סגור
לתכנית החודשית

סינמטק 50: מחווה לתכניה הראשונה של הסינמטק

"לכבוד פתיחת הסינמטק אנו מקרינים בשבוע הראשון שמונה סרטי מופת מתולדות הקולנוע לפי משאל שערכנו בקרב מבקרים ואנשי קולנוע".

כך נכתב בתוכניה הראשונה, עם פתיחת סינמטק ירושלים באולם ע"ש שייבר בבית אגרון, ביום שישי(!) ה-18 באפריל 1975.

שמונת הסרטים שנבחרו הם:

"הירושימה אהובתי" של אלן רנה | "החותם השביעי" של אינגמר ברגמן | "שמונה וחצי" של פדריקו פליני | "פוטיומקין" של סרגיי אייזנשטיין | "אוגסטו מונוגטרי" של קנזי מיזוגושי | "האזרח קיין" של אורסון וולס | ושני הקצרים: "יום בכפר" של ז'אן רנואר ו"המזח" של כריס מרקר

לציון חמישים שנה לסינמטק, נקרין החודש את ששת הסרטים הראשונים מהרשימה לעיל.

מאחר ובחודשים הקרובים נקיים מחווה לכריס מרקר ובמסגרתה יוקרן סרטו הקלאסי "המזח", בחרנו לוותר על הסרט הקצר "יום בכפר" ובמקומו להקרין סרט באורך מלא של ז'אן רנואר, יפה לא פחות ואולי קצת רלוונטי: "האשליה הגדולה".

צפיה מהנה.

האזרח קיין

בימוי: אורסון וולס
| 119 דקות

סירטו הארוך הראשון של אורסון וולס עוקב אחר סיפורו של איל-עיתונות באמצעות חקירה עיתונאית מקיפה וחמש נקודות מבט של אנשים שונים שבאו במגע עם האישיות החריגה הזו. צפיה ב"האזרח קיין" כמוה כהתבוננות בפריט אמנות נדיר או אבן חן רבת יופי - הוא עשוי מלאכת מחשבת וזו מעוררת דווקא תעתוע ומסתורין המכשפים את העין ואת הלב. בבקשה: אל תחמיצו.

החותם השביעי

בימוי: אינגמר ברגמן
| 90 דקות

אנטוניוס בלוק, אביר בן המאה ה־14, שב ממסעי הצלב לביתו ובליבו הרהורי כפירה. עם שובו ממתין לו המוות, וכדי להרוויח זמן מציע לו האביר משחק שחמט לחיים או למוות. “החותם השביעי” הוא יצירת מפתח בקריירה של ברגמן – סרט אקזיסטנציאליסטי, שמביא את סיגנונו של ברגמן לידי שלמות.

שמונה וחצי

בימוי: פדריקו פליני
| 135 דקות

גואידו הוא במאי קולנוע העומד בפני עשיית סירטו הבא. באחת מיצירות המופת המושלמות ביותר של האמנות השביעית, עורך לנו פליני היכרות עם חלומותיו, חזיונותיו, זכרונותיו, לבטיו ומאבקיו של בן דמותו.

הירושימה אהובתי

בימוי: אלן רנה
| 90 דקות

שחקנית צעירה מגיעה מצרפת להירושימה כדי להשתתף בסרט אנטי־מלחמתי. היא מתאהבת בארכיטקט יפני והאהבה מעוררת בשניים את זכרונות מלה“ע והופכת בלתי אפשרית. עם צילומי השחור־לבן עוצרי הנשימה והדיאלוגים הפיוטיים שבר רנה את המוסכמות והפכו את הסרט לאחת היצירות הבולטות בימי הראשית של ‘הגל החדש‘. 

האשליה הגדולה

בימוי: ז’אן רנואר
| 117 דקות

שלושה אזרחים צרפתיים - אריסטוקראט, פרולטאר פריזאי ובנקאי יהודי - נופלים בשבי הגרמני במלחמת העולם הראשונה. על מחנה השבויים מופקד קצין פרוסי בדמותו של אריך פון שטרוהיים בתפקידו הגדול כשחקן. לצורך כתיבת התסריט, עשה רנואר שימוש בזכרונות של ידידים שישבו בשבי.

אוגטסו מונוגטרי

בימוי: קנז’י מיזוגושי
| 96 דקות

מיזוגושי יוצר משל פואטי מורכב שעלילתו מתרחשת על רקע מלחמות האזרחים ביפן של המאה ה־16. שני כדרים מוותרים על אורח חיים אידילי, נוטשים את נשותיהם ומצטרפים למלחמה. בהמשך ההתרחשויות משולבים שני מישורים - האשליה ועולם המציאות.

פוטיומקין עם מוסיקה חיה

לציון 50 שנה לפתיחת הסינמטק אנו גאים להציג את אחד הסרטים שהוקרנו בשבוע הראשון לפעילות הסינמטק בליווי מוסיקה חיה של ״רסקעץ״ (Reseketz), פרוייקט ה״אמבייאנט- סונגווריטינג״ של ערן צמית.

פוטיומקין

בימוי: סרגיי אייזנשטיין
| 70 דקות

באחת מיצירות המופת של אמנות הקולנוע הנחשבת לנקודת מפתח בגיבוש השפה הקולנוע עוקב אייזנשטיין אחר התפתחות המרד על ספינת הקרב פוטיומקין העוגנת בנמל אודסה של שנת 1905. התוצאה היא שילוב של בימוי סוחף ובעיקר של עריכה נועזת וחדשנית.