שלישי | 16.04.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
8pm
20:00
20:30
סגור
לתכנית החודשית

רטרוספקטיבה למשה מזרחי

משה מזרחי 1931-2018

רטרוספקטיבה מסרטיו של משה מזרחי תוקרן בחודש יולי בסינמטקים, לציון שנה לפטירתו. במסגרת זו יוקרנו, לראשונה זה שנים רבות, סרטיו שהופקו בצרפת: “חרוזים לסופי”, “אורח בעונה מתה”, ו”נעורים” שעוברים בימים אלו שחזור דיגיטלי בצרפת, וכמו כן יוקרנו גרסאות משוחזרות חדשות לסרטיו “הבית ברחוב שלוש” ו”אני אוהב אותך רוזה”, שנעשים במסגרת פרוייקט הדיגיטציה של ארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים.

מפגש אודות תהליך השחזור ייתקים במסגרת פסטיבל הרסטורציות ב־25.06.2019, בסיומו יוקרן הסרט “הבית ברחוב שלוש”.

הרצאת מבוא מפיו של מרט פרחמובסקי, אודות הקולנוע של משה מזרחי, תתקיים בתאריך 04.07.2019 ולאחריה יוקרן הסרט “שלחתי מכתב לאהובתי”.

הקולנוע של משה מזרחי

משה מזרחי נולד ב־1931 באלכסנדריה, מצרים. הוא החל את דרכו כעיתונאי ומבקר קולנוע בצרפת של שנות ה־50’, בהן אף עבד לסירוגין כמדריך נוער של הסוכנות היהודית בצרפת ותוניסיה וכמתרגם סרטים לצרפתית בישראל. בסוף שנות ה־60’, לאחר שנים של עשייה טלוויזיונית בחברת ההפקה הצרפתית Tele France  כעוזר במאי, מנהל הפקה ומפיק בפועל החל לכתוב ולביים בעצמו כשהוא בתנועה בלתי פוסקת בעיקר בין צרפת לישראל.

העיסוק של מזרחי בגלות ובית, טומן בחובו עיסוקים מובלעים ואובססיביים בזהות, בנשי, ביהודי. זוהי בחירה להתמקד במה שחמקמק ואינו להיות מוגדר כי הוא גם פה וגם שם ולכן מניע אך גם מאיים ומוזר וכמו שמזרחי בעצמו הגדיר זאת: “נטע זר”. עיסוקים אלה מתקיימים לאורך כל סרטיו, מ”אורח בעונה מתה” סרטו הראשון באורך מלא מ־1969 שעסק במפקד מחנה ריכוז גרמני המתחזה ליהודי ובונה לעצמו חיים חדשים באילת, שהיה מועמד לפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר ולפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין. דרך הסרטים שיצר בישראל, בעלי הקווים האוטוביוגרפיים, שהוצגו וקיבלו פרסים בפסטיבלים ותחרויות החשובות בעולם “אני אוהב אותך רוזה” (1971), הוקרן במסגרת התחרות הרשמית של פסטיבל קאן והיה מועמד לפרס הסרט הזר בתחרות האוסקר ההוליוודי כמו גם הסרט “הבית ברחוב שלוש” (1972). “אבו אל בנת” (1973) בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן של אותה שנה, וכמובן פרס האוסקר לסרט הזר לסרט “כל החיים לפניו” (1977) המבוסס על ספרו של אמיל אז’אר בכיכובה של סימון סניורה, אותו יצר בצרפת. עוד סרטים אותם כתב בשיתוף פעולה הדוק עם סופרים ידועים ומשמעותיים הם ׳׳נעורים” ( 1982) כתסריטאי שותף לסופר המוערך פטריק מודיאנו  או בסרט “אוכל מסמרים” (1988) עם הסופר אלבר כהן.

