"You can defeat fear through humor, through pain, through honesty, bravery, intuition, and through love in the truest sense"
"We only have two hours to change people's lives."
John Cassavetas
ג'ון קסאבטס (1929-1989), הבמאי והשחקן האמריקני־יווני, יצר במשך 25 שנות קריירה קולנועית תריסר סרטים באורך מלא. מכלול עבודתו זה, אשר כולל יצירות מוּכרות, ובהן "צללים" (1959), "מיני ומוסקוביץ'" (1971), "אישה תחת השפעה" (1974), ו"ליל בכורה" (1977), לצד יצירות אחרות מרתקות לא פחות, יוצג כמעט במלואו במסגרת המחווה הזאת.
בחזונו הקולנועי החלוצי ראה קסאבטס את היצירה הקולנועית כתהליך של חקירה עצמית, ובאמצעותה הוא ביקש לבחון את משמעות חייו וחיי הסובבים אותו. בשונה מן הקולנוע הנרטיבי של הזרם המרכזי, הקולנוע של קסאבטס נתן עדיפות לעיסוק העדין בדמויות, ברגשותיהן המודחקים וביחסים המורכבים ביניהן. סרטיו מעלים שאלות כנות בנוגע לעולמו האישי ובד־בבד הם מזמינים את הצופים לחקור שאלות בנוגע למצב האנושי מתוך ניסיונם שלהם. כך גם עבודתו של קסאבטס, כאוטר בעל חותם אמנותי ייחודי, משקפת היטב תנועה אמנותית רחבה שהתפתחה החל משנות ה־50 של המאה ה־20 שהוא נחשב למייסדה – הקולנוע האמריקני העצמאי.
האוטריזם של קסאבטס היה כרוך בחתירה הבלתי מתפשרת שלו לאוטונומיה יצירתית ללא תלות במערכת ההוליוודית (תחת מגבלות תקציב ובשיטות מימון והפקה חלוציות), ובמעורבות המקיפה שלו כבמאי בהיבטים השונים של העשייה הקולנועית: הפקה, עריכה, הלחנת פסקול, צילום, עיצוב אמנותי, ואף שיווק והפצת הסרטים. קסווטס גם גילם כמה מן התפקידים הראשיים בסרטיו לצד נבחרת שחקנים קבועה שתרמה באופן משמעותי ללכידוּת הסגנונית של יצירתו: ג'ינה רולנדס (בת הזוג של קסאבטס), בן גזארה ופיטר פאלק.
אמנם האסתטיקה של קסאבטס מזוהה עם המבע הריאליסטי הכמו־דוקומנטרי נוסח "הסינמה וריטה" (שימוש במצלמת כתף, בתאורה טבעית ובשיטות משחק מבוססות אלתור). ואולם התוצאה היא קולנוע מוקפד ומסוגנן, של אוטר אשר הביא את אמנות הקולנוע להישגים פורצי דרך, החתום על כמה מיצירות המופת המשפיעות ביותר של הקולנוע האמריקני.