שבת | 27.07.24

פריטים
 
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לליב אולמן

הסרט התיעודי החדש והשובה, "ליב אולמן: דרכים אחרות", הוא הזדמנות פז לחזור לקריירה המפוארת של אחת השחקניות הגדולות בתולדות הקולנוע, היא שיחקה במעל ל-60 סרטים וסדרות טלוויזיה והתכנית החודש היא טיפה בים מכל תפקידיה המגוונים. החלטנו להתרכז בשלושה אפיקים של יצירותיה - העבודה המשותפת עם גדול במאי שוודיה אינגמר ברגמן, תצוגות המשחק המופתיות האחרות ופועלה כיוצרת בפני עצמה.

אולמן אומנם נודעת בעיקר מסרטיה השוודים, אך היא החלה את דרכה בסרט הנורבגי "הנערה הסוררת". זהו סרט יצרי, ואולמן (רק בת 20) מביאה את הכריזמה הממגנטת שלה בכל הכוח.

בשנות ה-60, אולמן פגשה את הבמאי אינגמר ברגמן ומערכת היחסים המקצועית והאישית ביניהם הביאה למסך כמה מהיצירות המשמעותיות ביותר, לא רק בקריירה שלהם, אלא בכלל בקולנוע. שיתוף שהוליד 12 סרטים, בעשרה מהם היא שיחקה ושניים מהם היא ביימה על פי תסריט מאת ברגמן. אנחנו בחרנו להקרין ארבעה מסרטים אלו: "פרסונה" שנחשב לטוב מסרטי ברגמן, יצירה שנעה בין דימיון למציאות ובוחנת את כוחם המכשף של האמנות ושל הדימיון. "סונטת סתיו", דרמה קאמרית טעונה ברגש על יחסי אם ובת. "תמונות מחיי נישואין", שש תמונות מחיי נישואין כפי שאלה נראים ביצירת המופת ומה שנחשב לשיא הקריירה של אולמן. "בגידות בחיי הנישואין", על הבימוי ליב אולמן ועל התסריט אינגמר ברגמן וביחד הם עוסקים במערך הכוחות בתוך המסגרת המשפחתית השבירה.

אולמן המשיכה לעבוד בשוודיה ביחד עם וירטואוז קולנועי נוסף, יאן טרול. סאגת ההגירה של טרול, שמורכבת משני חלקים - "המהגרים" ו"ארץ חדשה", היא טוטאלית, כזו שלופתת את הלב ולא מרפה, אך היא גם פואטית ומלאה בחמלה ואנושיות. אלו יצירות מופת שלא נראו על המסך בישראל זה שנים ואולמן, עם מבטה האקספרסיבי, היא הלב הפועם של עבודות אלו. היא עצמה מציינת כמה התפקיד של קריסטינה היה מהמשמעותיים שגילמה, הוא אף זיכה אותה בפרס גלובוס הזהב ובמועמדות ראשונה לאוסקר.

הצלחה זו הביאה איתה את הפריצה להוליווד, שם כיכבה לצד שמות כמו ג'רמי איירונס, ג'ין הקמן, שון קונרי ומייקל קיין. אך בסופו של דבר חזרה למקורותיה הנורדיים ואף עברה מאחורי המצלמה. בעבודת הבימוי הראשונה שלה, "סופי", אולמן מספרת לנו סיפור נשי, שעוסק בכבלי המסורת – היהודית, המשפחתית – ומחיר הכבלים האלו. זוהי לא תהיה הפעם הראשונה שתעסוק בנושאים ובדמויות יהודיות. כאשר ביקרה אצלנו בסינמטק ב-1987, היא הציגה סרט על אסירת ציון, אידה נודל. היה לסינמטק את הכבוד לארח את אולמן מספר פעמים, היא היתה חברה של המייסדת, ליה ון ליר והמרפסת של המסעדה (מבטיחים שתיפתח בקרוב) קרויה על שמה.

אולמן ממשיכה לפעול גם בימינו, בעיקר בתיאטרון, בכתיבה ובפעילות הומניטרית.

ליב אולמן: דרכים אחרות

בימוי: דירג' אקולקר
| 102 דקות

"דרכים אחרות" מחולק לשלושה חלקים, כל פרק מוקדש לנדבך אחר בחייה של אייקון הקולנוע ליב אולמן – שחקנית, יוצרת והומניטרית. זהו דיוקן מלא חן ותבונות שגם מעניק מבט מאחורי הקלעים של חלק מיצירות המשמעותיות ביותר של הקולנוע. דרך כתביה האישיים וראיונות עם חברים קרובים וקולגות ביניהם ג'סיקה צ'סטין וקייט בלנשט, אולמן כובשת את המסך והלב עם אותנטיות, הומור וכנות. 