משה מזרחי עזב את לימודיו הפורמליים בהיותו רק בן 14, אך הוא היה אוטודידקט אמיתי. סרטיו הם פסיפס מרתק של יצירות מלאות תשוקה וידע, השאוב ממקורות שונים ומגוונים: מהיהדות, המיתולוגיה, מיצירות ספרות וכן מחייו שלו.

דרך העולמות, הדמויות והשפה, בין אם השפה הקולנועית ובין אם שפת הדמויות בסרטיו, שהיא אף פעם לא אחת ויחידה, הציע לנו משה מזרחי מבט אחר על החיים שלנו כאן בישראל. זהו מבט שמכיל זהות מורכבת, שמגיעה תמיד מכמה מקומות, שנוגעת תמיד בכמה קצוות, מנוגדים לכאורה. מזרחי באמצעות קולנוע מדויק היודע לגעת בפרטים הקטנים, יצר עולם מורכב ושלם, שבזכותו הפך להיות עולם שלנו.    

אפרת כורם

(דברים שנכתבו לרגל רטרוספקטיבה למשה מזרחי בפסטיבל דרום 2015

לפני ההקרנה, שיחה על תהליך השחזור של הסרט. בהשתתפות: מיכל בת אדם, יואב קוש, מאיר רוסו. מנחה: בנימין פרידנברג

הבית ברחוב שלוש

בימוי: משה מזרחי
| 110 דקות

הימים ימי שלהי המנדט הבריטי על א”י. סמי בן ה־14 וקלרה אמו מגיעים ממצרים לשכונת שבזי בת”א. כאן נקרע סמי בין אהבתה החונקת של אמו ובין שאיפתו להישאר עצמאי... אחד הסרטים הישראלים הטובים של כל הזמנים

חרוזים לסופי

בימוי: משה מזרחי
| 97 דקות

במרכז הסרט, רומן בין סלין, פמיניסטית צעירה ומשוחררת מינית, לפיליפ, גבר בורגני שלא מאפשר לה את החופש לו היא זקוקה. היא מוצאת את הדרך להבעה עצמית באמצעות כתיבה על מיניות האישה. סרטו של מזרחי עוסק באווירה החברתית־אינטלקטואלית של סוף שנות ה־60.

קולנוע של בני אדם

ההרצאה תעסוק במוטיבים, תמות ואמצעי מבע מרכזיים בסרטיו של משה מזרחי, שבאמצעותם הפך את הקולנוע שלו לשיר הלל לרוח האנושית. מרצה: מרט פרחומובסקי 

שלחתי מכתב לאהובתי

בימוי: משה מזרחי
| 112 דקות

אח נכה ואחותו המבוגרת חיים בבית אחד על צוק המשקיף לים. בבדידותה היא מפרסמת מודעה במדור ההיכרויות, בבדידותו הוא נענה למודעה וחליפת המכתבים מתחילה. כשלואיז מבינה מה קרה היא בוחרת בבדידותה. סיפור יפיפה על מסירות, אהבה ושותפות גורל בין שני אחים.

שלחתי מכתב לאהובתי

בימוי: משה מזרחי
| 112 דקות

אח נכה ואחותו המבוגרת חיים בבית אחד על צוק המשקיף לים. בבדידותה היא מפרסמת מודעה במדור ההיכרויות, בבדידותו הוא נענה למודעה וחליפת המכתבים מתחילה. כשלואיז מבינה מה קרה היא בוחרת בבדידותה. סיפור יפיפה על מסירות, אהבה ושותפות גורל בין שני אחים.

אורח בעונה המתה

בימוי: משה מזרחי
| 90 דקות

סירטו הראשון של משה מזרחי עוקב אחר איש S.S לשעבר המוצא מיסתור לחופי ים־סוף יחד עם אשתו הצעירה והחטובה. כאן הוא פותח פונדק. זר מסתורי שמופיע במקום נראה לנאצי כמו אחד האנשים שעינה בעבר. הזר, כך נדמה, עושה הכל כדי לנקום במענהו, ובינתיים מפתה את האשה. 

