שישי | 29.03.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
18:00
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

על הקולנוע של אנדרס תומאס ינסן

הפסטיבל הנורדי השנה (2021) מציע מפגש עם אחד הקולות המעניינים והמקוריים בקולנוע הדני והעולמי בעשורים האחרונים: אנדרס תומאס ינסן, שסרטו החדש "רוכבי הצדק" הוא כנראה הסרט הטוב ביותר של 2021.

ינסן התחיל את הקריירה באמצע שנות התשעים. סרטו הקצר "בחירות" זכה בפרס האוסקר ב-1998, אך הוא בעיקר נודע כתסריטאי משמעותי ויכול להחשב כציר מרכזי בהצלחה של הקולנוע הדני בעשורים האחרונים. כשהתחיל לפעול, היה הקולנוע הדני בתנופה בזכות "דוגמה 95" – אותה שבועת צניעות (קצת מטופשת) שהמציאו לארס פון טריר ותומאס וינטרברג, ושהפכה לזרם משפיע (או לכל הפחות: מעורר עניין) במחצית השניה של שנות התשעים. ינסן עצמו כתב כמה תסריטים לסרטי הדוגמה, החל מהסרט השלישי של התנועה "השיר האחרון של מיפונה", וכך גם הגיע לשיתוף פעולה משמעותי עם הבמאית סוזנה ביר בסרט הדוגמה ה-28 "אהבות פתוחות" (2002). מכאן פרח שיתוף הפעולה בינהם בסדרה של סרטים מוצלחים: "אחים", "אחרי החתונה", "בעולם יותר טוב" – שזכה בפרס האוסקר לסרט הזר.

במקביל להצלחה הזו, פיתח ינסן על אש קטנה את קריירת הבימוי שלו. ב-2000 יצא סרטו הארוך הראשון "אורות מהבהבים" ומאז הוציא עוד ארבעה סרטים: "הקצבים הירוקים", "התפוח של אדם", "גברים ותרנגולות" והשנה "רוכבי הצדק". אבל אם בקריירת התסריט, בעיקר בשיתוף הפעולה עם ביר, ינסן מציע מלודרמות שעוסקות במתחים משפחתיים וחברתיים ובדילמות בעלות מימד רגשי – בסרטיו כבמאי הוא עוסק באותן שאלות ממש מנקודת מבט שונה לחלוטין.

ינסן עוסק בשאלה האם יש ומהי משמעות החיים, ובשאלות המשנה הנובעות מכך: האם אדם יכול לשלוט בחייו ובחיי הזולת, האם אפשר לברוח מהגורל, מה חשוב יותר: הטבע או התרבות, האם יש אלהים או שהכל מקרי לחלוטין. שאלות אלו ממוקמות אצלו תמיד בתוך מארג משפחתי, ותפקיד האב מקביל במידה מסוימת לזה של האל: נותן, לוקח, בלתי מובן לחלוטין.

שאלות כאלו כמעט מזמינות קולנוע רציני, קודר וחמור סבר אך ינסן מעצב את השאלות האלו באופן מקורי ויוצא דופן. כתסריטאי מעולה הוא משעין את סרטיו על מבנה דרמטי מוצק - כסדרה של קונפליקטים שמאלצים את גיבוריו (הפגומים, תמיד פגומים מאד) לפעול, אך מוסיף לכך בחירות סגנוניות ובימויות שהופכות אותו ליוצר יוצא דופן: שילוב פרוע של ז'אנרים, הומור שחור ופיזי, דמויות מחופפות וגישה לא לגמרי רצינית גם לרגעים הטרגיים ביותר. מעל לכל אלו עולה תמיד איזה צליל רחוק אך לא בלתי נשמע של חמלה.

בסרטיו כבמאי ובשיתופי הפעולה עם ביר עובד ינסן עם אנסמבל כמעט קבוע של שחקנים, ומצליח לחלץ מהם הופעות שונות, פרועות וחד פעמיות. אפשר לחוש כיצד הוא ומאדס מיקלסן, בוודאי אחד השחקנים הגדולים של דורנו, נהנים להמציא שוב ושוב דרכים משונות כדי לעוות ולכער את פניו החתיכיים של מיקלסן, ואילו בשיתוף הפעולה הקבוע עם ניקולאי ליי קוס, מחפשים השניים גוונים שונים ומפתיעים של טמטום.

