חמישי | 25.04.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
16:00
5pm
6pm
18:00
18:15
8pm
9pm
21:00
סגור
לתכנית החודשית

מחווה ללינה ורטמולר

לזכרה של לינה ורטמילר 1928-2021
צ'ינמה איטליה, פסטיבל הקולנוע האיטלקי בישראל, כולל מדי שנה תכנית המוקדשת לעבר העשיר של הקולנוע האיטלקי.
השנה יקרין הפסטיבל חמישה מבין סרטיה הראשונים של הבמאית האיטלקייה הנודעת, לינה ורטמילר (2021-1928) שהלכה לעולמה בעת האחרונה.
חמשת הסרטים שיוצגו בסינמטקים במהלך חודש אפריל מהווים את חלקה הראשון של רטרוספקטיבה רחבה למדי שתכלול כארבעה עשר סרטים של הבמאית ואלו יוצגו בהמשך השנה בסינמטקים.
לינה ורטמילר, שהייתה אסיסטנטית של פדריקו פליני, החלה לביים בשנות השישים של המאה העשרים והיא זכתה לתהילה עולמית בשנות השבעים. סרטה "שבע היפהפיות" משנת 1975 היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר והפך את ורטמילר לאשה הראשונה בהיסטוריה המועמדת לפרס הבימוי.
סרטיה נחשבו כפרובוקטיביים בשל העיסוק החוזר שלה במין, מיניות, גברים ונשים וכל זה בקונטקסט פוליטי. יש שראו את סרטיה כנושאי מסר פמיניסטי לוחמני שהקדים את זמנו, אחרים דווקא חשבו שהיא קיצונית מדי ואולי מזיקה כך למאבק הפמיניסטי.
הפסטיבל יציג את "הלטאות" (1963) סרטה הראשון שהוא מעין וריאציה לסרט "הבטלנים" - סרטו האוטוביוגרפי של המורה הרוחני שלה פדריקו פליני. הסרט מלווה שלושה צעירים שגדלו בפרובינציה ולעולם לא יצליחו לצאת ממנה. "עכשיו הבה נדבר על גברים" (1965) סרט אפיזודות (ז'אנר אופנתי באותן השנים) המשרטט פורטרט לא מחמיא של הגבר האיטלקי אותו מגלם תמיד נינו מנפרדי. "סיפורה של בל סטאר" (1968) מערבון ספגטי שביימה בשם בדוי (אולי מערבון ספגטי היחיד שבויים על ידי אישה. "פיתויו של מימי" (1972) תלאותיו של פועל מהדרום שלא מצליח להיחלץ מהמאפיה הסיציליאנית והולך ומסתבך בשל מערכות היחסים שהוא מקיים עם נשים מכל גוני הקשת. "אהבה ואנרכיה" (1973) שעלילתו מתרחשת ברומא תחת הכיבוש הנאצי ועוקבת אחרי גבר המבקש לרצוח את מוסוליני ומוצא מקלט בבית זונות ידידותי.

הלטאות

בימוי: לינה ורטמולר
| 84 דקות

סרטה הראשון של לינה וורטמולר הוא גרסה משלה ל"הבטלנים" של פליני. שלושה צעירים מעיירה קטנה חיים באדישות מוחלטת למה שיש לעולם להציע, ומתמסרים לנוחיות הדעות הקדומות של החיים בפרובינציה.

עכשיו הבה נדבר על גברים

בימוי: לינה ורטמולר
| 91 דקות

דרך ארבע אפיזודות שבמרכזן גבר המתמודד עם משבר – בכל הפרקים מככב נינו מנפרדי - מתבוננת לינה וורטמולר באירונה לא מוסתרת על חולשותו של המין הגברי. כבר בסרטה השני מניחה וורטמולר את היסודות הפוליטיים שמאפיינים את יצירתה.

סיפורה של בל סטאר

בימוי: לינה ורטמולר, פייטרו קריסטופני
| 103 דקות

מערבון הספגטי היחיד (כנראה) שבוים בידי אישה מציג גיבורה לא שגרתית, שעולה על הגברים בכל המאפיינים הז'אנריים: עישון, רכיבה על סוסים וירי באקדח. יחד עם השותף שלה יוצאת בל סטאר לשוד יהלומים ובין לבין מחליפים השניים סטירות ונשיקות.

פיתויו של מימי

בימוי: לינה ורטמולר
| 121 דקות

פועל קשה יום מסיציליה נאלץ להמלט לאחר שדעותיו השמאליות מתגלות. הוא מהגר לצפון מתאהב אך העבר ממשיך לרדוף אחריו. קומדיה פרועה בו חובטת לינה וורטמולר בלי גינונים מיותרים במוסדות המושחתים ובתרבות הכבוד המאצ'ואיסטית.

אהבה ואנרכיה

בימוי: לינה ורטמולר
| 125 דקות

כנקמה על רצח חברו, יוצא אנטוניו לרומא בכוונה לחסל את מוסוליני. עד לביצוע ההתנקשות הוא מוצא מחסה בבית זונות בעיר הבירה. זוהי קומדיה טרגית שמתבוננת בפאשיזם בישירות באמצעות סגנון מלנכולי ומאופק.

סחף חושים

בימוי: לינה ורטמולר
| 116 דקות

אחד משיאי היצירה של וורטמולר היא הקומדיה הזו – אישה עשירה מפליגה על היאכטה עם קבוצת חברים. הסקיפר הקומוניסט אינו מסתדר עם הבוסית שלו. יחסי הכוחות מתהפכים כאשר השניים נתקעים על אי בודד. וורטמולר מעמתת בין פוליטיקת המינים לפוליטיקת המעמדות לכדי פיצוץ שהסעיר את הקהל והביקורת.

שבע היפהפיות

בימוי: לינה ורטמולר
| 116 דקות

אחרי שהוא מחסל סרסור ומנסה לערוק מן הצבא, פסקולינו נשלח למחנה ריכוז גרמני. כאן הוא יעשה הכל כדי לשרוד. וורטמולר היתה מועמדת לאוסקר על בימוי "שבע יפהפיות" שמביא לשיא את הקולנוע שלה – קומדיה שחור שלא מתביישת לערבב בין סקס, שואה ופוליטיקת המינים.