שישי | 20.09.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
16:00
5pm
6pm
18:15
8pm
20:45
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לפרנצ'סקו רוזי

פרנצ'סקו רוזי (1922-2015): קולנוע = מחויבות אזרחית

החל מה-12 ליוני 2023 בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, הרצליה וחיפה

מחווה ליצירת הבמאי פרנצ'סקו רוזי (נאפולי 1922 - רומא 2015), דוגמה מופתית לקולנוע מחויב. במבט חד ונחוש לקד רוזי את ההיסטוריה של איטליה שלאחר המלחמה. בזכות מחויבותו לנושאים חברתיים, הוא נחשב יורש ישיר של המגמה החברתית-התיעודית של הניאו-ריאליזם האיטלקי. אולם, בשנות ה-60 וה-70, יצר רוזי בתורו קולנוע איטלקי פוסט ניאו-ריאליסטי בעל אופי פוליטי מובהק.

בתוכנית יוצגו כמה מסרטיו הידועים ביותר:

סלבטורה ג'וליאנו (1962), אתו זכה רוזי בדוב כסף בפסטיבל ברלין, הוא קרוב לוודאי יצירתו המופת. בסרט זה על סיפורו של השודד החמקמק, סלבטורה ג'וליאנו, הבחין רוזי בתופעה שטרם זוהתה ולא הוערכה כראוי, חדירת המאפיה לפוליטיקה, וחקר אותה לעומק ובקפדנות חסרי תקדים.

ידיים מעל העיר (1963), בזכותו זכה רוזי באריה הזהב בוונציה, הוא סרט של אמת, הוקעה פוליטית ואזרחית של הבזיזה הנדל"נית בעיר נאפולי.

ארץ שכוחת אל (1979). ייצוג אפי של החיים הכפריים של איטליה בתקופת שלטונו של בניטו מוסוליני, דרך זיכרונותיו של הצייר, הרופא והפעיל הפוליטי קרלו לוי. רוזי יצר דיוקן מונומנטלי ועוצמתי של המאה העשרים.

לשוב הביתה (1997), סרטו האחרון של רוזי, שואב השראה מספר זיכרונות השואה של פרימו לוי, ההפוגה. אמר הבמאי לרגל הקרנת הבכורה העולמית של הסרט: "כולנו חייבים לפרימו לוי, על כך שאפשר לנו לפגוש את אימת השואה. בקשתי בסרט זה להצדיע לו ולתרום את חלקי לחובת הזיכרון".

 

לפני ההקרנה שיחה בין קרולינה רוזי, בתו של הבמאי פרנצ'סקו רוזי, לדני מוג'ה

ישו נעצר באבולי

בימוי: פרנצ'סקו רוזי
| 225 דקות

ב-1938 הגלה השלטון הפשיסטי את הרופא קרלו לוי לדרום איטליה. המפגש עם הקהילה המקומית, הרחוקה מכל מה שהכיר, היתה לאבן דרך בתפיסתו הפוליטית. על בסיס זכרונותיו יצר פרנצ'סקו רוזי סדרת טלויזיה שקוצרה משמעותית כאשר הופצה לקולנוע. הגרסה שלפנינו חוזרת אל המקור, ומגישה את מלוא חזונו של רוזי – המקדישה מקום נרחב להתבוננות ואווירה.

סלבטורה ג'וליאנו

בימוי: פרנצ'סקו רוזי
| 125 דקות

סלבטורה ג'וליאנו היה הפושע המפורסם והנערץ באיטליה. העלילה נעה בין שנות הארבעים, שבהן ג'וליאנו גויס ע"י פוליטיקאים מקומיים שניסו להקים מדינה עצמאית בסיציליה, דרך השתתפותו בדיכוי הפגנות פועלים ועד להירצחו והמשפט שנערך לאחר מותו. סרט פורץ דרך בשדה הקולנוע הפוליטי שמיצב את רוזי כאחד הבמאים החשובים של איטליה.

ידיים מעל העיר

בימוי: פרנצ’סקו רוזי
| 101 דקות

אדוארדו, גיבור הסרט, הוא קבלן עשיר שאחד מבנייניו קרס עקב תכנון לקוי. בעזרת מניפולציות פוליטיות לא זו בלבד שהוא יוצא נקי, הוא אפילו נבחר למועצת העיר... המצלמה של רוזי נעה בין אולמות המשפט, המשרדים והברים בהם נופלות ההחלטות הגורליות, ועיקרו של הסרט עומד הכבוד שהוא רוחש לבני אדם באשר הם.

לשוב הביתה

בימוי: פרנצ’סקו רוזי
| 126 דקות

פרימו, יהודי מצפון איטליה, הוא אחד מאותם ששרדו את אושוויץ. השנה היא 1944 והוא עושה את דרכו חזרה הביתה. במהלך המסע, בין הטיפוסים שילוו אותו לזכרונות הנוראים שיציפו אותו, הוא יתחיל לגלות בעצמו סימני חיים.