רביעי | 24.04.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
16:00
5pm
6pm
18:45
8pm
9pm
21:00
סגור
לתכנית החודשית

פייר פאולו פאזוליני: 100 שנה

לרגל מאה שנה להולדתו של פייר פאולו פזוליני (1922-1975), החוג ללימודים רומאניים באוניברסיטה העברית וסינמטק ירושלים משלבים כוחות כדי לחגוג את מורשתו.

המשורר ובמאי הקולנוע פייר פאולו פזוליני הותיר חותם בלתי נמחה על הספרות והתרבות האיטלקית והעולמית. פזוליני, שלא אחת מוגדר כאחרון משוררי הציבור של איטליה, פעל בשדות אומנות רבים ושונים: שירה, תאטרון, פרוזה וקולנוע. הרוח המהפכנית חסרת המנוחה שלו השפיעה רבות על עולם האומנות כמו גם על גישתו בענין התמורות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות שעברו על איטליה אחרי מלה"ע השניה – ושזכו לביקורת חריפה מצידו.

במהלך חודש יוני יוקרנו בסינמטק 11 מסרטיו הידועים של פזוליני, החל מסרטו הראשון "אקטונה" (1961) ועד לסרטו האחרון הפרובוקטיבי "סאלו או 120 ימי סדום" (1975). לפני מרבית הסרטים תתקיים הקדמה קצרה של מומחה בתחום בנושא שבו עסק פזוליני.

סדרה זו תגיע לשיאה ב-20.06 עם הקרנה של הסרט "סיור אתרי צילום בפלשתינה" (1965). הקרנה זו היא אירוע הפתיחה של הכנס הבינלאומי "פזוליני 'באור המזרח'" שיתקיים באוניברסיטה העברית בימים 20-22.06.22. הכנס יחגוג מאה שנים להולדתו של פייר פאולו פזוליני ויקדיש את תרומותיו לניתוח ביקורתי וחדשני על מבטו המגוון של פזוליני כלפי ה"מזרח" בתחומי המדיה השונים בהם הוא עסק (שירה, פרוזה, מסה, קולנוע). הדוברים יציגו מבטים חדשים לגבי אופן הייצוג של פזוליני את המזרח וכן יגיבו אליו. בפאנלים ישתתפו חוקרי יצירתו של פזוליני, כמו גם מומחים לאזורים הגיאוגרפיים והתרבותיים שפזוליני כלל ברעיון שלו של ה"מזרח", על מנת להציע פרספקטיבה רבת-מוקדים על הנושא. חוקרים צעירים ומבוססים, מקומיים ובינלאומיים יתכנסו יחדיו בירושלים כדי לדון בעבודתו של פזוליני "באור המזרח העכשווי" - משפט השאול משירו של פזוליני הפותח את מחזור השירים "שחר דרומי" - בתקווה להאיר לא רק את העבר, אלא גם את ההווה.

דברי פתיחה: ד״ר קיארה קרדונה, החוג ללימודים רומאניים האוניברסיטה העברית

אקטונה

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 120 דקות

סרסור זונות רומאי משמש כמשל מודרני לישו הנוצרי. אקטונה הוא בו בזמן אשפה אנושית ונפש אצילית. פאזוליני יצר את סרטו הראשון ללא ידע מוקדם בקולנוע באופן אינטואיטיבי לחלוטין. סרט בעל אופי פיוטי ומקורי שכולו אלגוריה קתולית-מרכסיסטית. 

דברי פתיחה: בנימין פרידנברג, החוג ללימודים רומאניים האוניברסיטה העברית

ציפורי שיר, ציפורי טרף

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 86 דקות

סרט מסע אלגורי מקורי ביותר. אב ובנו משוטטים ברחבי רומא וסביבותיה. בדרכם הם פוגשים בעורב מדבר המספר להם את האגדה של שני הנזירים הפרנציסקנים שנשלחו על ידי פרנסיס הקדוש להכניס את הציפורים בחיק הנצרות, אך ציפורי הטרף שנשבו בקסמו של אלוהים נהגו לטרוף את ציפור השיר התמימות. 

דברי פתיחה: ד”ר דניאל בהר, החוג לשפה וספרות ערבית, האוניברסיטה העברית

סיפורי אלף לילה ולילה

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 130 דקות

הסיפור המרכזי נע סביב צעיר תמים המתאהב בשפחה שבחרה בו להיות אדונה. לאחר שטעות מרה גורמת להם להיפרד, הוא יוצא לחפש אותה. סרט זה זיכה את פאזוליני בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן. 

