ראשון | 08.09.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
16:00
6pm
18:00
8pm
20:15
סגור
לתכנית החודשית

מחווה למרלן דיטריך

ביוני 1931, כאשר הסרט (האילם) "האישה הנחשקת" הגיע לאמריקה, נכתב בביקורת של עיתון 'וראייטי' כך: "הישגו של הסרט הגרמני הזה בכך שנתגלתה בו כוכבת קולנוע. מרלן דיטריך מתגלה כמתמודדת חזקה למוניטין בינלאומי... יש לה נוכחות ייחודית שמבהירה כי הנערה נמצאת במקום הנכון".

דיטריך נולדה בברלין ב-1901, קריירת המוסיקה והמשחק שלה החל בגיל צעיר ובשנות העשרים שלה – שהלכו יד ביד עם שנות העשרים "העליזות" של רפובליקת וויימאר - היא הופיעה ושיחקה בתפקידים שוליים. היא זכתה להצלחה גדולה יותר כאשר שילבה בין משחק ושירה – עם קולה הנמוך והנוכחות הדומיננטית - בז'אנר המיוזיקל. ההצלחה הגדולה הגיעה כאשר "התגלתה" על ידי הבמאי יוזף פון שטרנברג. שיתוף הפעולה בין השניים בסרט הקלאסי "המלאך הכחול" – בצוותא עם השחקן הגדול אמיל יאנינגס – הפך אותה לכוכבת בינלאומית, ובעקבותיו היא ופון שטרנברג יעברו להוליווד.

כאן המשיכה לעבוד עם פון שטרנברג בבלעדיות במשך חלק ניכר משנות השלושים. השניים חתומים על שישה סרטים יחדיו: "מרוקו", "הקלון", "ונוס הבלונדינית", "שנגחאי אקספרס", "הקיסרית קתרינה", "השטן הוא אישה". פון שטרנברג מעצב את דיטריך כאישה נוצצת, כובשת והחלטית. הוא משקיע מחשבה מרובה באימאג' ומשתמש בתאורה חלבית וקונטרסטית שמבליטה את תווי גופה ופניה לכדי אפקט חושני ודרמטי. כך, גם אם עלילות הסרטים הללו מלודרמטיות, והתסריטים מעט פריכים - הדימויים שמעצבים פון שטרנברג ודיטריך אדירים ונחשבים לקלאסיקה גם היום.

דיטריך היתה אמורה להיות התשובה של אולפני פרמאונט לגרטה גרבו והיא ידעה למקסם את הדימוי שלה כדי להשיג חוזים טובים במהלך שנות הכוכבות הראשונות שלה בהוליווד. אך בעבור בעלי הקולנוע היא הוגדרה כ"רעל בקופות", עם סרטים שלא הצליחו למשוך את הקהל. בסוף שנות השלושים, אחרי שורה של אכזבות, היא חוזרת למסך עם "דסטרי רוכב שוב", מערבון מענין בכיכובו של ג'יימס סטיוארט, והשילוב בין דיטריך "המושחתת" לסטיוארט "הטוב" – זוכה להצלחה רבה.

כאשר פורצת מלה"ע השניה דיטריך מקדישה עצמה לטובת המולדת החדשה. עוד בסוף שנות השלושים היא הקימה קרן לתמיכה בפליטים ובמהלך המלחמה היא מצטרפת למאמץ המלחמתי של בעלות הברית בגיוס אגרות חוב ובהופעה בפני החיילים בכל החזיתות, ששיאן בהגעתה עד לברלין החרבה.

לאחר המלחמה היא המשיכה להופיע בקולנוע אך בקצב הולך ופוחת. היא שיחקה בתפקידי משנה אצל טובי הבמאים: בילי ווילדר ("יחסי חוץ", "עד התביעה"), אלפרד היצ'קוק ("פחד במה") ואורסון וולס ("מגע של רשע") אולם את עיקר זמנה הקדישה להופעות על במה, כשהיא מככבת בלאס וגאס ובלונדון ואחר כך ברחבי העולם (גם אלינו הגיעה בתחילת שנות השישים, ובהופעתה שברה את החרם על השפה הגרמנית כאשר שרה כמה שירים בשפת אמה).

חלפו 30 שנה מאז מתה דיטריך אבל נדמה שהקסם שלה לא הועם. קווי פניה החדים, המבטא הזר, היכולת להביע תשוקה דווקא במבטים קרים, הנשיות החזקה – הגברית כמעט –שהעניקה לנוכחות שלה מידה של משיכה ורתיעה – כל אלו תרמו לכריזמה האדירה שלה. אך בעיקר, דיטריך הביאה להופעותיה מידה של מודעות עצמית ואירוניה. בכל סרט, בכל הופעה, אפשר לחוש באופן שבו דיטריך כמעט קורצת למצלמה ודרכה אלינו הצופים ומרגיעה אותנו בחצי חיוך.

לפני חודשיים, ביוני 2024, התקיימה בפסטיבל הגדול לקולנוע קלאסי בבולוניה מחווה לדיטריך תחת הכותרת "מרלן דיטריך – משבשת הקולנוע" (MARLENE DIETRICH – CINEMA DISRUPTED) המוקדשת לתפקיד של דיטריך בסרטים ומחוצה להם. ההגדרה של דיטריך כדמות משבשת תופסת היטב את המהות שלה כמי שתמיד חודרת לתוך העולם המוכר ומסיטה אותו ממסלולו, מביאה למסך פעם אחר פעם אישה עצמאית, שמתעקשת לשלוט בחייה ובאנשים שחולפים בהם. דיטריך נודעה ביכולתה זו גם בחייה האישיים – הן בפעילותה הפוליטית במהלך המלחמה והן ככוכבת שלא התביישה במיניות שלה וניהלה מערכות יחסים רבות עם גברים ונשים. השיבוש שדיטריך הציעה הקדים את זמנו, והוא עדיין מסעיר ומפתיע. התוכנית החודש היא הזדמנות טובה להנות מאחד האייקונים הגדולים של המאה העשרים.