הרושם הראשוני שיוצרים סרטים אלו – בשל ההומור והגיבורים החד פעמיים – עשוי להיות מעט טיפשי או חסר ערך. אך למעשה אלו יצירות חכמות מאד שמשתמשות בקרקס הקולנועי שהן מציעות כדי לעסוק בשאלות מהותיות באמצעות מעמדים טרגיים מצחיקים מאד. התוכנית החודש היא הזדמנות חד פעמית של ממש להתבונן ביוצר המזקק ומגבש את הקול הקולנועי שלו, בסרטיו כתסריטאי ובסרטיו כבמאי, ושיאו בסרטו האחרון שיצא השנה. אל תחמיצו.

השיר האחרון של מיפונה

בימוי: סורן קראה־יקובסן
| 100 דקות

בבוקר שלאחר נישואיו מתברר לקרסטן כי אביו נפטר ועתה עליו לשוב אל החווה העלובה בה גדל ולמצוא פתרון עבור אחיו הצעיר והלוקה בשכלו. נסיונו לשכור סוכנת בית מזמן לו את ליווה, זונה טובת לב המנסה להמלט ממעבידה ומן הסוטה המטריד אותה. אחד מסרטיו הראשונים של אנדרס תומאס ינסן כתסריטאי כבר מכיל כמה מהמאפיינים שילוו את כל הקריירה שלו.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

אורות מהבהבים

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 109 דקות

ארבעה פושעים שמים את ידיהם על סכום נאה של מזומנים ונמלטים לאזור כפרי בדנמרק. שם הם מתרגלים לחיים הנעימים, מתלבטים בנוגע לעתידם ומוציאים זה לזה את הנשמה. סרט הביכורים של אנדרס תומאס ינסן ממחיש את יכולתו הווירטואוזית להתנהל בין ז'אנרים קולנועיים, לביים סצנות אלימות ולהציג בדיחות מצוינות.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

הקצבים הקנאים

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 100 דקות

שני לא יוצלחים פותחים איטליז, ומוצאים את הצלחתם לאחר שהחשמלאי נתקע במקרר. אנדרס ינסן מתרגם שאלות מוסריות רציניות לקומדיה אפלה ומהנה מאד. צמד הכוכבים הצעירים מאדס מיקלסן וניקולאי לי קוס מזריקים אנרגיה למותחן המרושע והמצחיק הזה.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

התפוח של אדם

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 94 דקות

ניאו נאצי אלים נשלח למוסד שיקומי בהנהגתו של כומר רחמן. האופטימיות והחמלה שמגלה הכומר רק מגרות עוד יותר את האלימות של המשתקם, ומערכת היחסים בינהם עתידה לבחון האם יצר האדם אכן טוב מנעוריו. במסווה של קומדיה פרועה ושחורה מצליח ינסן לתרגם שאלות של אמונה וחמלה למעמדים דרמטיים ובעיקר קומיים שאסור להחמיץ.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

גברים ותרנגולות

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 104 דקות

אחרי מות אביהם, גבריאל ואליאס, שני אחים שמעולם לא הסתדרו זה עם זה, יוצאים למסע בעקבות אחיהם החורגים, שאותם מעולם לא הכירו. אנדרס תומאס ינסן מציג קומדיה מבריקה ומצמררת המשלבת בין סוגים שונים של הומור כדי לנסות ולענות על השאלה המטרידה מה משפיע יותר: טבע או סביבה.

רוכבי הצדק

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 116 דקות

הסרט הטוב ביותר של 2021 מתחיל בתאונת רכבת וממשיך במסע נקם כנגד האחראים לה. זהו אקשיונר חכם מצחיק ומרגש שעל הדרך עוסק בשאלות של סיבתיות ומקריות, אלימות ונקמה ומצליח לשלב בין ז'אנרים שונים לגמרי באלגנטיות וחינניות. אל תחמיצו.

אהבות פתוחות

בימוי: סוזן ביר
| 113 דקות

רגע לפני החתונה, נפגע גבר צעיר בתאונת דרכים, והופך למשותק ומריר. הנהגת הפוגעת נקלעת למשבר קשה ושולחת את בן זוגה – רופא בבית החולים – לזרועות אהובת האיש שבו פגעה. זוהי מלודרמה מעולה, שמשתמשת במגבלות הסגנוניות של דוגמה 95 כדי להעצים את האפקט הרגשי.