תעשיית הקולנוע היפני, אשר קיימת כבר למעלה מ-120 שנה, היא אחת מתעשיות הקולנוע הפורות ביותר בעולם ונחשבת לחמישית בגדולה כיום. מדי שנה יוצאים כ-400 סרטים יפנים מז’אנרים שונים כשרובם אינם מגיעים להקרנות מסחריות אצלנו.
שמה של תעשיית הקולנוע היפנית הולך בד בבד עם שמות כמה מהבימאים החשובים בהיסטוריה של הקולנוע. אולם, לצד מסורת נרחבת ומכובדת של בימאי עבר, מצליחה התעשייה היפנית העכשווית ליצור דור חדש של במאים, הפועלים בז’אנרים שונים, שיוצרים לעצמם שם, קהל אוהדים נרחב ומטביעים את חותמם בעולם הקולנוע הבינלאומי. הדור החדש מציג בפנינו סיפורים פנים כשווים שאינם נשענים על רומנטיזציה או מיתיות של התרבות היפנית, אלא מתמודדים עם סיפורים עכשווים, חיי היום יום וטיפול בבעיות חברתיות מקומיות.
במהדורתו השלישית של פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני, אנו מביאים בפניכם בבכורה בישראל כמה מהסרטים הטובים ביותר שיצאו מיפן בתקופה האחרונה, מהז’אנרים העיקריים של הקולנוע היפני העכשווי, הדרמה המשפחתית, קומדיה, אנימה ואפילו סרט סמוראים כמיטב המסורת היפנית. סרט הפתיחה של הפסטיבל “דוכן הראמן”, הוא קומדיה עכשווית המשלבת את תרבות האוכל היפנית עם דרמה מרגשת שמעניקה כבוד לעבר ולמסורת היפנית רבת השנים של הכנת ראמן.
נקרין את “המסע ליושינו” בכיכובה של ג’ולייט בינוש, סרטה החדשה של נעמי קוואסה, שסרטה “אל האור” פתח את הפסטיבל בשנה שעברה. “דאגות קטנות” של הבמאי ריוטארו נינומיה, שגם משחק בתפקיד הראשי, מגיע אלינו הישר מפסטיבל לוקרנו, מפסטיבל ונציה אנו מקרינים את “להרוג”, אקשן סמוראי מדמם המרהיב ביופיו. “ירח ורעם” של הירושי אנדו ו”זר יקר” יוקיקו מישימה, הן שתי דרמות משפחתיות עדינות אך מורכבות ומלאות רגש. “קיסקי: עם הזריחה” הוא הסרט הצעיר ברוחו של הפסטיבל המספר על הקמת אחת מלהקות הבנים המצליחות של יפן והמאבק המשפחתי של שני אחים באביהם המסורתי. עולם הצעירים נבחן גם בסרטו של ריוסוקה מגוצ’י, “אסאקו 1 ו-2” על זוג שמתאהב, עד שהעלמותו של הבחור קוטעת את הקסם. אולם, שנתיים מאוחר יותר, הבחורה מכירה, במקרה, בחור אחר, הדומה לו שתי טיפות מים. ונחתום עם “מיראי”, אחד מסרטי האנימה המדוברים והמקסימים של השנה שיצר אחד האנימטורים הנחשבים היום ביפן, מאמורו הוסודה.
צפייה מהנה
אלון רוזנבלום מנהל הפסטיבל – מנהל סינמטק חולון
רוני מהדב לוין מנהל אמנותי, מנהל סינמטק ירושלים
הפסטיבל ביוזמת סינמטק חולון ובהפקתו, בשיתוף עם סינמטק ירושלים
בתמיכת THE JAPAN FOUNDATION ושגרירות יפן בישראל