שישי | 19.04.24

שעה פריטים
All day
 
10am
5pm
17:00
6pm
18:00
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לעבאס קיארוסטמי

כאשר מת עבאס קיארוסטמי ב-2016 כתב הקולנוען האירני אחסן ח'ושבאח'ת הספד יפה לאתר ה-BFI. הוא עמד על ההשפעה של הספרות הפרסית הקלאסית על יצירתו והדגיש את התבנית הנרטיבית והאלגורית של "אסיפת הציפורים", הפואמה הגדולה שכתב המשורר הסופי בן המאה ה-12 פאריד אודין עטאר. הפואמה מתארת את מסען של הציפורים למצוא להן מנהיג שיגאל את העולם מאסונו. סופו של המסע מוביל אותן להארה אודות העוצמה הנמצאת בהן עצמן. הדרך הזו, כותב ח'ושבאח'ת היא דרך האבנים הצהובות של קיארוסטמי החוזרת באופן פיזי ומטאפיזי בקולנוע שלו. 

קיארוסטמי נולד ב-1940 בטהרן ולמד אמנות. הניסיונות הקולנועיים הראשונים שלו היו בשנות השבעים תחת "קאנון" - המוסד לפיתוח ילדים ונוער, עבורו יצר שורה של סרטים שנשאו אולי מסר חינוכי אבל באופן שבו עיצב אותם קיארוסטמי, אפשרו לו לשכלל את השפה הקולנועית שלו. כאן הוא למד בהדרגה להיפטר מכל המאפיינים של סרטים (פדגוגיים ולא פדגוגיים). הוא ויתר על התיאטרליות, עבר לעבוד עם שחקנים לא מקצועיים ואת התסריטים שהובילו את גיבוריו מהתחלה לסיום שרטט כמסע חניכה שמבליע הומור ושובבות אך בסופו של דבר מציע מסר כמעט פילוסופי. 

המעבר מסרטים המכוונים לילדים לסרטים הפונים לקהל בוגר נעשתה בסוף שנות השמונים כאשר חזר אל גיבורי סרטו "איפה ביתו של חברי" שצולם בצפון איראן. רעידת אדמה שפקדה את האיזור חמש שנים מאוחר יותר, שלחה את קיארוסטמי שוב אל האיזור, לחפש את גיבורי הסרט. "החיים נמשכים" תוצאת המסע הזה - מציע את מה שהיה ויהיה לסימן ההכר שלו: העירוב בין התיעודי לעלילתי, בין קו העלילה שהסרט מבטיח לבין מה שמתפתח בשוליו והופך להיות למעשה הסיפור המרכזי. כאן גם מתחיל להתבלט אחד מהמאפיינים הצורניים של קיארוסטמי: הנסיעה כפעולה וכדימוי לדרך של גיבוריו ולאובדנה.

כאן ובסרטיו הבאים חודר לסרטיו העיסוק במוות וההתמודדות איתו. זהו קונפליקט שצומח מתוך ההשתאות מכח החיות של ניצולי רעידת האדמה ("מבין עצי הזית"), חיפוש המשמעות בחיים ("טעם הדובדבן") והתבוננות רפקליסיבית בתפקידו של האמן מול החיים והמוות ("הרוח תישא אותנו"). בכולם מייצר קיארוסטמי עימות בין גיבוריו הלא-שחקנים, המקומיים, התמימים והנדיבים, שלמולם ניצב גיבור עירוני, מודע, משכיל שנשכר מנדיבותם. זהו העימות שבין החיים לבין המוות, שבין להיות בעולם לבין התבוננות חסרת אונים בו. 

סרטים אלו הופכים את קיארוסטמי בפרק זמן לא ארוך לבמאי בעל שם עולמי. הוא זוכה בדקל הזהב ב-1997 ("טעם הדובדבן") ובאריה הכסף ב-1999 ("הרוח תישא אותנו"). סרטו הבא, "10" מפנה מן המסך את גיבוריו הגברים לטובת עיסוק בנשים, שיאפיין את העשור האחרון בקולנוע שלו. זהו עשור שבו קיארוסטמי לוקח את העיסוק האומנותי שלו עד הקצה על הגבול בין תיעודי לפיקטיבי, בין המופנם לפומבי - עם סרטים כמעט ניסיוניים כמו "5", מחווה למאסטר היפני אוזו או "שירין", מחווה סגפנית לפואמה פרסית מהמאה ה-12. 

הזיקוק הצורני וההתכנסות הסגנונית מתחלפים בפרץ יצירתי אחרון עם סרטיו הבינלאומיים "עותק נאמן למקור" ו"כמו מישהו מאוהב". כאן, בהפקות בינלאומיות, מפגין קיארוסטמי את כוחו האסתטי עם מלאכת צילום מלוטשת, שונה לגמרי מן הדרכים המאובקות והנופים הכבושים של סרטיו המוקדמים. הוא מביא לשיא את הטשטוש והמסתורין כמהות של סרטיו. מסתורין משמש לא פעם כמפלטם של היומרניים אך נדמה שאצל קיארוסטמי הניסיון לפענח שוב ושוב את העולם ואת הזולת הם חלק מן המסע אותו מסע מ"אסיפת הציפורים" שמטרתו למצוא לבסוף את עצמך.

התוכנית החודש תציג את החלק העיקרי ביצירתו של קיארוסטמי, החל מ"מבעד לעצי הזית" והלאה. סרטיו המוקדמים אינם ניתנים עדיין להקרנה בישראל בשל היחסים בין המדינות. זהו גוף עבודה מרשים, יוצא דופן ומרתק, שחלקו הגדול מוצג עתה לראשונה על מסך הקולנוע בארץ. זו הזדמנות להתוודע לאחד מגדולי הבמאים של העשורים האחרונים. אל תחמיצו. 

