סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל אקי־נו לקולנוע יפני

פס לכל סרטי התכנית: ₪180 >>>

 

הקולנוע היפני מצליח לגרוף בשנים האחרונות פרסים בולטים בפסטיבלי הקולנוע הבינלאומים ומביא לבמה העולמית כמה במאים בולטים שזוכים להכרה והצלחה בבתי הקולנוע. בין אלו ניתן למנות את קיושי קוראסאווה ("טוקיו סונטה", "קריפי") שאת סרטו החדש "אשת מרגל", שזיכה אותו בפרס הבימוי בפסטיבל ונציה, נקרין בפסטיבל השנה, ריוטה נאקאנו ("אהבתה מרתיחה את מי האמבט")– שכמה מסרטיו הקודמים הוצגו בפסטיבל והופצו בישראל בהצלחה והשנה נציג את סרטו "משפחת אסאדה" וגם ריוסוקה המגוצ'י, שהצליח השנה לפרוץ בחוזקה לבמה הבינלאומית עם שני פרסים מרכזיים: בפסטיבל ברלין – דב הכסף לסרט "גלגל המזלות", ובפסטיבל קאן – פרס התסריט לסרטו "הנהגת של מר יוסוקה" - שאת שניהם נציג בפניכם השנה בפסטיבל אקי-נו. הקולנוע היפני נשען על מסורת קולנועית ותיקה, שהחלה כבר ב- 1897. הדור החדש מורכב משורה של במאים צעירים, הנשענים על המסורת העשירה הזו וממשיכים ליצור קולנוע שהוא בו בזמן מינורי ועדין אך סוחף וחד-אבחנה, ולהביא את הייחוד של התרבות הקולנועית והחברתית היפנית. במאים אלו, הפועלים בשלל ז'אנרים עוסקים בסיפורים מקומיים שיש להם כמובן מימד אוניברסלי. כך, עוסק הפסטיבל השנה בהתמודדות משפחתית וקהילתית עם אסון לאומי ("משפחת אסאדה"), עם מקומה של מלה"ע השניה בתרבות היפנית ("אונודה" ו"אשת מרגל"), במשבר אישי על רקע גילויים משפחתיים ("איזון"), המתח שבין הלאומני לאינטרנציונלי ("מישימה"), במפגש שבין התרבות היפנית למהגרים חדשים ("לאורך הים"). פרק מכובד יוקדש השנה לבמאי ריוסוקה המגוצ'י, שסרטיו היו, כאמור, לסרטים הבולטים של 2021.

מחווה לריוסוקה המגוצ'י

שנת 2021 הכתירה את ריוסוקה המגוצ'י לאחד המאסטרים של ימינו, עם פרסים בולטים בפסטיבלים של ברלין וקאן. ההישג הזה מגיע אחרי עשור של פעילות קולנועית עיקשת שבמהלכה זיקק את הסגנון הקולנועי שלו לכדי שלמות. המגוצ'י בן ה-43, למד קולנוע בטוקיו. בתחילת העשור הקודם יצר כמה סרטים תיעודים בעקבות אסון פוקושימה, שזכו בפרסים ובמקביל יצר סרטי עלילה, שזכו לתשומת לב מוגבלת. הפריצה הבינלאומית הגיעה ב-2015 עם "האפי האוור"- דרמה בת חמש שעות העוקבת אחר ארבע חברות שקטפה את פרס המשחק בפסטיבל לוקארנו. מכאן יגיע המגוצ'י לפסטיבלים הגדולים עם "אסאקו 1+2" והשנה "גלגל המזלות" ו"הנהגת של מר יוסוקה".

