סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע תורכי 2021

מגפת הקורונה שפקדה את העולם בשנתיים האחרונות גרמה משברים חריפים כמעט בכל תחומי החיים, והעצימה את האתגרים שמדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עימם בשנים האחרונות.  גם בתורכיה, המשבר הנוכחי הצטרף אל האתגרים והקשיים שהמדינה התמודדה עימם בעשור האחרון:  ניסיון ההפיכה ב-2016, מתחים פוליטיים וחברתיים, גלי ההגירה והפליטים הסורים, הסכסוכים האתניים, ואף סדרה של אסונות טבע חמורים שפקדו את המדינה בחודשים האחרונים. המתחים המתמשכים בתורכיה – בין ישן לחדש, בין דתי לחילוני ובין לאומי לרב-תרבותי – התעצמו ביתר שאת ואף תחומי האמנות והתרבות חוו משבר עמוק אשר הגביר את תחושת התמוטטות הסדר הישן ואת התהוותה של מציאות חדשה.

שבוע הקולנוע התורכי בסינמטק הוא סדרת סרטים והרצאות שיזם מכון ון ליר בירושלים ובשיתוף סינמטק ירושלים. הסדרה מתקיימת זו הפעם השלישית, והיא מבקשת להביא אל הצופים בישראל מעט מן האתגרים והמתחים, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה בעבר ובהווה. סרטי הסדרה אשר נבחרו בקפידה ורבים מהם הוצגו בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ואף זכו בפרסים, מעניקים זוויות ראייה מעניינות וייחודיות וחושפים את סיפורם של האנשים בתורכיה ואת האתגרים הניצבים לפניהם. הסרטים מלווים בהרצאות מפי חוקרי תורכיה, שיציעו נקודות מבט מקוריות וחדשניות על יצירות הקולנוע ויקשרו אותן למציאות שבה הם נוצרו.

 

אנו מאחלים לכם חוויית צפייה ייחודית ומעשירה, 

ד"ר צמרת לוי-דפני

מכון ון ליר בירושלים

 

ב-20.10 יתקיים אירוע במכון ון ליר בירושלים

פאנל בהשתתפות: בני ציפר, ד"ר דויגו אטלס, פרופ' משה צוקרמן, ד"ר קציעה אלון וד"ר צמרת לוי-דפני

המלכה ליר (תורכיה 2019)

בימוי: פלין אסמר | בכפרים שבדרום תורכיה הוקמה לפני כשני עשורים קבוצת שחקניות חובבות שהעלו קטעי משחק על המציאות של חייהן. הבמאית פלין אסמר תיעדה אותן לפני 15 שנה ולפני כשנתיים חזרה אל גיבורותיה ויצאה ללוות את הקבוצה למסע ברחבי תורכיה, כשחברותיה נודדות בין כפרים שונים ומציגות לפני התושבים עיבוד מקומי מאד של "המלך ליר". 

אירוע פתיחה

ברכות, מופע מוזיקלי “אוויר ארוך: הצלילים הקסומים של אנטוליה” – גלעד וייס קופוז וגיטרה פרטלס, אופיר ויפליך גיטרה וקופוז, אריאל קסיס קנון ומקלדות – והרצאה מפי ד”ר עידו בן עמי על סוסים ומרוצי סוסים בתורכיה בעבר ובהווה  

האלוף שלנו

בימוי: אהמט קטיקסיז
| 130 דקות

כאשר הליס מקבל הזדמנות להפוך לרוכב סוסים מקצועי, הוא בוחר לרכב על "בולד פוינט", סוס עיקש אך בעל פוטנציאל. הרומן שלו עם הסוס שני בחשיבותו רק לאהבה שמתפתחת בינו לבין בגום, המטפלת של הסוס. מלודרמה תורכית נהדרת שנהנית מרמת הפקה גבוהה, שליטה באמצעים הקולנועיים וצוות שחקנים מוצלח שמובילים לסרט מהנה ביותר.

האיכר מחפש משמעות

מרצה: ד”ר צמרת לוי־דפני על טבע ומוסר ביצירה הקולנועית התורכית החדשה

הדרך של חסן

בימוי: סמיח קפלנאולו
| 147 דקות

הבמאי הטורקי המוערך סמיח קפלנאולו ("ביצה", "חלב") הציג השנה בפסטיבל קאן את סרטו החדש, "הדרך של חסן", שהוקרן במסגרת "מבט מסוים". עלילת הסרט עוקבת אחר חסן, איכר המעבד את חלקת התפוחים שירש מאביו ונאבק ברשות המקומית, שהחליטה להעביר קו מתח באמצע שדותיו. סרט פיוטי ורב עוצמה שממשיך להדהד זמן רב אחרי שהאורות עולים.

בין המקומי לגלובלי

מרצה: ד”ר עמרי אילת על מוסר, עבודה וקפיטל בטורקיה של היום

בין שתי זריחות

בימוי: סלמן נג'אר
| 91 דקות

כאשר אחד העובדים נפצע במהלך עבודתו, יש למשפחתו של קדיר שתי ברירות: לשכנע את אשת הפועל לקבל פיצויים, או שאחד מבני המשפחה ייקח את האשמה. "בין שתי זריחות" מתאר שורה של סדקים מעמדיים ובין-דוריים כשבמרכזו גיבור המנסה לאחות את המציאות השבירה ומגלה כי תפיסת המציאות שלו רחוקה מאד מן האמת.

כשמסתכלים על הים רואים מוות

מרצה: ד”ר צמרת לוי־דפני על פליטים ופליטות סורים בתורכיה 

עומאר ואנחנו

בימוי: מרינה אר גורבאך, מהמט בהאדיר אר
| 100 דקות

איסמט פרש מתפקידו בצבא, אך מתקשה להתרגל לאזרחות. אשתו מבקשת לעזוב את תורכיה ולהצטרף אל בנם שהיגר לארה"ב. כאשר שני פליטים סורים, עומאר ומאריה, עוברים לגור בשכנות אליו, איסמט נאלץ לבחון מחדש את ההשקפות הפוליטיות שהנחו אותו במשך כל חייו.

המרוץ לכוח

מרצה: ד”ר דויגו אטלס על הפוליטיקה של בחירות בתורכיה 

מועמד מקרי

בימוי: ארג'אן קסאל
| 105 דקות

ד"ר כמאל גונר הוא רופא מצליח ששואף לרוץ לראשות אחד מרבעיה של איסטנבול. כדי להבטיח את תמיכתם של גורמים שונים הוא מפזר הבטחות שהולכות ומסתבכות. זהו סיור במטבח של הפוליטיקה המקומית התורכית ועם כל פיתול עלילתי הטמפרטורה עולה. התוצאה היא מבט אירוני וחמור על גיבור שמעורר סימפטיה ורתיעה גם יחד.

איסטנבול: מושא אהבה

מרצה: פרופ’ אייל ג’ינאו 

העיניים של איסטנבול

בימוי: בינור קראוולי, פאתיח קאימק
| 61 דקות

דרך תיעוד עבודתו של הצלם התורכי הגדול ארה גולר מציע הסרט שלפנינו דיוקן מתמשך של איסטנבול ותורכיה כולה במהלך שבעת העשורים האחרונים. גולר, שנמנה על הקהילה הארמנית, שמר במהלך הקריירה על עין רגישה ואוהדת כלפי כלפי תושבי העיר והאופן שבו לכד את אלו, הם שהפכו את צילומיו לאמנות גדולה.