סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע צ’כי 2019

“מחופש לחופש”

מדוע זו כותרת המשנה? מכיוון שהשנה אנו מציינים 30 שנה למהפכת הקטיפה ולנפילת המשטר הקומוניסטי. אך הניסיון הראשון לשחרור פוליטי בצ’כוסלובקיה במהלך עידן השליטה על ידי בריה”מ לאחר מלחמת העולם השנייה הגיע בשנות ה־60. אנו קוראים לתקופה קצרה זו בשם “האביב של פראג” והיא נמחצה על ידי צבאות בריה”מ ועל ידי חברים אחרים של ורשה כשהם פלשו למדינתנו לדכא את השינויים ב־1968. ולכן אנו מציגים שני סרטים משנות ה־60 וגם כאלה שנעשו לאחר המהפכה של נובמבר 1989, כולל סרטים חדשים.

הסרטים: הטרוריסטית, זבובים בחורף, יחפים, תאורה אינטימית, סקאל חייב למות, יהלומי החורף, על הגג.

תודה מיוחדת ליואל האיוש על תרגום הסרטים הקלאסיים לעברית.

רוברט מיקולש, מנהל המכון הצ’כי לתרבות, תל אביב

אירוע פתיחה

הקרנה בנוכחות השחקנית איווה ז’נזורבה

טרוריסטית

בימוי: ראדק בייגר
| 95 דקות

ארי היא מורה בפנסיה שמנסה להנות מהחיים השקטים בכפר. אבל הפאב המקומי, בבעלותו של איש עסקים עירוני עם שאיפות נדל”ניות, משמיע מוסיקה רועשת כל לילה וסופ”ש. כשנמאס לה, חמושה בזעם וברובה, היא יוצאת להשליט סדר חדש. קומדיה שנונה וטובת לב.

יהלומי הלילה

בימוי: יאן נמץ
| 63 דקות

שני נערים יהודיים קופצים מן הרכבת למחנות ובורחים ליער. מרחוק הם רואים איכרה עמוסת מזון נכנסת הביתה. הם מגרילים מי יילך לבקש ממנה מזון ואח”כ יהרוג אותה. אך המפסיד לא מסוגל לרצוח. קצת אחר כך רודפים אחריהם הגברים המקומיים... 

יחפים

בימוי: יאן סוורק
| 111 דקות

אדה בן ה־8 מתגורר עם משפחתו בפראג. שגרת החיים הנעימים מסתיימת כאשר הגרמנים כובשים את צ’כיה ומגלים את המשפחה לעיירה קטנה בבוהמיה. לפני עשרים שנה יצר יאן סווראק שני סרטים עם אביו זדאנק. עתה שבים השנים לשתף פעולה כדי ליצור את הדרמה התמה שלפנינו.

הקרנה בנוכחות השחקן אלויס סבליק

על הגג

בימוי: ז’ירי מאדל
| 100 דקות

פרופסור ריפאר הוא פנסיונר פראגי קצת שמרן שלא כל כך מסתדר עם הזמנים החדשים. כאשר הוא מוצא על גג ביתו לפתע נער ויאטנמי, שמאיים לקפוץ, הוא מחליט להכניס את סונג לביתו. סרט קטן ומהנה עם הטון הצ’כי המוכר של חום ואירוניה.

תאורה אינטימית

בימוי: איבן פאסר
| 72 דקות

פטר הוא צ’לן בפילהרמונית של פראג שיוצא לעיירת הולדתו כדי להשתתף כסולן בקונצרט בבית הספר המקומי למוסיקה. פלגשו יוצאת עמו למסע והשניים מתארחים אצל ידיד נעוריו של פטר. שלושת הימים שמבלים השלושה ביחד, מאפשרים לשני הגברים לבחון את הישגיהם בחיים. אחת הפנינים של הקולנוע הצ’כי.

זבובי חורף

בימוי: אולמו אומרזו
| 81 דקות

מארה גונב מכונית, מעמיס את חברו הטוב הדוס והשניים יוצאים לחרוש את צ’כיה. אלמו אומרזו, אחד הכשרונות העולים של הקולנוע הצ’כי מגייס הופעות מוחצות משני שחקניו הראשיים כדי ליצור סרט מסע  "רענן בעל קסם ושובבות” (וראייטי). 

סקאל חייב למות

בימוי: ולדימיר מיכאלק
| 110 דקות

פרטיזן פצוע מגיע לכפר צ'כי באמצע מלה"ע השניה. תושבי המקום מציעים לו את עזרתם אם יחסל את שני משתפי הפעולה המקומיים. בסגנון המערבון הקלאסי, "סקאל חייב למות" הוא אחד הסרטים הטובים שנעשו באירופה בשנות התשעים.