שלישי | 10.12.24

שעה פריטים
All day
 
12pm
6pm
18:00
18:00
18:30
8pm
סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי ה-10

הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל – חוזר בפעם העשירית.

סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, ואת היחס בין האנושי ללא אנושי.

ההקרנות ילוו בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ.

בואו להיות איתנו, בואו להיות בעולם.

נורית קידר מנהלת אמנותית | פרופ' תמר אלאור אנתרופולוגית, מנהלת הפסטיבל מטעם האוניברסיטה העברית | לידיה גינזבורג הפקה אקדמית

מהדורת 2022 תתקיים ב29.11-01.12.2022

מרצה: אלירן ארזי, האוניברסיטה העברית בירושלים

בין אש לבין מים

בימוי: ויויאנה גומז אצ'ברי, אנטון ונזל
| 92 דקות

קמילו אומץ על יד זוג מהקהילה הילידית של בני קווילאסינגה החיים על גדת אגם יפהפה בדרום-מערב קולומביה. קמילו שתמיד הרגיש חריג מבקש לגלות את שורשיו הביולוגיים. מסעו מגלה את פניה המורכבות של קולומביה, את ייחודה של הקהילה שאימצה את הנער, את חמקמקות הגבולות שבין אש לבין מים, בין הביולוגי והחברתי, בין המצופה והאפשרי.

מרצה: לידיה גינזבורג, האוניברסיטה העברית בירושלים

אוסטרוב - האי האבוד

בימוי: סבטלנה רודינה, לורן סטופ
| 92 דקות

בין מאות אלפי הכפרים שננטשו ברוסיה מאז התפרקותה של בריה"מ, נמצא גם אי קטן בים הכספי שדייריו נהגו להתפרנס מדייג. בתיו הנטושים של האי, סחופי רוחות, אין בו חשמל או דרכים סלולות, ועדר של סוסי עבודה מתהלך בשביליו באין מפריע. באווירה הדיסטופית הזו מתנהלת משפחתם של איוון ואנה, המנסה לשרוד ולדמיין לעצמה עתיד טוב יותר.

מרצה: פרופ' נורית שטדלר, האוניברסיטה העברית בירושלים

להזיז הרים

בימוי: סיליה אוונסמו יקובסון
| 79 דקות

קבוצה של נזירות אורתודוכסיות, מבקשת להקים מנזר על צוק נישא מעל פיורד בנורבגיה. את המהלך מובילה ת'בוריה, שהרועה הרוחני שלה  שולח אותה "בחזרה הביתה" לעשות מעשה. תושבי הכפר הקטן לחופו של הפיורד, תמהים על היוזמה, ונחלקים בתגובתם בין אדישות, מתינות וחשדנות פוליטית. זהו סיפור יזמות מוזר אפוף ביופי, מסתורין ואפילו הומור.

אירוע פתיחה

ברכות ומופע מוסיקלי של "אנסמבל חדש" בניהולו המוסיקלי של בועז קביליו

הבועה

בימוי: ואלרי בלנקביל
| 91 דקות

לא הרחק מדיסני וורלד שבפלורידה, משתרע מרחב גדול ממדים המאכלס 150,000 אזרחים ותיקים.  עם 96 מרכזי פעילות, 54 מגרשי גולף, 70 ברכות שחיה ו 3000 מועדונים – "הכפרים" מהווים פארק שעשועים אדיר המציע לזקנים, להתחיל את חייהם מחדש. אך מתחת למדשאות הירוקות קבורות שאלות הנוגעות לגזע, מעמד, שיוך פוליטי וסוגיות של ניצול, משפחה והזדקנות.

מעבר ים הלבן

בימוי: יבגני קלצ'יקן
| 90 דקות

צפונית לחוג הקוטב, לחופי הים הלבן ברוסיה, חיים עשרות בודדות של אנשים בשלושה כפרים עזובים. איש ואישה לעצמם, ואלה עם אלה כקהילה קטנה, הם עושים את שניתן לעשות. הטבע והתרבות מנהלים יחסים חדשים פוסט סובייטים, משאירים מקום נרחב ליופי, לשקט, לוויתורים על מה שיכול היה להיות, ולחלומות צנועים על מה שיהיה. 

מרצה: ד"ר רותם גבע, האוניברסיטה העברית בירושלים

לכתוב באש

בימוי: רינטו תומאס, סושמיט גוש
| 93 דקות

כנגד כל הסיכויים  העיתון "גל החדשות", שנוסד ומנוהל על ידי נשים דליטיות, זוכה לתהודה נרחבת בהודו. הסרט פוגש את העיתונאיות הוותיקות כשאלו מכשירות דור חדש של נשים, אותו הן מציידות בנשק העכשווי – טלפון חכם. אלו יוצאות לדווח על סוגיות פוליטיות וחברתיות נרחבות. עוצמתן של הגיבורות מפעימה ומאפשרת הבנה חדשה ואחרת של החוויה הדמוקרטית בחברה מפולחת. 

