברים יחדיו למסע תענוגות משותף וחסר כל מעצורי מוסרנות נוצרית. התוצאה היא ספקטאקל ענק שיש בו הכל: צבעים, דמויות, קטעי סיפורים, פילוסופיה, מוזרויות אנושיות, אסתטיקה יוצאת דופן - חזיון עשיר שראוי למעמדו כאחד השיאים הגבוהים של אמנות הקולנוע. 

רומא

בימוי: פדריקו פליני
| 128 דקות

ברימיני הקטנה והפרובינציאלית חולם ילד קטן על הכרך הגדול — רומא כמקום נכסף המופיע בתמונות וגלויות. הילד הזה הופך לפליני המתבגר. יחד איתו אנו עורכים מעין אודיסאה פרטית דרך רחובותיה של העיר. פליני בשיאו — יצירת מופת סוריאליסטית, נטולת ביקורת ישירה אבל גדושה בגרוטסקות וגם מקומה של הארסיות המתבקשת לא נעדר. 

בסינמטק

הליצנים

בימוי: פדריקו פליני
| 92 דקות

סרטו התיעודי של פליני עבור הטלויזיה האיטלקית מורכב משלושה פרקים התוהים על מהותו של דמות הליצן בחיינו. דרך פרקים אלו ממשיך המאסטר לעסוק בנושאים שמעניינים אותו, בעיקר על מקומה של הפנטזיה בתוך החיים, ועל המתח שבין הנשגב למגוחך. 

קזנובה

בימוי: פדריקו פליני
| 155 דקות

מבלי לדעת יותר מדי התחייב פליני לביים לשוק האמריקאי סרט על המאהב בן המאה השמונה ג'קומו קזנובה. העלילה מורכבת מרצף של סצינות בבירות אירופה (שנבנו כולן באולפני צ'ינה צ'יטה), בהן מפגין קזנובה את יכולתו לכבוש את המין הנשי במכניות מרתיעה. "יצירת המופת של המשורר החכם אשר שוב היתל במהתלה גרנדיוזית במבקריו, בהיסטוריה ובעצמו" (הארץ).

בסינמטק

עיר הנשים

בימוי: פדריקו פליני
| 139 דקות

במהלך הזיותיו האירוטיות של נוסע רדום ברכבת הוא נקלע לועידת פמיניסטיות תוקפניות, מבלה בזרועות עקרת בית מפלצתית, נרדף ע“י קטינות תוקפניות ועובר עוד הרפתקאות שונות ומשונות עם כל סוגי הנשים. "כל הסרטים שלי הם על נשים. הן מייצגות מיתוס, מיסתורין, קסם. אפילו הקולנוע עצמו מצטייר לי בדמות נשית..."

בסינמטק

חזרת התיזמורת

בימוי: פדריקו פליני
| 72 דקות

בסיגנון כמו–תיעודי עוקב פליני אחר החזרות של תיזמורת סימפונית, עד שהאוירה מתחילה להתלהט, הופכת במהירות לאנארכיה. את הרגע הזה מנסה לנצל המנצח... דמויות חד פעמיות, הומור פיזי, מעמדים עוצרי נשימה והעיקר: המוסיקה הנצחית של נינו רוטה.

בסינמטק

אמרקורד – זכרונות

בימוי: פדריקו פליני
| 127 דקות

רימיני היא עיר הולדתו של פדריקו פליני ומבעד לעיניו של טיטה בן ה–13, בלי אף לא קמצוץ של נוסטלגיה, עולים זיכרונות ימי ילדותו החופפים לימי איטליה הפאשיסטית תחת משטרו של בניטו מוסליני. שלל של דמויות פלינאיות טיפוסיות עוברות לנגד עינינו במצעד של אפיזודות שבו חוגג ומגיע לידי שלמות הסיגנון הקליידוסקופי הייחודי של המאסטר. 

בסינמטק

קול הירח

בימוי: פדריקו פליני
| 120 דקות

העלילה עוקבת אחר הרפתקאותיהם של שני גיבורים, בני עיירה אמיליאנית קטנה. סרטו האחרון של פליני מעוצב כחלום אחד ארוך בו מתמזגים הגיגים פיוטיים עם כאוס מודרני. לתפקיד הראשי ליהק פליני את רוברטו בניני – שבהופעה מאופקת, השתלב יפה בגלריות הדמויות שהמציא פליני במהלך הקריירה. 

והספינה שטה

בימוי: פדריקו פליני
| 128 דקות

ימים ספורים לפני פרוץ מלה“ע הראשונה, יוצאת ספינה איטלקית מנמל נאפולי אל הים האגאי כדי לפזר את אפרה של זמרת אופרה מפורסמת שהלכה לעולמה. יש כאן אימאג'ים חלומיים שאי אפשר להתנגד להם – זה קולנוע אדיר, הולך בגדולות שכמעט כבר לא עושים כיום. אסור להחמיץ.

בסינמטק

ג‘ינג‘ר ופרד

בימוי: פדריקו פליני
| 126 דקות

אמיליה ופיפו, צמד רקדנים שלפני 30 שנה כינה עצמו ע"ש ג'ינג'ר רוג'רס ופרד אסטר, מוזמנים להתאחד בתוכנית אירוח מטופשת. אורחיה האקסטרווגאנטים של התוכנית מאפשרים לפליני לבנות סצינות קומיות ופאתטיות, להעביר את הגיגיו על החיים והאמנות ולאחד שוב את שניים משחקניו האהובים — ג'ולייטה מסינה אשתו ומרצ'לו מאסטרויאני, חברו הטוב. 

בסינמטק

אינטרוויסטה

בימוי: פדריקו פליני
| 105 דקות

מחוותו של פדריקו פליני לאולפני צ‘ינה צ‘יטה לרגל יובל ה-50 שלהם. צוות טלויזיה יפני המנסה לראיין את המאסטרו הגדול הוא המסגרת לתמונה השנונה והמרגשת הזו. בעזרתם לוקח אותנו פליני אל אחורי הקלעים של עולמו היצירתי. כל המעמדים האלו ואחרים משמשים את פליני כדי להרהר על מקומו של הקולנוע בחייו, וכך גם בחיינו שלנו. סרט שהוא אושר גדול.