שמות רבים נזרקים לאוויר כמקורות ההשראה של המגוצ'י – הקולנוע הסבלני של יאסוז'ירו אוזו, הדרמות המרוכזות של אינגמר ברגמן או המבט האנושי של פרנסואה טריפו. הכל נכון, אבל המגוצ'י מצליח ליצור קולנוע עכשווי מאד באמצעים פשוטים למדי: מפגשים בין דמויות שמשוחחות על חיי היומיום והרגש: חברות, משפחה במשבר, התפוררות חיי האהבה. המגוצ'י משתמש ביסודות התיעודיים של עבודתו, בהכרות עם עולם התאטרון כדי לנוע על התפרים שבין המומצא לאמיתי. הכח הגדול בסרטיו הוא מידה של כנות וישירות מפתיעים בעוצמתם: בלי אירוניה, בלי ציניות, גיבוריו מציעים את רגשותיהם – גם המרים ביותר – בלב פתוח לרווחה. הנדיבות הרגשית הזו מעניקה לסרטים מידה של אינטימיות מיידית שסוחפת אותנו פנימה להרפתקאה, להתבוננות על המסך שיש בה מידה של רפלקטיביות והתבוננות עצמית. העוצמות האלו נוצרות גם בזכות מבע קולנועי עדין וצנוע, אך לא תמים:  בחירת אתרי הצילום, תנועות המצלמה, העריכה – כל אלו מצליחים למקד את תשומת הלב, להדגיש רגעים של קרבה ומשבר. בקיצור, תנו צ'אנס לקולנוע של המגוצ'י – סרטיו אולי נראים כפצצות שעמום ארוכות ופטפטניות אך הם רחוקים מכך – יש בהם מידה של אחווה ומסתורין וסקרנות שמושכים בעדינות את הלב ומציעים חוויה רגשית וקולנועית נדירה למדי. אל תחמיצו.

 

פס לכל סרטי התכנית: ₪180 >>>

מחווה לריוסוקה המגוצ'י

אסאקו 1 ו־2

בימוי: ריוסוקה המגוצ’י
| 120 דקות

כאשר מבטיהם של אסאקו ובאקו מצטלבים זו אהבה ממבט ראשון. למרבה הצער, למרות כל ההבטחות של באקו, אסאקו לא זוכה לחיות באושר ועושר. הבחור נעלם והיא נותרת עם לב שבור. שנתיים אחר כך, בטוקיו, היא פוגשת במקרה את הכפיל שלו. קומדיה רומנטית חכמה, מתוקה ויוצאת דופן. 

אקי-נו אירוע פתיחה

אירוע פתיחה

לפני ההקרנה מילות פתיחה וברכות

משפחת אסאדה

בימוי: ריוטה נאקאנו
| 127 דקות

בסרטו של ריוטה נאקאנו, שסרטיו הקודמים "אהבתה מרתיחה את מי האמבט" ו"לתפוס את אבא" זכו להצלחה קולנועית בישראל, הוא נשאר בתחום האהוב עליו לעיסוק – משפחתיות – אך מביא הפעם סרט נטול סנטימנטליות, משעשע ואסתטי המבוסס של סיפורו האמיתי של הצלם מסאשי אסאדה וסדרת התמונות המשפחתיות שביים ופרסם ביפן.

אשת מרגל

בימוי: קיושי קורוסאווה
| 115 דקות

יפן, 1941. המושל הצבאי של טוקיו מזהיר את צמד חבריו: סוחר מצליח ואשתו כי הם מערביים מדי ועליהם לא לעורר את חשד השלטונות. מהלך העניינים מאתגר את הזוגיות בין השניים, אך עתיד לבסוף להביא את השניים למכנה משותף. קיושי קורוסאווה, אחד המאסטרים של הקולנוע היפני העכשווי, מגיש יצירה היסטורית מעולה שזכתה לשבחי הביקורת.

הנהגת של מר יוסוקה

בימוי: ריוסוקה המגוצ'י
| 179 דקות

ספק מסתכל על העתיד, ספק בורח מהעבר, במאי תיאטרון עובר לעיר חדשה כדי לביים את "הדוד וניה". התיאטרון מצוות לו נהגת צעירה והשניים יוצאים למסע במהלכו ילמדו להכיר אחד את השניה, ואולי אף את עצמם. בעיבוד לסיפור מאת הארוקי מורקאמי, הבמאי ריוסוקה המגוצ'י מגיש סרט יפהפה ומהורהר על בדידות, אהבה והאומץ להתמודד עם העבר.

