כדי לציין 25 שנה לאולפני UFA, הורה יוזף גבלס להפיק "סרט עממי". הוא התקנא בהפקות ההוליוודית וכיוון לסרט הרפתקאות עתיר תקציב. כאשר הוחלט לעבד למסך את ספרו של רודולף אריך ראספר "הברון מינכהאוזן", הציעו באולפני UFA לשכור את אריך קסטנר לכתיבת התסריט. קסטנר, שספריו הוחרמו ונשרפו, כתב תחת פסבדונים, והצליח לתרגם היטב את הרומן למסך. העלילה עוקבת אחר ברון כריזמטי שנע ברחבי אירופה של המאה ה-18 ומצליח ללהטט בין הכוחות הפוליטיים והאנושיים ששולטים בה: הצארית של רוסיה, האימפריה העותמנית, בחצר הונציאנית ואף על הירח. קסטנר הליברל הצליח להגניב כמה משפטים ומעמדים ביקורתיים. "ויקיפדיה" מספרת כי לאחר שצפה בקטעים מהסרט הורה היטלר לגבלס "לא להעסיק את קסטנר יותר". ממרחק הזמן הסרט הזה הוא בעיה מפני שזהו סרט טוב מאד. "מינכהאוזן" היה הסרט השלישי שצולם בגרמניה בחומר הגלם הצבעוני של אגפא, והתוצאה מרהיבה. גבלס, ששאף לבדר את ההמונים ולהסיח את דעתן מהמלחמה, הרעיף תקציבים שהביאו את רמת העיצוב לכדי שלמות. הנוכחות של האנס אלברס בתפקיד הראשי מעניקה לסרט אלגנטיות ושנינות, כך שצפיה בסרט בעיניים עכשוויות היא שילוב של התפעלות ורתיעה. כך או כך, מדובר ביצירה מעוררת ענין, שכדאי מאד להקדיש לה תשומת לב.
A film from the holdings of the Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung (www.murnau-stiftung.de) in Wiesbaden