סגור
לתכנית החודשית

ReFilm - פסטיבל רסטורציות 2022

השינויים הטכנולוגיים האדירים שעוברים על הקולנוע בעשור האחרון, המעבר מפילם לדיגיטל, מאפשרים להחזיר למסכים סרטים רבים ולהנגיש אוצרות מורשת לקהל הרחב. פעילות ניכרת בתחום זה נעשית גם כאן בארכיון הסרטים הישראלי שבסינמטק ירושלים, שאת תוצריה המצטברים ניתן לפגוש באתר הארכיון www.jfc.org.il.

שבוע הרסטורציות נולד מתוך כוונה להרחיב את המבט על עבודת הארכיון – כאן וברחבי העולם. המהדורה השלישית שנציע החודש מציעה כמה מבטים כאלו: האחד הוא סרט הפתיחה "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" של הבמאי רן טל. הסרט שמורכב כמעט כולו מעבודותיו של הצלם מיכה בר-עם לאורך הקריירה האדירה שלו, עוסק בכוחו של התיעוד, של הארכיון ובהשפעות שלהם על נמעני הצילום ועל יוצריו.
מפגש נוסף עם הבמאי רן טל יתקיים לפני הסרט "שלוש דקות", שחוקר סרט קצר שצולם בעיירה נאשיילסק בפולין רגע לפני מלה"ע השניה. דרך תחקיר בלשי כמעט, מצליח "שלוש דקות" להקים לתחיה עולם שחרב. השיחה עם רן טל תעסוק בעבודה עם סרטי ארכיון, לרגל אסופה שסוקרת סרטים ישראליים שונים והשימוש שהם עושים בחומרים כאלו.

לצד מפגשים אלו נציע השנה כרגיל עותקים חדשים של סרטים מרחבי העולם. לצד קלאסיקות כמו "פסיכו", "חוקי המשחק", "סוד הקסם הבורגני", "המשרת" "נערי הכרך" ו"עירום" – יצירות מופת שזוכות סוף סוף לחזור למסך הגדול באיכות נפלאה, נציג גם כמה סרטים פחות מוכרים שהונגשו מחדש השנה ובהם "שחמט הרוח", המלודרמה האיראנית המסקרנת שנעשתה באיראן בשנות השבעים, "אני יודעת לאן אני הולכת", דרמה רומנטית פחות מוכרת של מייקל פאוול ואמריך פרסבורגר ("חייו ומותו של קולנול בלימפ") וכן שני סרטיה הראשונים של הבמאית היפנית קינויו טנאקה. טנאקה היתה שחקנית בולטת שהשתתפה בסרטיהם של גדולי הבמאים בארצה: אוזו, מיזוגושי ואחרים. בשנות החמישים היא הצליחה לביים שישה סרטים, והשניים שנציג במסגרת התוכנית מסבירים היטב את משמעותו של מבט נשי בקולנוע: שאלות של זוגיות, משפחה וקריירה מטופלות בכנות ובישירות שספק אם נראתה על המסך עד אז, וגם כיום הוא נועז ומרגש.

כרטיסים: 25 ₪ / מנויים: כניסה חופשית

דברי פתיחה: פרופ’ יואב רינון, החוג לספרות כללית והשוואתית, האוניברסיטה העברית

סאלו או 120 ימי סדום

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 117 דקות

"סאלו" של פאזוליני מעבד למסך את ספרו של המרקיז דה סאד והוא אולי אחד הסרטים המטרידים והדוחים שנעשו אי פעם. הוא גם אחד החשובים. הסרט מותח ביקורת חריפה על הפשיזם והאידיאליזם, וטוען שגאולה מוסרית היא רק מיתוס. פאזוליני יצר במהלך הקריירה שלו סרטים שנויים במחלוקות. אף אחד מהם אינו מתקרב ל"סאלו", שנעשה זמן קצר לפני מותו הטרגי.

