סגור
לתכנית החודשית

קולנוע מן המזרח התיכון

קולנוע מן המזרח התיכון מבקש להביא לקדמת הבמה ממיטב היצירה הקולנועית במזרח התיכון, מתוך מחשבה שהנכחה של יצירה זו במרכז השיח הציבורי בישראל תחשוף ולו במעט את מגוון הקהלים בישראל אל החברות והתרבויות במזרח התיכון ואל הסוגיות המעסיקות אותן. הפרויקט הוא יוזמה של מכון ון ליר בירושלים וסינמטק ירושלים והוא המשכה ושותפה הטבעי של יוזמה נוספת בשם שבוע קולנוע תורכי, המתקיימת בסינמטקים השונים ברחבי הארץ מאז 2018.

ישראל שוכנת בלב המזרח התיכון, ועם זאת היא ממוקמת בעיני עצמה ובעיני אחרים מחוץ לאזור זה. פוליטיקה, היסטוריה, אמנות וחברה בישראל נבחנים לרוב בהקשרים מערביים ולאו דווקא בהקשרים מזרח תיכוניים. זאת ועוד, העיסוק בחברות ובתרבויות במזרח התיכון נזנח בישראל  בדרך כלל לטובת העיסוק בפוליטיקה ובדיפלומטיה של האזור. קולנוע מן המזרח התיכון מבקש להתמקד דווקא בחייהם של האנשים מתוך נקודת מבט אנושית ומתוך הפריזמה התרבותית-קולנועית. אנו מבקשים להביא אל הקהלים השונים בישראל את פניהם האנושיות של בנות ובני החברות השונות על כל גווניהם ומורכבותם ושפותיהם, ובדרך זו להוות משקל נגד למגמות של החרגה ודמוניזציה של העולם הערבי והמזרח התיכון ושל הפרדתו מהעולם המערבי ומישראל.

אנו מבקשים להתקרב/להיחשף לחוויותיהם של אינדיבידואלים ושל חברות דרך עיניהם של יוצרי קולנוע, וללמוד/להבין מהם האתגרים החשובים העומדים בפני יחידים וחברות. סוגיות של מלחמה, הגירה, פליטות, מגדר, השפעות קולוניאליסטיות ישנות וחדשות – עומדות במרכזן של היצירות הקולנועיות המוצגות במסגרת שבוע זה. באמצעות יצירות אלה נבקש להראות ולהשמיע את רחבי המזרח התיכון בשפתו ובתרגום לעברית, ולהציע גשר תרבותי שיצמצם את הזרות וירחיב את הקשר בין החברה בישראל ובין החברות השכנות במזרח התיכון.

ההקרנה של כל סרט תלווה בהרצאה קצרה מפי חוקרות וחוקרים אשר ידונו בסוגיות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות הרחבות העולות מן הסרט ויציעו נקודות מבט מקוריות וחדשניות להתבוננות במציאות, בקיום האנושי וביצירה.

אנו מאחלים לכם חוויית צפייה ייחודית ומעניינת,

ד"ר צמרת לוי-דפני

מכון ון ליר בירושלים

 

התוכנית אורגנה בידי מכון ון ליר וסינמטק ירושלים.

ניהול התוכן: ד"ר צמרת לוי-דפני, איהאב גד'אללה

סאטירה על הנילוס: התנגדות וביקורת במצרים לאחר ״האביב הערבי״

מרצה: ד”ר איריס פרוכטר רונן, היסטוריונית של המזה"ת וחוקרת תרבות וקולנוע בעולם הערבי, מלמדת באוניברסיטת חיפה. הכניסה חופשית.

לדגדג ענקים

בימוי: שרה טקסלר
| 111 דקות

דרך סיפורו של בסאם יוסף האמיץ, ג'ון סטיוארט המצרי,  מתעד לדגדג ענקים את תהפוכות מצרים מ־2011 ואת המאבק על נפשה. זהו דיוקן אישי ולאומי מרתק שלא כדאי להחמיץ.

המהפכה השקטה: נשים סעודיות מובילות שינוי מבפנים

מרצה: ד"ר מירה צורף

המשוררת

בימוי: סטפני ברוקהאוס, אנדי וולף
| 90 דקות

חיסה הלאל היא המתמודדת היחידה בגמר תחרות משורר המיליון. אל מול המתחרים הגברים לבושי הלבן, היא בולטת בבגדיה השחורים, בבורקה המכסה את פניה לחלוטין. אבל השירה שלה מבטאת ביקורת כנגד דיכוי הנשים והקיצוניות הדתית. המשוררת מביא דיוקן מורכב ומסקרן של הלאל, על הבמה ומאחוריה, בביתה וברחבי ריאד. 

לבנון במבחן ניגודיה

מרצה: ד"ר יוסרי ח'יזראן, התוכנית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם, המרכז האקדמי שלם. חוקר ההיסטוריה הפוליטית־חברתית של הסהר הפורה. לאחרונה הוציא לאור את ספרו העוסק בקהילה הדרוזית בלבנון

העלבון

בימוי: זיאד דויירי
| 113 דקות

סכסוך בין שני תושבי ביירות על תיקון מרזב מסלים לכדי דו קרב משפטי וסכסוך לאומי – זהו הציר הדרמטי ב"העלבון" של זיאד דווירי. הוא משרטט בהצלחה את דמויותיו, מניע את אהדת הצופים בין הניצים ומתבונן בשסעים של לבנון בצורה הגונה. דווירי מגלה קצב ויכולת מבריקה לשלב בין דרמה לאירוניה והתוצאה היתה מועמדת לאוסקר.