שישי | 29.03.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
18:00
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לאידה לופינו

בשנות החמישים והשישים אידה לופינו הייתה האישה היחידה בהוליווד עם קריירה רצינית בבימוי: בהתחלה בקולנוע, בעיקר בחברת ההפקות שלה, ואחרי זה בטלוויזיה, מביימת פרקים בסדרות המדוברות ביותר של התקופה. כאישה בעלת השקפות דמוקרטיות היא לא פחדה לטפל בנושאים שנחשבו מסוכנים ואפילו טאבו באותם הזמנים, החל מאונס וביגמיה ועד לדרך בה נכים מודרים מהציבור. בהיותה צנועה מדיי עבור הוליווד, לופינו הבמאית-מפיקה נשארה דמות שוליים בתולדות עיר הסרטים, כשלמעשה היא הייתה אחת היוצרות הפוליטיות האמיצות בתולדות הקולנוע. החודש נקרין את הסרט התיעודי החדש עליה "אידה לופינו: רבותיי וגברת לופינו" ובעקבותיו 4 סרטים שהיא ביימה: "הטרמפיסט", "שערורייה", "צרות עם מלאכים" ו"הביגמיסט", אחד שכיכבה בו לצד רוברט ריאן וביימה בלי קרדיט עם ניקולס ריי, "על קרקע מסוכנת" ושניים בהם כיכבה: "גאות ירח" לצדו של ז'אן גאבן ו"הרי הסיירה" לצדו של המפרי בוגרט.

אידה לופינו: רבותי וגברת לופינו | שערורייה

אידה לופינו: רבותי וגברת לופינו, מבט ממצה על הקריירה של אידה לופינו וכך, סוף סוף, במאית פורצת דרך זאת זוכה להערכה לה היא הייתה ראויה  | שערורייה, לופינו יצרה סרט נדיר ופמיניסטי לתקופתו שמתמודד עם נושא שהיה טאבו בהוליווד ובעזרת סגנון פילם נואר מדגישה את המימד הרגשי של הטראומה באמצעים קולנועיים.

הרי הסיירה

בימוי: ראול וולש
| 100 דקות

רוי "מד דוג" ארל מוברח מבית הסוהר ובתמורה מגוייס לעזור באיזה שוד. אך העסק נכשל ורוי נאלץ לברוח אל מקלט בהרי הסיירה נבדה, שם מתרחש מצור. ג'ון יוסטון כתב את התסריט וראול וולש, במאי עם סגנון קולנועי מובהק, ביים את אחד מסרטי הפשע שסללו את הדרך ל"פילם נואר".

גאות ירח

בימוי: ארצ'י מאיו, פריץ לאנג (ללא קרדיט)
| 94 דקות

בלילה של שכרות, הסבל בובו חושד שייתכן והרג מישהו בקטטה. בשל חוסר הוודאות הוא עובר לעבוד על דוברה מבודדת ומרוחקת. באחד הלילות הוא מציל את אישה מניסיון התאבדות ומביא אותה לדוברה. תנועות מצלמה וירטואוזיות, תאורה דרמטית ועלילת פשע מככבים לצד ז'אן גאבן, הכוכב הצרפתי הגדול בתפקידו ההוליוודי הראשון. 

על קרקע הסכנה

בימוי: ניקולס ריי, אידה לופינו (ללא קרדיט)
| 82 דקות

שוטר אלים נשלח לפענח את פרשת רציחתה של נערה בעיירה כפרית מושלגת. כאן הוא מתאהב באישה עיוורת, אחותו של החשוד העיקרי. זהו נואר קשוח, שבו העיר האפלה או ההרים המושלגים הם טריטוריות של אלימות ובדידות, של מבוכה מוסרית ושאיפה לחסד ואהבה. בקיצור, סרט נהדר – אל תחמיצו.

הביגמיסט

בימוי: אידה לופינו
| 80 דקות

זוג נשוי מגיע לסוכנות אימוץ וראש הסוכנות, שמרגיש שהגבר מסתיר משהו בראיון, מחליט לעקוב אחריו ומגלה כי לבעל משפחה נוספת. אידה לופינו ביססה את הסיפור על חוויותיה שלה, וליהקה את ג'ואן פונטיין (שניהלה רומן עם בעלה) לתפקיד האשה הנבגדת ואת עצמה לתפקיד האישה האחרת. מלודרמה אפלה וסנסציונית.

הטרמפיסט

בימוי: אידה לופינו
| 71 דקות

שני חברים אוספים טרמפיסט שמתגלה כאסיר נמלט פסיכופט. הוא רוצה להגיע לבאחה, קליפורניה, הם מקווים לשרוד את המסע. הסרט נחשב לפילם נואר היחיד שבויים ע"י אישה והוא חריג בנוף הז'אנר של אותה תקופה בכך שאין בו אפילו אישה אחת. על ידי כך, לופינו חוקרת את הגבריות האמריקאית תוך שימוש בחוקיות הנרטיבית והאסתטית של הנואר.

צרות עם מלאכים

בימוי: אידה לופינו
| 111 דקות

קומדיית התבגרות של שתי נערות שמתרחשת בפנימייה קתולית לבנות בבריטניה. ככל שהנערות מתבגרות, הן מתחילות להעריך יותר את המורות שלהן ובוחנות את המסירות וההקרבה שבהפיכה לנזירות. דבר המוביל את אחת מהן להחלטה משנה-חיים. זוהי קומדיית נעורים צבעונית, רחוקה מאד מהדרמות הנוקבות שאיפיינו את עיקר הקריירה הקולנועית שלה.