הקרנה בנוכחות הבמאי רן טל

1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם

בימוי: רן טל
| 90 דקות

במשך שנה וחצי איפשר מיכה בר-עם, מבכירי צלמי ישראל, לבמאי רן טל, כניסה חופשית לארכיון הצילומים העצום שלו שנמצא במרתף ביתו. זהו סרט על צילום ועל צלם מלחמה. אבל לא פחות מכך, זהו סרט על הצלקות שמותירה ההיסטוריה לא רק בקורבנות שלה, אלא גם במתעדים שלה.

המשרת

בימוי: ג’וזף לוסי
| 115 דקות

גבר צעיר מן המעמד העליון רוכש חוילה מפוארת בצ'לסי ושוכר משרת שיעזור לו במלאכת אחזקת הבית. המשרת, שנסיונו הקודם כולל שירות בבתי אצולה, מתמצא בטקסים ובעניינים שבאופנה הרבה יותר ממעבידו ובהדרגה הולכים היחסים אדון-משרת ומתהפכים על פיהם. דרמה סוציו-פסיכולוגית על רגשות האשם ביחסי אדונים ומשרתים.

נערי הכרך

בימוי: פרנסיס פורד קופולה
| 114 דקות

נברסקה, שנות השישים. סביב מאבק בין שתי חבורות נערים: בני פועלים מול בני עשירים, יצר קופולה דרמת נעורים מוצלחת. קופולה בכשרון רב עוטף את העלילה הזו בעיצוב כמו רומנטי, עם צילום עז ושחקנים רעננים שכובשים את המסך. זוהי קלאסיקת אייטיז מלנכולית ויפה.

אני יודעת לאן אני הולכת

בימוי: מייקל פאוול, אמריך פרסבורגר
| 92 דקות

בדרכה להתחתן עם תעשיין אמיד באחד האיים של סקוטלנד, נתקעת אישה לונדונית באחד הכפריים בסביבה. עד שיתבהר מזג האוויר היא נאלצת להסתגל לקהילה המקומית המשונה, ובינהם גם טייס יפה תואר שבהדרגה מושך את ליבה. עם נופים כובשים והרבה אווירה, זוהי דרמה רומנטית שפוגעת היטב בלב. 

עירום

בימוי: מייק לי
| 131 דקות

ג'וני הוא האנטי-גיבור האולטימטיבי של שנות התשעים: ציני, קר אבל גם רגשני ואוהב. סביב שיטוטיו ברחבי לונדון של ראשית שנות התשעים יצר מייק לי את הטוב שבסרטיו -  מבט ישיר ולא מתחסד על “העולם שנמצא במצב ביש”, שכוחו בהופעתו הקשוחה והבלתי מתפשרת של דיוויד תיליוס.  

וילי וונקה ומפעל השוקולד

בימוי: מל סטיוארט
| 100 דקות

עם מפלי שוקולד, סוכריות ענקיות, פרחים אכילים וכמובן אומפה לומפות, צ'רלי בקט בן העניים יוצא להרפתקת חייו במפעל השוקולד המסתורי של ווילי וונקה. על בסיס ספרו האהוב של רואלד דאל ובזכות נוכחותו המופלאה של ג’ין ויילדר, ביחד עם צבעוניות מעוררת תאבון ומטעמים מוזיקליים, "ווילי וונקה" הוא קסם קולנועי טהור.  

חוקי המשחק

בימוי: ז’אן רנואר
| 113 דקות

סרטו הגדול של ז'אן רנואר מתרחש על רקע סופשבוע של חבורת בורגנים באחוזה כפרית. האינטריגות הרומנטית בחדרי האדונים והמשרתים מובילות לסיום מהמם. "חוקי המשחק" הוא אחד הסרטים הגדולים בהיסטוריה: מצולם ומשוחק במידה של שיוויון נפש, הוא מצליח ללכוד את האווירה האירופאית ערב מלה"ע השניה.  

1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם

בימוי: רן טל
| 90 דקות

במשך שנה וחצי איפשר מיכה בר-עם, מבכירי צלמי ישראל, לבמאי רן טל, כניסה חופשית לארכיון הצילומים העצום שלו שנמצא במרתף ביתו. זהו סרט על צילום ועל צלם מלחמה. אבל לא פחות מכך, זהו סרט על הצלקות שמותירה ההיסטוריה לא רק בקורבנות שלה, אלא גם במתעדים שלה.