 

טעם הדובדבן

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 95 דקות

אדם משוטט בצפון טהרן ואוסף טרמפיסטים מזדמנים. הוא מציע להם פרס רציני אם יסייעו לו לסיים את חייו. היחיד שנענה לו הוא גבר לא צעיר שמלמד אותו שיעור או שניים על החיים ומשמעותם ומכריח את גיבורנו לקבל החלטה בדבר עתידו. סרט פשוט ויפה על החיים ועל המוות.

עותק נאמן למקור

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 106 דקות

דרמה שנונה ומלאת קסם המתרחשת על רקע נופיה של טוסקנה. אַל מנהלת גלריה קטנה לאומנות בטוסקנה. היא נרגשת מאוד לקראת בואו של ג'יימס, חוקר אומנות בריטי, המגיע לעיר סמוכה כדי לשאת הרצאה על ערכם האומנותי של עותקים לעומת היצירות המקוריות. אַַל מזמינה אותו לביקור בגלריה שלה שממשיך ליום טיול בכפרים הציוריים ובבתי הקפה של טוסקנה. במהלך אותו יום, יחסיהם מתפתחים לכיוונים לא צפויים.

הרוח תישא אותנו

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 118 דקות

גבר מגיע לכפר בכורדיסטאן האיראנית ועד שיגיע זמנו לעזוב את המקום הוא מתוודע לתושבים ולחיי היומיום שלהם. מהריטואלים הקטנים האלו, עם הומור עדין וממזרי, יצר קיארוסטמי את סרטו הסבלני שלפנינו – שבאמצעותו הוא מהרהר על הדרך הנכונה לחיות: להתבונן בעולם או פשוט להיות בו.

ABC אפריקה

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 84 דקות

קיארוסטמי הוזמן להכין סרט על מאמצי אוגנדה לטפל ביתומים הרבים שמגפת האיידס הותירה במדינה. הוא מבקר בכל מוקדי האסון ואינו מסתיר את המתח בין הנופים הצבעוניים למציאות המרה, ובעיקר מול אוזלת ידו של התיעוד, ובכל זאת בזכות סגנונות הייחודי מצליח להתמודד איתם באופן שהוא חכם ואנושי גם יחד.

חמש

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 74 דקות

עם חמישה שוטים שצולמו על חוף הים מגיש קיארוסטמי מחווה לבמאי היפני יאסוז'ירו אוזו בשנת המאה להולדתו (2003). הוא מאמץ את עמדות המצלמה הסטאטיות, ומשלב אותן עם הסגנון הכמו-תיעודי שלו. כמו אוזו, גם קיארוסטמי עסוק ביומיומי ודרכו הוא בוחן את ההשתנות העדינה של העולם.

Ten

10

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 92 דקות

ב-"10" התקין קיארוסטמי שתי מצלמות זעירות בקדמת מכונית, הושיב אישה על כסא הנהג ותיעד 10 מפגשים עם נוסעים מזדמנים ועם הבן שלה. דרך דיאלוגים אלו אנחנו לומדים משהו על מצבה של האישה באיראן. התוצאה, שכרגיל נעה בין עלילתי לתיעודי, יוצאת מהמציאות הקונקרטי ומציעה באמצעותה יצירה אנושית אוניברסלית. 

כמו מישהו מאוהב

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 109 דקות

סטודנטית צעירה ויפה שעובדת כנערת ליווי מגיעה אל לקוח לא טיפוסי: פרופסור זקן ועדין נפש המפגין כלפיה טוב-לב. הקשר בין השניים יימשך גם ביום למחרת ויערב את בן זוגה של האישה, שאינו יודע דבר על עבודתה. סרטו הבשל והשנון של קיארוסטמי מצליח לתעתע בגיבוריו ובצופיו ומצטבר לכדי תעלומה מבריקה המשלבת בין המלנכולי למחויך. 

מבעד לעצי הזית

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 103 דקות

במאי קולנוע יוצא לצפון איראן כדי לצלם סרט על האיזור שסבל מרעידת אדמה קשה. אולם סצינה קטנה מסתבכת בגלל משבר רומנטי בין שני השחקנים החובבים שבמרכזה. עם צילום בגובה העיניים וגיבורים תמימים מתבונן קיארוסטמי במתח שבין חיים ומוות, אמנות ומציאות ומציע מבט מלא חסד על כח החיות של גיבוריו.

10 על עשר

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 87 דקות

זהו סרט "מאחורי הקלעים" על צילומי הסרט "10", במהלכו נותן הבמאי עשרה שיעורים על קולנוע. מבעד לשיחה המתגלגלת – בשעה שהוא נוהג במכונית כמובן – אפשר להבחין בלא מעט פרטים המאירים מחדש את עבודותיו הקודמות, ובכל זאת אינם מסירים לגמרי את המסתורין.

שירין

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 94 דקות

במרכז הפואמה "חוסרוב ושירין" מאת המשורר פרידה גולבו בן המאה ה-12 עומד משולש רומנטי בין מלך, מלכה ופסל. בעוד העיבוד הבימתי של הפואמה נמסר לנו באמצעות הפסקול: קטעי דיאלוג ועוד, הרי שהערוץ הויזואלי היחיד שמוצג לנו הוא פניהן של הצופות במחזה – ובאמצעות פניהן מתגלה המימד הרגשי של המחזה.