ראשון | 22.12.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
6pm
18:00
18:30
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מענטש!

פסטיבל “מענטש!” נערך השנה לראשונה בסינמטקים בתל אביב ובירושלים. זהו פרויקט משותף בין שוויץ, אוסטריה וגרמניה החוגג 70 שנה להצהרת זכויות האדם העולמית, ציון דרך בהיסטוריה של זכויות האדם ובהכרה של כל המדינות בחשיבות ובכבוד של כל בני האדם. פסטיבל “מענטש!” מציע מבחר מקורי של סרטים שנבחרו בזכות איכותם האמנותית ובזכות התוכן האנושי שבו הם עוסקים. המילה “מענטש” מתייחסת בגרמנית לבן אדם, וביידיש למישהו שאפשר לסמוך עליו ועל יושרו. להיות מענטש זה להיות צנוע ובעל אמפתיה, להיות רגיש לרגשותיו ולצרכיו של האחר.

מקרואטיה לשוויץ, אוסטריה וגרמניה, מארגנטינה לישראל, הסרטים עוסקים בנושאים חברתיים של זכויות אדם כגון משבר הרעב ושינוי האקלים, מעקב וחדירה לפרטיות, והטכנולוגיה שמובילה לניכור, עוני, גזענות, אפליה, מלחמה, נעדרים ועוד. אך מעל לכל, הסרטים נותנים כבוד לנשים וגברים הנאבקים דרך פעולות שונות כגון עיתונות, בנקאות ואפילו מוזיקת פאנק, כדי להפוך את העולם ליותר אנושי.

לאחר ההקרנה שיחה עם הבמאי וורנר בותה

הכל תחת שליטה

בימוי: וורנר בותה
| 93 דקות

פייסבוק, אמזון וגוגל מאפשרים לנו גישה לעולם הנוח והדיגיטלי. מצלמות אבטחה ברחובות דואגות לביטחוננו. אבל מי בעצם אוגר את טביעות האצבעות שלנו. בסגנונו הקליל והידידותי, לוקח אותנו וורנר בותה למסע מסביב העולם על מנת לגלות את ‘’העולם החדש והאמיץ’’ ומציג שאלות רלוונטיות על העידן הדיגיטלי. 

לב פראי

בימוי: צ’רלי היבנר, סבסטיאן שולץ
| 90 דקות

יאן “מונכי” גורקוב ולהקת הפאנק שלו הם אחת מלהקות הפאנק המצליחות ביותר בגרמניה ומושא להזדהות עבור צעירים שאינם מתחברים לשנאה. אך מכיוון שנטען כי אלבומם הכיל תכנים אלימים ותכנים נגד המדינה הם היו נתונים לפיקוח של המשרד הפדרלי. התוצאה היא סרט תיעודי מעולה

בית | מכתב לידיד בעזה

בימוי: עמוס גיתאי
| 86 דקות

לפנינו שני סרטים של עמוס גיתאי: הראשון (בית) הוא יצירה קאנונית שהופקה לפני ארבעה עשורים וזכתה השנה לעותק מחודש, והשני (מכתב לידיד בעזה)  מוצג כעת בבכורה עולמית. הצפייה בשני הסרטים העומדים בשני קצוות יצירתו של גיתאי מחדדת את נקודת המבט המקורית והמרתקת שלו לאורך השנים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. 

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה בין במאי הסרט סיריל שאובלין והבמאית יעל קיים

אלה שבסדר

בימוי: סיריל שאובלין
| 71 דקות

אליס עובדת בחברת שיווק טלפוני ומוכרת מוצרים בלתי נדרשים לקליינטורה של קשישים. בשעות הפנאי, תוך שהיא מתחזה לבת משפחה בצרה, היא משכנעת זקנים דמנטיים להעביר לה את סכומים גדולים. אליס, הבלשים שמתחילים לחפש אותה, האחות הגריאטרית שעוזרת לה – הם הגיבורים של “סרט. התוצאה היא יצירה מבריקה שראויה ביותר לתשומת לב. 

קופסה שחורה הרפובליקה הפדראלית גרמניה

בימוי: אנדרס וייל
| 102 דקות

כיצד ניתן להתמודד עם הקיצוניות של המחשבה העצמית? לאן אידאליזם יכול להוביל? “קופסה שחורה”, משרטט את ההיסטוריה הגרמנית בסוף המאה הקודמת כמאבק אידיאולוגי אלים, שאת תוצאותיו הרגשיות והחברתיות אי אפשר לכמת. התוצאה זכתה בפרסים החשובים של הקולנוע התיעודי האירופאי ב־2001. 

כריס השוויצרי

בימוי: אניה קופמל
| 90 דקות

במהלך המלחמה ביוגוסלביה נמצאת בנסיבות מסתוריות גופתו של כריס, עיתונאי שוויצרי צעיר כשהוא לבוש במדים של קבוצת שכירי חרב בינלאומית. אניה קופמל, בת דודתו, מחליטה לחקור את התעלומה ולגלות מה הייתה מעורבותו בקונפליקט ומה גרם למותו. היא מגישה סרט תיעודי משוכלל. 

פיצוץ אוכלוסין

בימוי: ורנר בותה
| 91 דקות

הבמאי הסקרן ורנר בותה בודק שאלות אקולוגיות משמעותיות ובסרטו ‘’פיצוץ אוכלוסין’’ הוא בוחן את השקפת העולם העקשנית ששולטת כבר עשורים רבים. אלא שבמסעותיו הוא מגלה שאלה שונה לחלוטין: מי אומר שיש בעולם יותר מדי בני אדם? ומיהו האחד היותר מדי?

מסעות ג’יימס בארץ הקודש

בימוי: רענן אלכסנדרוביץ
| 88 דקות

העלילה מתארת את קורותיו של צעיר אפריקאי שמגיע לישראל במסע עליה לרגל. בישראל הוא נחשד כמסתנן, ונחלץ מהכלא בזכות קבלן עובדים זרים שמעסיק אותו בעבודות כפיים. אלכסנדרוביץ’ בודק את גבולות הזהות האישית והקהילתית ומעמת בין הזהויות השונות. התוצאה, שהקדימה לגמרי את זמנה, היא יצירה אלגנטית וחכמה שכדאי לראות.