מרצה:  ד"ר אורית ואקנין-יקותיאלי, אוניברסיטת בן-גוריון

פדמה: אפילו לנמלים יש כנפיים

בימוי: ז'אווד חאליב
| 89 דקות

בקהילה קטנה בהרי אטלס שבמרוקו, נשמרת חלוקת העבודה המגדרית ללא כל שינוי. הנשים נושאות בכל מטלות הבית והמשפחה, בעוד הגברים שמסיימים את עיסוקיהם, מבלים שעות בבית הקפה המקומי. כל זה משתנה כאשר אורחת מקזבלנקה בשם פדמה מגיעה לנפוש בכפר עם משפחתה. עד מהרה היא מערערת את המצב הקיים וקוראת לנשים בכפר להתקומם ולעמוד על זכויותיהן. 

באת אלי את עיניי לפקוח

על הקולנוע המהפכני של ז'אן רוש - שיחה בין פרופ' תמר אלאור ופרופ' דן גבע.

לאט לאט

בימוי: ז'אן רוש
| 96 דקות

הבמאי ז'אן רוש מביא לפריז, כנגד כל המוסכמות, את חבריו האפריקאים כדי לחקור, עם ומול המצלמה, את בני עירו. במבט אתנוגרפי אירוני, חד ונוקב רוש הופך את הנחקר המסורתי לחוקר מהתל, ערמומי חסר עכבות ורחמים מול נחקריו, המתגלים במלוא אנושיותם השבירה. התוצאה: פריז, צרפת, הצרפתים, הקולנוע והאדם-כאדם, נגלים מחדש ואחרת באחד הסרטים המצחיקים והחכמים בתולדות הקולנוע.

מרצה: פרופ' תמר אלאור, האוניברסיטה העברית בירושלים

סיפור בשקפקפים

בימוי: פלוריאן וואלה
| 52 דקות

לסנדלי המדוזה, אותם שקפקפים שהפכו לאייקון, יש היסטוריה מרתקת שהחלה בליון לפני 75 שנה ועוברת דרך הקולוניאליזם הצרפתי במערב אפריקה. המסע בעקבות החפץ שנולד בטעות, מתגלה כדרך מרתקת ללמוד על תרבות חומרית, צרכנות, טעם, וקולוניאליזם. על יזמות ותעשייה, על תנועות הסחורות בעולם, ועל הזיכרון המוחשי שצורב חפץ מסויים, בתודעה הפרטית והחברתית.

מרצה: ד"ר מיכל זלצר לביד, אוניברסיטת בר אילן

לשיר בערבה

בימוי: דונגנן צ'ן
| 99 דקות

בכפר מרוחק בחבל יונאן שבסין, חיה קהילה נוצרית מבני המיאו, שבמשך עשרות שנים פעלה בקרבם מקהלה כפרית כנסייתית. הסרט מלווה את תהליך חשיפתה של המקהלה "כאטרקציה אותנטית". את שלל השינויים שעוברים עליה כארגון ואת התמורות החלות על חבריה כפרטים. היוזמה המקומית נבלעת על ידי מכונת הקידמה הסינית, לצד דחפורי הפיתוח, התיירים, וההבטחות לחיים אחרים.

מרצה: פרופ' לין שלר, אוניברסיטת בן-גוריון

זינדאר

בימוי: איצ'ה מקי
| 82 דקות

רובע קארה קארה בעיר זינדאר שבניז'ר, הוא מרחב קשוח ואלים. במאית הסרט, שגדלה בו, חוזרת לספר את המקום דרך גיבוריו הצעירים. בני המזל שברובע מתפרנסים מהברחת דלקים מניגריה השכנה, ומכירתם הבלתי חוקית בעיר. אחרים, מבקשים נחמה באחוות של פיתוח גוף והגנה עצמית. חיי התושבים רווים באלימות, וניצול לצד חברות ואנושיות מתפרצת.

מרצה: ד"ר אינה לייקין, האוניברסיטה הפתוחה

קומבינט: המפעל

בימוי: גבריאל טיגדור
| 75 דקות

קומבינט, הוא מפעל עצום לייצור פלדה הנמצא בעיר מגניטוגורסק בליבה של רוסיה. חיי העיר ותושביה מוכתבים על ידי פעימות לבו של המפעל – מפועל שלומד ריקוד כדי לחמוק מלחצי העבודה ועד משפחה שהחיטה לעזוב את העיר בגלל הזיהום שהמפעל יוצר. חיי היום יום של גיבורים עלומים אלו מעלה שאלות על דור העתיד של רוסיה הפוסט סובייטית.

מרצה: פרופ' עפרה גולדשטין גדעוני, אוניברסיטת תל אביב

קודוקושי: מוות בדד

בימוי: אשנר אלטיי
| 85 דקות

רבים מבני הגיל השלישי ביפן חיים בגפם. רבים גם מתים כך. הסרט עוקב אחר קבוצת גברים המטפלת בניקוי סימני המוות הבודד, לצד מתנדבות המנסות לשמור על קשר רצוף עם זקנים בסביבתן. דיוקן עז של חברה שלמה וההתמודדות שלה עם שאלות של בדידות וזקנה. חיים, משפחה, מוות, ותקווה ביפן של המאה העשרים ואחת.