סגור
לתכנית החודשית

מחווה לכריס מרקר

גיליון מס' 29 של "תקריב", כתב העת של הפורום הדוקומנטרי בעריכתו של פרופ' דן גבע, מוקדש כולו לדמותו וליצירתו של כריס מרקר - הקולנוען הצרפתי, ההוגה, הנוסע בזמן ובמרחב, והצלם שראה במצלמה כלי לשיחה עמוקה עם ההיסטוריה ועם האנושות גם יחד. הגיליון נולד מתוך שיתוף פעולה בין מוזיאון ישראל, סינמטק ירושלים וכתב העת תקריב, בעקבות התערוכה המקיפה "כריס מרקר: הצילומים האבודים מישראל", שאצרו יהושע (שוקה) גלוטמן וד"ר גלעד רייך. בתערוכה מוצגים צילומי שחור-לבן שצילם מרקר, החושפים את ישראל של שנת 1960 מבעד לעדשת מצלמתו.

הסצנות היומיומיות המתועדות והמבט ההומניסטי אוהב-האדם של מרקר הם חומרי הגלם שמהם נוצר הסרט "צד שלישי למטבע" (1960), סרט דוקומנטרי על ישראל שלא מזכיר סרטים קודמים מסוגו, שדמו יותר לסרטי הסברה, ושהופק על ידי מייסדי סינמטק ירושלים, וים וליה ון ליר. מדובר ביצירה תיעודית בעלת איכויות פיוטיות, המשולבות באמיתות נוקבות - כמעט נבואיות - על מצבנו כיום. הסרט זכה בפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין.

בעקבות התערוכה והגיליון, תיערך בסינמטקים של ירושלים, תל אביב והרצליה מחווה למרקר. שיתוף פעולה זה מציב את מרקר מחדש בלב השיח התרבותי המקומי, ומזמין לקריאה מחודשת ולדיאלוג יצירתי עם גוף הגותו ויצירתו העשיר.

כריס מרקר (1921–2012) היה אחד היוצרים הדוקומנטריים החשובים והמוערכים בתולדות הקולנוע העולמי. בימי מלחמת העולם השנייה, כצרפתי, פעל בשורות קבוצת ההתנגדות למשטר הכיבוש הנאצי. לאחר מלחמת העולם השנייה נעשה סופר, משורר ומבקר בכתב העת "אספרי". בתחילת שנות ה-50 התיידד עם אנשי הגדה השמאלית אלן רנה, מרגריט דיראס, אנייס ורדה ואחרים, והחל להתנסות בצילום.

בהמשך העשור ביים סרטים דוקומנטריים אחדים. ב-1962, עם צאת סרטו "המזח", נחל מרקר הצלחה בינלאומית. הסרט, שמרקר הגדיר כ"פוטו רומן", נמשך 28 דקות ונבנה באופן כמעט בלעדי מתצלומי סטילס בשחור־לבן וקריינות. עלילת הסרט כוללת מסע בזמן ומציגה מציאות פוסט־אפוקליפטית – תולדה של מלחמת עולם שלישית. "12 קופים", סרטו של טרי גיליאם מ-1995, מושפע מ"המזח" וכולל הומאז' למרקר.

התכנית מתאפשרת תודות למכון הצרפתי, תל אביב

אירוע פתיחה

דברי פתיחה ושיחה לאחר ההקרנה עם פרופ' דן גבע

צד שלישי למטבע | צד רביעי למטבע

140 דקות

צד שלישי למטבע - היוצר הצרפתי החשוב כריס מרקר הוזמן בראשית שנות ה־60 ליצור סרט תיעודי על ישראל. מרקר מתבונן במדינה ושואל שאלות מתוך הבנתו כי המאבק המכריע של ישראל אינו המאבק על עצם קיומה, אלא מאבק על גיבוש זהותה הרוחנית והתרבותית | צד רביעי למטבע - מסע קולנועי, אל נבכי הזכרון המצולם של סרטו האימפרסיוניסטי של הבמאי הצרפתי הנודע כריס מרקר, על ישראל: "הצד שלישי של המטבע". כ-50 שנים לאחר מכן, מתעמת דן גבע ומייצר דיאלוג קולנועי עם טקסט המקור.