שחמט הרוח

בימוי: מוחמד רזה אסלאני
| 100 דקות

סכסוך נדל"ן בין קרובי משפחה בטהרן של ראשית המאה העשרים הוא המצע של הדרמה היפה הזו, שנעשתה באירן רגע לפני המהפכה האיסלמית. יש כאן קולנוע מרשים, צבעוני ובארוקי ועלילה שמתפתחת לכיוונים נועזים ומפתיעים.

סוד הקסם הבורגני

בימוי: לואיס בונואל
| 105 דקות

סביב נסיונותיהם המתמשכים של שלושה זוגות חברים לקיים ארוחה משותפת, יצר בונואל את הקומדיה השנונה הזו. כמו לא מעט אצל בונואל המאוחר, העלילה נעה לכאורה בנתיב ריאליסטי אבל בהדרגה, באותו סגנון קולנועי משוחרר וחף מתסביכים, נוספים לה פיתולים ומהפכים שמעניקים לסרט שנינות סוריאליסטית וביקורת חברתית.

לפני ההקרנה יתקיים דיון על שימוש בחומרי ארכיון בסרטים בהשתתפות הבמאי רן טל והילה אברהם, רכזת פרויקט דיגיטציה ושימור דיגיטלי ארכיון הסרטים הישראלי

שלוש דקות

בימוי: ביאנקה סטיחטר
| 68 דקות

ב-1938 ביקר דוד קורץ בעיירה נאשיילסק בפולין ותיעד את תושביה היהודים. עשורים אחר כך מוצא נכדו את הסלילים וצופה בהם: 3 דקות של תיעוד היסטורי מקהילה שנעלמה. ביאנקה סטיחטר לוקחת אותנו למסע היסטורי בלשי ויוצרת את אחד הסרטים המבריקים של השנה החולפת, יצירה סוחפת ומרגשת שדרכה קם לתחייה עולם שנמחק.

לנצח אישה

בימוי: קינויו טנאקה
| 110 דקות

פומיקו היא אם לשני ילדים צעירה ורעיה למופת. כשהיא מגלה שבעלה בוגד בה, בשעה שהיא חוזרת מכיתת השירה שבה היא משתתפת, חייה מתהפכים ומכאן מתחילה מלודרמה שמחלצת מפומיקו את כל כוחות החיות שבה. אין ממש מילים לתאר את המלודרמה הזו, זוהי יצירה מדהימה באמת שכדאי מאד להתמסר לה. 

פסיכו

בימוי: אלפרד היצ’קוק
| 109 דקות

מזכירה שגנבה 40 אלף דולר מאחד הלקוחות של מעסיקיה נכנסת בטעות למלון דרכים מבודד. הגבר הבודד שאחראי למקום, נורמן בייטס, עסוק במילוי פקודותיה של אמו הבלתי נראית. כשהוא ממשיך לחקור את רגשות האשם על המשיכה המינית יצר היצ'קוק את הקלסיקה הזו: סרט אימה דל תקציב שגם היום הוא נועז ומטריד.

שלוש דקות

בימוי: ביאנקה סטיחטר
| 68 דקות

ב-1938 ביקר דוד קורץ בעיירה נאשיילסק בפולין ותיעד את תושביה היהודים. עשורים אחר כך מוצא נכדו את הסלילים וצופה בהם: 3 דקות של תיעוד היסטורי מקהילה שנעלמה. ביאנקה סטיחטר לוקחת אותנו למסע היסטורי בלשי ויוצרת את אחד הסרטים המבריקים של השנה החולפת, יצירה סוחפת ומרגשת שדרכה קם לתחייה עולם שנמחק.

הירח עלה

בימוי: קינויו טנאקה
| 102 דקות

בעיר נארה מתגוררות שלוש אחיות עם אביהן. לכל אחת מהן עניינים רומנטים משל עצמה, ובכולן בוחשת סטסוקו האחות הצעירה. סביב הפיתולים האלו יצרה קינויו טנאקה את הסרט שלפנינו, דרמה רומנטית חיננית, שחיוך אירוני דקיק פרוס עליה, שמתוך נקודת מבט נשית מציעה לבסוף חסד והבנה.