מחווה לריוסוקה המגוצ'י

האפי האוור

בימוי: ריוסוקה המאגוצ'י
| 317 דקות

ארבע חברות בנות שלושים ומשהו מהעיר קובה בוחנות מחדש את חייהן כאשר אחת מהן מתגרשת מבעלה. באמצעות בימוי מדוייק מצליח הבמאי ריוסוקה המגוצ'י להביא אותנו קרוב אל הגיבורות שלו ובמבט שכולו כנות ופכחון ליצור סרט שאפתני וגדוש ברגש שראוי לתשומת לב.

מישימה: העימות האחרון

בימוי: קיוסקה טויושימה
| 108 דקות

ב-1969 חוותה יפן גל של שביתות ומהומות סטודנטים. בשיאו של המשבר, הזמינו הסטודנטים את יוקיו מישימה, אולי הדמות הספרותית הבולטת ביפן לאחר מלה”ע השניה, לעימות. חמישה עשורים מאוחר יותר, מצא הבמאי קיסוקה טויושימה את תיעוד העימות. לצד החומר הארכיוני הוא חוזר אל גיבורי התקופה, ומגיש יצירה מחכימה ומעוררת מחשבה, הראויה ביותר לתשומת לב. 

אונודה - 10,000 לילות בג'ונגל

בימוי: ארתור הררי
| 165 דקות

"אונודה" מבוסס על הסיפור האמיתי והמדהים של החייל הירו אונודה, שנשלח במלה"ע השנייה למשימה בג'ונגלים של הפיליפינים והמשיך להילחם נגד אויב לא קיים עד אמצע שנות ה-70. על רקע נופים עוצרי הנשימה, הסרט מצליח ליצור דמות שהיא מתסכלת, אמינה ופנטסטית כאחד ומביא סיפור שמייצג את ההיבריס היפני של ימי הקיסר.

גלגל המזלות

בימוי: ריוסוקה המגוצ'י
| 121 דקות

שלושה סיפורים שבכל אחד מהם מתערבים הגורל או הפנטזיה ומשנים את מסלולם: משולש רומנטי, סטודנטית פלרטטנית שנכנסת לחדרו של הפרופסור שלה, שתי נשים שנפגשות במקרה אחרי שנים של מרחק. יש כאן אהבה, תשוקה, קנאה, ודיבור ישיר על כל אלו באופן שנדיר למצוא היום בקולנוע, הם מוגשים בכנות, טבעיות, צניעות ופשטות שמצטברים לחוויה צלולה ומסעירה.

יאיוי קוסמה - מפעל חיים אמנותי מרתק

אריכות ימים, דמיון ושיגעון, ביוגרפיה אישית, היסטוריה קולקטיבית ויצירתיות שופעת, חברו ביצירתה של יאיוי קוסמה למפעל חיים אמנותי מרתק. נאיר בהרצאה את הפנים השונים של יצירתה, של האמנית היפנית, המצעירה את מבקרי תערוכתה. מרצה: ד"ר גילית איבגי

לאורך הים

בימוי: אקיו פוגימוטו
| 88 דקות

שלוש נשים וייטנאמיות נוסעות ליפן לחפש עבודה ועתיד טוב יותר. לאחר שהן הופכות למהגרות לא חוקיות הן מוצאות מקום עבודה בעיירת דייגים מושלגת וקפואה. עתידן נראה מבטיח עד שאחת מהן חשה ברע. אקיו פוג'ימוטו מביט על המצב המורכב בחברה היפנית המודרנית והמתח בין ההומוגניות התרבותית של החברה היפנית לבין הצורך הגדל בידיים עובדות מבחוץ.

איזון

בימוי: יאג'ירו הארומוטו
| 153 דקות

יוקו עובדת ברשת טלוויזיה כבמאית בתוכנית תעודה. באחד הסיפורים שהיא חוקרת היא מתארת קשר מיני בין מורה לתלמידה. ככל שהתחקיר מעמיק, ערכיה העיתונאים והמוסריים של יוקו מגיעים לכדי מבחן. בסגנון שמערבב בין תחושה תעודית ודרמה עלילתית, הסרט מייצר סיפור בנוי היטב שלא חוסך ביקורת מהחברה היפנית והקונפורמיות עליה היא בנויה.