הנערה הסוררת

בימוי: אדית קרלמר
| 95 דקות

נערה עם רקע בעייתי ואישיות מרדנית בורחת ביחד עם החבר שלה לבית הכפר של משפחתו הבורגנית. מבודדים מהעולם, מערכת היחסים בין השניים פורחת (לפחות מצדו) ויוצרת אידיליה שמתנפצת כאשר איש זר מופיע במפתיע בפתח דלתם. ליב אולמן בתפקידה הקולנועי הראשון מביאה דמות מלאה בניגודים, פאם פאטאל אך תמימה, שופעת מיניות, אך דורשת אמפתיה. דיכוטומיה זו, לצד אלמנטים סנסציוניים, מאפשרת לאדית קרלמר לבחון את הצביעות של החברה הבורגנית.

פרסונה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 84 דקות

סרטו הטוב ביותר של ברגמן הוא דיוקן נשי כפול שבמרכזו מערכת היחסים המתהווה בין שחקנית במשבר לבין האחות הסיעודית המטפלת בה. יצירה שנעה בין דימיון למציאות ובוחנת את כוחם המכשף של האמנות ושל הדימיון. 

תמונות מחיי נישואין

בימוי: אינגמר ברגמן
| 300 דקות

שש תמונות מחיי נישואין כפי שאלה נראים ביצירת המופת של אינגמר ברגמן. בתחילה מוצגים יוהן ומריאן כזוג האידיאלי והמאושר. אח”כ מתחילים להחשף גם הבקיעים באושר. אחת היצירות השלמות והבוגרות ביותר של רב האמן השוודי, כמו גם שיא הקריירה עבור ליב אולמן וארלנד יוזפסון. 

סופי

בימוי: ליב אולמן
| 145 דקות

שוודיה, אמצע המאה ה-19. סופי בת ה-28 מתגוררת עדיין עם הוריה. כאשר היא מתאהבת, הוריה מתנגדים לנישואין – הם אינם רוצים שמשפחתם היהודיה תתבולל. הם ממהרים להשיא את סופי לבן דודה, ותוך זמן קצר היא הרה. מסלול חייה הספונטני נקטע באחת ומוסט לתוך תבנית בלתי צפויה ומתסכלת. יצירת הביכורים של ליב אולמן מספר סיפור נשי, שעוסק בכבלי המסורת מחיר הכבלים האלו. עותק בינוני

סונטת סתיו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 92 דקות

פגישה בת יממה בין אם לבתה עמה לא התראתה משך שבע שנים – האם היא פסנתרנית בעלת מוניטין העסוקה בהופעות וקונצרטים והבת נשואה לכומר ומתגוררת בכפר נורווגי קטן. כשברגמן מביים את אינגריד ברגמן בתפקיד האם, נטענת הדרמה ברגש שגובר על השכלתנות הברגמנית הטיפוסית. 

בגידות בחיי הנישואין

בימוי: ליב אולמן
| 155 דקות

מריאן נשואה למרקוס, מנצח מצליח. יש להם בת קטנה ונדמה שהכל בסדר. מבלי לשים לב, היא נסחפת לתוך רומן עם חברו הטוב של בעלה דוד ומכאן והלאה נשטפים השלושה למערבולת רבת עוצמה. בסיפורם של השלושה נזכר במאי מזדקן. על התסריט חתום אינגמר ברגמן, על הבימוי ליב אולמן וביחד הם עוסקים במערך הכוחות בתוך המסגרת המשפחתית השבירה. עותק בינוני

המהגרים

בימוי: יאן טרול
| 191 דקות

החלק הראשון ביצירתו המונומנטלית של יאן טרול על תלאותיה של משפחה שוודית המהגרת במאה ה-19 ממולדתה מוכת הרעב אל היבשת החדשה. הצורה הדקדקנית בה טרול מגולל את סיפור בני המשפחה היא לא פחות מפלא. אומנם הצפייה עלולה להיות מאתגרת, אבל עבודת המצלמה והמוסיקה גורמת לצופה להרגיש כחלק מהסצנה, כל מהמורה בדרך, כל טלטלה של גלי האוקיינוס, כל ליטוף של הרוח מורגש.

ארץ חדשה

בימוי: יאן טרול
| 202 דקות

קרל-אוסקר וקריסטינה מוצאים מקום משלהם במינסוטה הפראית וניצבים בפני אתגרי מלאכת בניית חיים חדשים, כל יום וההתמודדות עם המציאות האכזרית של חיי הספר האמריקאים. "ארץ חדשה" מצליח לתפוס את הקשיים והחלומות של חוויית ההגירה. זהו סרט טוטאלי ומרסק, אך פואטי ומלא בחמלה ואנושיות. "מה שטרול משיג הוא לא פחות מתרגיל מופתי ביצירת סרטים" (ניו יורק טיימס). 

מיס ג'ולי

בימוי: ליב אולמן
| 129 דקות

אירלנד, סוף המאה ה-19. בזמן שהמשרתים עסוקים בחגיגות הקיץ ואביה יצא לבלות בעיר, נפשה של בת האצילים ג'ולי סוערת והיא מפלרטטת עם המשרת ז'אן והוא אינו שלא להיכנע לתשוקתו ארוכת השנים כלפיה. עם תצוגת משחק גדולה משלושת כוכביה, מבלי לכסות את המרכיבים התיאטרליים, ליב אולמן יוצרת דרמה אינטנסיבית וחזקה.