התוכנית "מחווה למרלן דיטריך" פותחת את אירועי שנת המאה להולדתה של ליה ון ליר, מייסדת הסינמטק. ב-2004, כאשר קיבלה ליה ון ליר את פרס ישראל, ערך הסינמטק מחווה קטנה לכבודה שכללה כמה מן הסרטים האהובים עליה ובהם "המלאך הכחול", ממנו בחרנו לצאת למחווה למרלן דיטריך. בחודשים הקרובים אנו מקווים לקיים מחוות דומות לכמה מהיוצרים שהופיעו ברשימה.

האישה הנחשקת

בימוי: קורט ברנהרדט
| 78 דקות

הנרי לבלנק, בן למשפחה אמידה הנמצאת במשבר כלכלי חריף, מתחתן עם יורשת אמידה שבתקווה תציל את העסק המשפחתי. במהלך ירח הדבש על ספינת פאר הוא נתקל בסטשה המסתורית שכובשת לגמרי את ליבו. זהו התפקיד שבו נוצקה מרלן דיטריך לתפקיד הפאם פאטאל, שהפך אותה לשם דבר גם בהוליווד.

המלאך הכחול

בימוי: יוזף פון־שטרנברג
| 108 דקות

פרופ' עמנואל ראט פוגש בזמרת לולה לולה במוסד המפוקפק "המלאך הכחול", ונשבה בקסמיה. כשהרפתקאותיו הליליות מתגלות, הוא מפוטר מעבודתו. בעוד לולה נעשית אמנית מפורסמת ומוערכת, הפרופסור מידרדר והופך לליצן בקברט. אחד הסרטים החשובים ביותר של רפובליקת ויימאר, בכיכובה של מרלן דיטריך.

קתרינה הגדולה

בימוי: יוזף פון־שטרנברג
| 97 דקות

בתחילת המאה ה-17, חיה בפינה נידחת של פרוסיה, נסיכה קטנה שהגורל בחר בה לעמוד בראש האימפריה הרוסית ולהפוך לאחת הנשים המפורסמות ביותר בהיסטוריה. ג'וזף פון שטרנברג איננו מתרכז בבניית דיוקן היסטורי ועיקר כוונתו ליצור מחווה לשחקנית שברא ולאיכויות המשחק שרק הוא הצליח לסחוט ממנה. 

ונוס הבלונדינית

בימוי: יוזף פון־שטרנברג
| 80 דקות

זמרת-קברטים לשעבר חוזרת לבמה כדי לממן את תהליך הריפוי של בעלה. הבעל מגלה את האמת על עיסוקה ובנסיון לשמור על בנה היא מאבדת את כבודה. כ"ונוס הבלונדינית" נעזר הבמאי שטרנברג בתאורה דרמטית ועמדות מצלמה קרובות כדי לעצב את דיטריך כאייקון קולנועי נחשק.

מלאך

בימוי: ארנסט לוביטש
| 90 דקות

אשת דיפלומט עשירה יוצאת לחופשה, מזוהה בטעות כדוכסית ומחוזרת במרץ ע"י הרפתקן אמריקאי צעיר. מכאן ואילך נוצר משולש רומנטי בו שני הגברים נלחמים על ליבה של האישה בעוד זו אינה יודעת במי לבחור. אחד הסרטים המרתקים ביותר על מהות האהבה, נסוך בקלילות הלוביטשית כשמסייעים בידו דיטריך הנפלאה.

דסטרי רוכב שוב

בימוי: ג'ורג' מרשל
| 95 דקות

העיירה בוטלנק שבמערב. המסבאה היא איפה שכל גברברי העיר מתכנסים. שם פרנצ'י מרקדת ומזמרת. לשם גם מגיע דסטרי, סגן השריף החדש. דסטרי אמנם מכריז על פייסנות, אבל כשצריך לירות – אין שני לו. עם עלילה הדוקה, בימוי קצבי, קטעי אקשן אפקטיביים והנוכחות המעולה של סטיוארט ודיטריך, זהו קלאסיקה שמזמן לא עלתה על מסכינו וראויה ביותר לתשומת לבכם.

מגע של רשע

בימוי: אורסון וולס
| 110 דקות

חוקרי משטרה משני צדי הגבול בין מקסיקו לארה"ב מנסים לפענח פיצוץ מכונית. החוקר המקסיקאי נמצא על הכוונת של מבריחי סמים. חוקר המשטרה האמריקאי בוחר לשתף איתם פעולה לאחר שהחוקר המקסיקאי מאיים לחשוף את השחיתות שלו. אורסון וולס לוקח את כל מאפייני הפילם נואר עד הקצה והתוצאה היא קלאסיקה.

עד התביעה

בימוי: בילי ויילדר
| 116 דקות

כאשר סר ווילפריד רוברטס מתבקש לייעץ לגבר המואשם ברצח. כל הראיות לרעתו, אבל בזכות שועליותו המשפטית, ובזכות אשתו הגרמניה של החשוד – ייתכן שיימצא הנתיב לזיכוי. בילי ויילדר עושה אגתה כריסטי, לוטון פשוט אדיר בתור פרקליט ותיק וחסר סבלנות, דיטריך מבריקה ופאוור מגיש גיבור שקשה לעמוד בקסמו. בקיצור, תענוג של ממש. אל תחמיצו.