המזח | הצד השישי של הפנטגון

57 דקות

המזח - בעתיד הלא רחוק, גבר אנונימי משמש שפן־ניסיונות למדענים המנסים לשלוח אותו לעתיד ולעבר, בניסיון למנוע שואה אקולוגית. יצירתו האניגמטית של הבמאי כריס מַרקר מורכבת כמעט כולה מתמונות סטילס בשחור־לבן, בליווי קריינות וקטעי מוזיקה | השישי של הפנטגון - ב-2.10.67 היתה ההפגנה הגדולה ביותר עד אז בבדרישה לסיום המלחמה בווייטנאם. צ'ה גבארה נרצח בבוליביה שבועיים לפני כן, ולרבים מהמוחים זה סימן את המעבר ממחאה לניסיון לעצירה אקטיבית של הלחימה (פנטגון עם תרגום לאנגלית בלבד).

12 קופים

בימוי: טרי גיליאם
| 129 דקות

2035. נגיף מסתורי תקף את כדור הארץ וכדי להנצל ירדה האנושות אל מתחת לפני האדמה. ג'יימס קול הוא אסיר שנשלח בחזרה לשנת 1996 כדי לנסות ולאתר את מקור המגיפה ולהציל את האנושות. בסרטו הטוב ביותר מצליח טרי גיליאם לשמור על הברק הויזואלי שלו ועל הטון ההומאני בתוך מותחן אפוקליפטי נפלא.

הקדמה מפי ד"ר אוהד לנדסמן, חוקר ומרצה לקולנוע, ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל אביב

מכתב מסיביר

בימוי: כריס מרקר
| 62 דקות

בסרטו התיעודי על סיביר, כריס מרקר מציג מבט חד, מפוכח ואירוני על חיי היומיום בברה"מ בשיא המלחמה הקרה. בגישה אקלקטית וסגנון ייחודי, הוא משלב תיעוד, הרהורים, דמיון והומור, ויוצר סרט מפתיע, שובב ורלוונטי גם כיום, שחוצה ז'אנרים, סגנונות ומשלב שפה עשירה.

הקדמה מפי הבמאי יאיר לב

ללא שמש

בימוי: כריס מרקר
| 104 דקות

אישה חסרת שם מקריינת את מכתביו והגיגיו הפילוסופיים של נוסע בלתי נראה, המהרהר בעולם ובקיום האנושי, בליווי צילומים מטוקיו וממקומות נוספים. בסגנון מרקסיסטי-סוריאליסטי, נוצר פסיפס חזותי ואינטימי על חוויית הזמן והקולנוע, מסה פיוטית של דימויים מתפצלים, אנשים, חיות ומבנים - מסע חוצה תרבויות, זמנים ויבשות.

רמה חמש

בימוי: כריס מרקר
| 105 דקות

הקרב האחרון של מלה"ע השנייה באוקינאווה, שהוביל להטלת הפצצה על הירושימה, הופך במשחק מחשב ניסיוני לפרויקט זיכרון. המתכנת מת בטרם סיים, ואהובתו פונה לקהילת האינטרנט כדי להשלים את המשחק. מרקר יצר ב-1997 יצירה מקורית ופורצת דרך שמשלבת דוקו, משחק ותעלומת מתח-טכנולוגית. (ללא תרגום לעברית)

חיוך ללא חתול

בימוי: כריס מרקר
| 180 דקות

בסגנונו האישי, מרקר מתבונן בהתמוטטות השמאל העולמי בעשור שבין מרד הסטודנטים לחיסול ממשלת איינדה. "ידיים שבירות", עוסק בעליית השמאל החדש ומחאת הסטודנטים נגד מלחמת ויאטנם ומשטר דה גול; "ידיים כרותות", מציג את תגובת הנגד – מדיכוי "האביב של פראג" ועד ההפיכה בצ'ילה. זהו מונטאז' עוצר נשימה של קטעי ארכיון, בליווי קריינותו הייחודית. (ללא תרגום לעברית)