סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע אוסטרי

חברים יקרים,

 

פורום התרבות האוסטרי שמח לקבל את פניכם למהדורה השישית של שבוע הקולנוע האוסטרי בישראל ולהזמינכם לחקור את הקולנוע האוסטרי העכשווי - על המסך הגדול ובכיסאות המרופדים של האולם. 

לאור המגבלות הרבות איתן התעמתנו בשנה האחרונה, במיוחד כשמדובר בפעילות תרבותית, ניכר שערכו של סרט הקולנוע של תקופה זו התבהר לנו מאד.  בתחום ארבעת הקירות שלנו, הוכיחו הסרטים את עצמם כמרכיב חיוני לקיום מפגשים תרבותיים ולמציאת דרך בריחה זמנית מסביבה מאתגרת של אילוצים.

הבחירה של שבוע הקולנוע האוסטרי, אשר מהדהדת נושאים של קושי ואי וודאות, מציעה השנה גישות מרובות לסיפורים של צער, מאבק וסבל ומציגה מגוון של דמויות מדהימות, גורלות ומרדפים אחרי התגברות.

ב"האוסטרים האחרונים" לוקאס פיטשהיידר מתעד את החיים בכפר נידח בהרי הקרפטים באוקראינה, המאוכלס על ידי צאצאי אוסטרים שהועברו ממערב למזרח במאה ה- 18, והוא עוקב אחריהם ככל שהם עומדים בפני החלטות גורליות, כשהם נקרעים בין עזיבה לשהייה.  "מוכר הטבק" מאת  ניקולאוס לייטנר בוחן את הידידות בין עלם לבין זיגמונד פרויד ואת ההשפעה שה"אנשלוס" פורש על חייהם ועל הקשר המיוחד שלהם.  "מאוטהוזן: שני חיים" מספק את הזיכרון שובה הלבשל שני גברים בתקופת היותם במחנה ההשמדה האוסטרי בזמן השלטון הנאצי – אחד כאסיר, אחד כשוליה.  יצירת המופת הקולנועית "נשים ללא גברים" מאת שירין נשאט מתארת את חייהן ואתגריהן של ארבע נשים על רקע המהומה הפוליטית והחברתית בטהראן בשנות החמישים.  "נובאדי" מאת קארל מרקוביץ' מציג מפגש קצר ובעל השפעה בין גמלאי אוסטרי לפליט אפגני שמטרתו חיים טובים יותר באירופה.

אנו מודים לסינמטקים המשתתפים, ליוצרים, לשחקניות ולשחקנים, כמו גם לקהל המתעניין שנמצא בישראל אשר אפשר את שבוע הקולנוע האוסטרי, ואנו מצפים לחלוק עמכם הקרנות מעניינות רבות ממבחר השנה.

 

בברכה,

ארנו מיטארדורפאר

מנהל פורום התרבות האוסטרי תל אביב

בסינמטק

מוכר הטבק

בימוי: ניקולאוס לייטנר
| 109 דקות

פרנץ בן ה-17 נוסע לווינה כדי להפוך לשוליה של מוכר טבק. בחנות הטבק הוא פוגש את זיגמונד פרויד, ועם הזמן נוצרת ביניהם ידידות מיוחדת במינה. כשפרנץ מתאהב נואשות הוא מבקש את עצתו של הפסיכואנליטיקאי הנודע. בד בבד הם נסחפים בסערת האירועים של אוסטריה לפני המלחמה.

בסינמטק

האוסטרים האחרונים

בימוי: לוקאס פיטשהיידר
| 85 דקות

בכפר מרוחק ביערות הקרפטים נמצאים האוסטרים האחרונים של אוקראינה. נשכחים על ידי העולם החיצוני. הם מנסים להחליט האם להפנות את גבם למולדתם או לחזור הביתה. סרטו התיעודי של לוקאס פיטשהיידר הוא דיוקן של קהילה אבודה, שריד נשכח לימים אחרים, למקומות שבהם העבר של אירופה ממשיך להתקיים.

בסינמטק

נשים ללא גברים

בימוי: שירין נשאט
| 99 דקות

דיוקן מהפנט ומיסטי של ארבע נשים איראניות שחייהן מצטלבים על רקע המהומה הפוליטית והחברתית במהלך קיץ 1953, בימים שהובילו למהפכה שהחזירה את השאה לשלטון. סרט הקולנוע הראשון של הצלמת והאמנית הידועה שירין נשאט.

בסינמטק

נובאדי

בימוי: קארל מרקוביץ'
| 89 דקות

רוברט הוא קשיש נרגן וחסר סבלנות. כאשר הכלב שלו הולך לעולמו, הוא נאלץ לגלות שאין בכוחו לקבור אותו לבד. הוא פונה לאדיב, מהגר אפגני כדי שיעזור לו לקבור את הכלב. בזמן ששניהם מנסים להתגבר על החששות והדעות הקדומות, העניינים יוצאים משליטה.

בסינמטק

מאוטהאוזן: שני חיים

בימוי: סיימון ווילנד
| 80 דקות

סיפורם של שני אנשים ששהו במחנה הריכוז מאוטהאוזן בתקופת מלחמת העולם השנייה. סטניסלב לז'ינסקי נולד בלודז' והיה אסיר במחנה. פרנץ האקל ממאוטהאוזן עבד שם כשולית מסגרים. סיימון ווילנד חוזר למאוטהאוזן עם שני גיבוריו ומגיש יצירה שנוגעת בהשרדות, אשמה וגבולות האנושיות.