לראשונה בחרו הסינמטקים לקיים רטרוספקטיבה ליוצר ישראלי שאינו במאי או צלם, ולהפנות זרקור לשדה יצירה קולנועי שאינו זוכה להערכה הראויה – מוזיקה מקורית למסך. בחרנו להקדיש את המחווה לדמות הכי פורה ופעילה בתחום בארץ – המלחין יונתן בר גיורא. בר גיורא, יליד 1962, ירושלים, הוא פסנתרן, מלחין ומעבד ישראלי שאת עיקר פרסומו רכש בשני מסלולים: כמפיק מוזיקלי ומלחין, שעבד בין השאר עם ריקי גל, מאיר בנאי, מירי מסיקה ויוסי בנאי (בשלושת אלבומיו האחרונים). כן הלחין מוזיקה מקורית ללמעלה מ-100 (!) סרטים וסדרות ישראלים, בהם “ההסדר”, “אביבה אהובתי”, “הכוכבים של שלומי”, “קרוב לבית”, “העולם מצחיק” והסדרות “מעורב ירושלמי”, “סאלח פה זה ארץ ישראל” ו”אבודים”. בין השנים 2011-2015 שימש כראש מסלול פסקול והלחנה לסרטים במחלקה לקולנוע של המכללה האקדמית ספיר, שם הוא ממשיך ללמד כמרצה בכיר. לחניו מגוונים ומושפעים ממוזיקה מזרחית, ג’אז, רוק ומוזיקה אלקטרונית. בשנת 1993 כתב (בשיתוף עם אתגר קרת) והלחין את “מבצע אנטבה – המחזמר” שזכה בפרס ההצגה הטובה בפסטיבל עכו. מ-1995, אחרי שהלחין סרט קצר של בועז רימר, “דבק מטורף”, התחיל לכתוב מוזיקה לסרטים וכיום הוא אחד המלחינים המבוקשים והפורים של הקולנוע והטלוויזיה הישראליים. החודש נקרין 11 סרטים שיונתן הלחין ונבחרו בשיתוף עמו לייצג את עבודתו, וגם סרט אחד בו היה תסריטאי שותף. בין הסרטים שיוקרנו ישובצו גם קטעים קצרים ממבחר עבודות מוזיקליות של בר-גיורא. אשר חלקן יוקרנו במסגרת זו בהקרנת בכורה.
“לצד ההתרגשות האישית מהמחווה הסינמטקית, אני שמח מאד גם על הפניית הזרקור הכללית, בפעם הראשונה במסגרת כזו, לאגף קולנועי חשוב מאין כמוהו שנשאר לרוב מאחור – פס הקול. המאמץ העצום שמושקע בכל צליל שמתנגן בסרטים נועד כמובן קודם כל להביא לכך שהמוזיקה תוטמע בצורה הטובה ביותר בנראטיב הקולנועי, אבל ההיטמעות הזו גורמת פעמים רבות לכך שהקהל, השקוע כולו ביצירה השלמה, אינו מבחין באינספור הפרטים הצליליים שעוטפים את הסרט. אני מקווה שהפוקוס הזה יעורר את תשומת הלב הרצויה לאספקט קולנועי מרתק ,עליו אני עמל בלי הפסקה כבר שנים ארוכות” – יונתן בר גיורא