כל החיים לפניו

בימוי: משה מזרחי
| 105 דקות

מאדאם רוזה היא זונה לשעבר, ממוצא יהודי, הנושאת בזכרונה את אימי העבר ופועלת מדי פעם על פיהם. אחרי שעברה את גיל ה־50 פתחה פנסיון לילדי יצאניות רובע בלוויל הפריזאי. השקפותיה הפרו־ציוניות אינן מונעות בעדה מלגדל באהבה את מומו המוסלמי... אחד השיאים הגדולים של הקולנוע הצרפתי בשנות ה־70’.

אני אוהב אותך רוזה

בימוי: משה מזרחי
| 100 דקות

סיפור אהבה אוריינטלי המתרחש על רקע של ירושלים העותומאנית של ראשית המאה ה־20. רוזה בת ה־21 מתאלמנת מבעלה ומתאהבת בגיסה הנער. עיקר עוצמת “אני אוהב אותך רוזה” נשענת על הגישה הספק־ריאליסטית, ספק אגדית־פיוטית. 

סוף שבוע בגליל

בימוי: משה מזרחי
| 100 דקות

אבנר, פרופסור לאומנות בעל שם עולמי ואשתו הצעירה אילנה, מגיעים לביקור במשק של המשפחה שנמצא בגליל. מיד עם בואו, זקוק אבנר לרופא ובתו רחל, ממהרת להזמין את הרופא האזורי וידיד המשפחה שהוא גם מושא אהבתה. אלגוריה צ'כובית על ישראל הכאובה, המתוסכלת מאובדן ערכים, הכמהה לתקווה וחיים.  

אבו אל בנאת

בימוי: משה מזרחי
| 100 דקות

אשתו של שבתאי אלפנדרי העמידה לו תשע בנות ואף לא בן אחד שיאמר עליו קדיש. בלילות חולם אלפנדרי על הבן המיוחל ובייאושו פונה למכשף מקומי המשביע שדים ונשים עקרות. הוא משיא את בתו הבכורה לעוזרו הקרוב, אך זו לא מאחרת ומביאה לעולם בת נוספת... 

נשים

בימוי: משה מזרחי
| 96 דקות

הרובע היהודי בירושלים העתיקה, סוף המאה ה־19. רבקה נשואה ליעקב. אהבתם גדולה, אבל אין להם ילדים. אחרי 15 שנה של עינויי נפש, פונה רבקה לבת משפחתה ומבקשת ממנה להשיא את בתה בת ה־18 לבעלה. בנשים דן משה מזרחי ברגשות האוניברסליים של אהבה וקנאה, עקרות וכמיהה לילד. 

אהבה גנובה

בימוי: משה מזרחי
| 98 דקות

סיפור אהבה בלתי אפשרית בין שרה, בת למשפחה יהודית ספרדית, ודיוויד, טייס אמריקאי בצבא הבריטי, בן לאב כומר, בירושלים של ימי טרום קום המדינה. הקונפליקט הדתי המאיים להפריד בין השניים גורר עמו שבר ומאלץ את שרה ודיוויד לצאת נגד משפחותיהם. 

משפחת וארבורג

בימוי: משה מזרחי
| 270 דקות

אחד מבני וורבורג – משפחת בנקאיים יהודיים עשירים – מהגר מגרמניה לאנגליה ערב מלחמת העולם השנייה. למרות הקשיים הרבים, הוא מצליח לייסד בנק חדש ואף לעזור למשפחתו שנשארה בגרמניה הנאצית. מיני סדרה טלוויזיונית ב־3 חלקים. (90 דקות כל פרק)

נעורים

בימוי: משה מזרחי
| 100 דקות

העלילה ממוקמת בשנות השישים, ונסוגה אחורה אל ימי ראשית הזוגיות של אודיל ולואי, בימים שבהם פריז פחות האירה להם פנים. בכל זאת, מתוך מציאות של שוער לילה וזמרת – הם מצאו את דרכם זה לזרועות זו.