פגישות אהבה

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 90 דקות

איש עם מצלמת קולנוע ומיקרופון שואל אנשים על יחסם למין. מה שיכול היה להיות כתבת טלוויזיה מעניינת במקרה הטוב, הופך בידיו האמונות של פאזוליני לשיר אהבת אדם המותיר אותנו בסוף הסרט עם רגשות של פליאה על המורכבות האנושית והכרת תודה לאחד מגדולי משורריה.

דברי פתיחה: ד״ר קיארה קרדונה, החוג ללימודים רומאניים האוניברסיטה העברית

תאורמה

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 98 דקות

צעיר זר מגיע לבית בורגני במילאנו ומפתה את הבן, האם, האחות, האב וכמובן גם את המשרתת. כתוצאה מהמפגש הסוער, בני המשפחה עוברים שינויי אישיות קיצוניים.

דברי פתיחה: ד״ר שרון רובק, החוג למדע הדתות, האוניברסיטה העברית

הבשורה עפ”י מתי הקדוש

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 140 דקות

ישו של פזוליני הוא איש פוליטי המונע ע"י הכעס על אי צדק חברתי. הנסים מוצגים כפשוטם, ללא הסבר ויופיו של הסרט נובע מהפשטות שלו, כשהנופים של איטליה והשחקנים הלא מקצועיים הופכים את הסיפור לאמין ומרענן. 

דברי פתיחה: פרופ' ורד לב כנען, החוג לספרות עברית והשוואתית, אוניברסיטת חיפה

הערות לגבי אורסטס אפריקאי

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 73 דקות

תיעודי של פאזוליני בו הוא מסייר באפריקה לצורך תחקיר עבור סרט עלילתי המבוסס על "האורסטיאה" של אייסכילוס. הטרילוגיה היוונית העתיקה עסקה בדמותו של אורסטס. התפרקותה של אפריקה מהקולוניאליזם והמעבר מחברה ראשונית לדמוקרטיה מודרנית, הזכירה לפאזוליני את העיסוק ההלניסטי במעבר מחברה ארכאית לחברה דמוקרטית, זה שבא לידי ביטוי באורסטיאה. 

דברי פתיחה: פרופ' ורד לב כנען, החוג לספרות עברית והשוואתית, אוניברסיטת חיפה

אדיפוס המלך

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 105 דקות

אחד הנסיונות הנועזים והמקוריים ביותר לתרגם לשפת הקולנוע את הטרגדיה היוונית. פאזוליני מפרק את הדרמה של סופוקלס לגורמיה - הוא מפקיע את המחזה מההיסטוריה, משבץ אותו במסגרת חלומית ובוחר בנקודת מוצא אישית - "אדיפוס המלך" שלו מהווה התנסות באנליזה עצמית באמצעות המיתוס. 

דברי פתיחה: ד”ר גור זק, החוג לספרות כללית והשוואתית, האוניברסיטה העברית

דקמרון

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 112 דקות

פאזוליני יוצא כאן לבכחנליה של חושניות ונאפופים בתרגום קולנועי פיוטי לכמה סיפורים מתוך המיקבץ האירוטי של בוקאצ'ו. גבירות ומשרתות, איכרים וכמרים יוצאים לאודיסאה שכולה זימה , הקוראת תגר על המוסר הבורגני. כנגד לפריצות מציג פאזוליני עצמו בתפקיד ג'וטו, המצייר פרסקו אירוני של נואפים בדמות קדושים. 

דברי פתיחה: ד״ר קיארה קרדונה, החוג ללימודים רומאניים האוניברסיטה העברית, לאחר ההקרנה יתקיים פאנל

חיפושי אתרי צילום בפלשתינה

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 55 דקות

מפיק “הבשורה עפ”י מתי הקדוש” אלפרדו ביני ביקש מפאזוליני ומהכומר אנדרה קרארו לערוך סיור אתרי צילום לקראת צילומי הסרט באתרים המקוריים שהוזכרו בברית החדשה. השניים בילו ביוני 1963 15 יום במסע בין ירדן, נצרת, בית לחם וירושלים וחזרו עם סרט תיעודי זה, מעין יומן מסע מצולם.

דברי פתיחה: פרופ’ יואב רינון, החוג לספרות כללית והשוואתית, האוניברסיטה העברית

סאלו או 120 ימי סדום

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 117 דקות

"סאלו" של פאזוליני מעבד למסך את ספרו של המרקיז דה סאד והוא אולי אחד הסרטים המטרידים והדוחים שנעשו אי פעם. הוא גם אחד החשובים. הסרט מותח ביקורת חריפה על הפשיזם והאידיאליזם, וטוען שגאולה מוסרית היא רק מיתוס. פאזוליני יצר במהלך הקריירה שלו סרטים שנויים במחלוקות. אף אחד מהם אינו מתקרב ל"סאלו", שנעשה זמן קצר לפני מותו הטרגי.