סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי השמיני

הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל – חוזר בפעם השמינית.

סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, ואת היחס בין האנושי ללא אנושי.

ההקרנות ילוו בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ ובמפגשים עם מספר מבמאי הסרטים.

בואו להיות איתנו, בואו להיות בעולם.

נורית קידר מנהלת אמנותית | פרופסור תמר אלאור אנתרופולוגית, מנהלת הפסטיבל מטעם האוניברסיטה העברית | לידיה גינזבורג הפקה אקדמית

מלחמה וחשפנות

בימוי: אנדריי קוטסילה
| 68 דקות

בשולי העיר מינסק שבבלרוס, חולקים סב ונכדו דירה קטנה וגינת ירק. הסב הפרו סובייטי היה איש צבא, והנכד היה מהנדס. עתה הסב עסוק בניסיונות לשמר את הרוח הפרו סובייטית בקרב הדור הצעיר, והנכד מתמסר לריקוד ארוטי. מרכזיות הגוף ומשמעות הגבריות מפגישים ומפרידים ביניהם.

מרצה: ד”ר קלאודיה קידר, האוניברסיטה העברית

דממת הנהר

בימוי: רוג’ריו סוארז
| 90 דקות

בניית הסכר בלו מונטה באגן האמזונס בברזיל, הביא לעקירתם של 40,000 אנשים. הבתים שבנו, והכלכלות שניהלו, גוועו ונעלמו עם הנהר שהוסט. ההבטחות לחיים חדשים נפגשו בעיר אליה הועתקו – עם דחק, אלימות, ומצוקות העקורים האחרים. בשולי אלה נובטות גם תקוות ופעולות של מחאה ובנייה חדשה. 

אדום לבן ומחוק

בימוי: אנדריי בודן שוורץ, סם ג’ונס
| 89 דקות

באורלנדו פלורידה התבוססות בבוץ עם מכוניות ייעודיות הינה תחביב נפוץ. גיבור הסרט פט, נהג לתעד במצלמת הוידיאו שלו את תרבות ה־Mudding שהוא ומשפחתו היוו חלק ממנה. הסרט מתבונן באמריקה לבנה ואדומה, מרוחקת ומחוקה, בעצב ואמפתיה. 

מרעה חדש

בימוי: אן שילץ, שרלוט גרגור
| 93 דקות

בכפר קטן בלב טרנסילבניה, נעים התושבים בין דרכי חיים שעוצבו לפני מאות שנים, לבין האתגרים של המאה העשרים ואחת. בין חיים במשפחות מורחבות לבין בדידות, בין מאבק קיומי בבית, להבטחות במקומות אחרים. “מרעה חדש” מציע מבט ישיר, מפתיע ומהמם לעתים על אירופה של ימינו.

אירוע פתיחה

דברי פתיחה ומופע פתיחה. "לב ונשמה" – מופע מוסיקלי של השירים הנאפוליטניים המוכרים בניהולו המוסיקלי של חזי חאיט. 

פרפר

בימוי: אלסנדרו קסיולי, קאסי קופאמן
| 80 דקות

בתוך השכונות הקשות של נאפולי גדלה המתאגרפת האולימפית הראשונה של איטליה. אירמה טסטה נלחמת; בעצמה, ביריבותיה, בחיים המאתגרים של ספורטאית על. השכונה והמשפחה מעיקים ומעודדים אותה בו זמנית, אך היא לבדה צריכה להחליט על המשך המערכה של חייה.

מרצה: שחר שילוח, אוניברסיטת תל אביב

גיבור של כבשים

בימוי: טון ואן זנטוורט
| 81 דקות

האם יש מקום באירופה המערבית למרעה מסורתי. האם המרחב הפתוח בהולנד יספיק לקיים את חלומותיהם האקולוגיים של רועה ומשפחתו, המבקשים לנצל אותו למרעה עכשווי- קלאסי. הפסטורליה שלהם נתקלת בקשיים כלכלים, תחרות גלובאלית, ועוינות מקומית. 

מרצה: ד”ר מיכל קומם, מכללת ספיר

ציפורי השיכונים

בימוי: אלן פיסק
| 86 דקות

הוריה של ג’מה נטשו אותה בגיל צעיר. סבא שלה ניסה לעשות את המיטב בין עיסוקו כמאמן אגרוף ומגדל יונים. בעיירה הסקוטית שמקור הפרנסה היחיד בה נסגר, אין הרבה מה לעשות. זה רע למבוגרים ורע אף יותר לצעירים. סיפור ההתבגרות של ג’מה נפרש באופן צובט ופואטי בין גורל נתון לבחירות אפשריות. 

שיחה עם הבמאית ליזבת הולטהל

הארמון

בימוי: ליזבת הולטהל
| 117 דקות

הסרט מלווה את אל חאג’ מוחמאדו, תעשיין מקאמרון, במשך עשר שנים. במהלכן הוא עסוק בין היתר בפרוייקט חייו – הקמת מתחם מגורים מפואר עבורו ועבור נשותיו וילדיו. התכנון והבנייה מחברים בין אפריקה, צרפת ואיטליה, שותפים עסקיים, אדריכלים ומעצבים, טעמים וחלומות. מי עשיר ומי עני? איה המרכז והיכן הפריפריה? 

הקרנה בנוכחות הבמאית אנט ברגר

קרוב יותר לאלוהים

בימוי: אנט ברגר, גרטה ינצן
| 85 דקות

בתת היבשת ההודית מנסים גיבורי הסרט להמשיך מסורות תרבותיות חוצות גבולות. סמי הוא זמר ונגן המשמר את תרבות המוסיקה הקלאסית המקומית. גוגה סאין, מבקש להעמיד את גופו ונפשו בשירות האל. מוקד חייהם של השניים – מוסיקה קלאסית ועבודת שמיים – נפרשים תוך תנועה במרחבים הגיאוגרפיים והאנושיים וקיום דיאלוגים פתוחים.

דימויים רומנטיים של הפרימיטיבי

שיחה בין ד”ר דן גבע ופרופ’ תמר אלאור

בארץ ציידי הראשים

בימוי: אדוארד קרטיס
| 65 דקות

לאדוארד קרטיס לא הייתה השכלה אתנוגרפית, אבל כן הייתה לו מצלמה. היא אפשרה לו מסע חיים בעולם אנושי ובסביבה טבעית שבמהרה יעלמו. הוא הותיר אחריו ארכיון חסר תקדים בהיקפו: 40,000 צילומים של ילידי אמריקה הצפונית משמונים שבטים שונים, 10,000 הקלטות של מוסיקה ודיבור, וסרט אחד שיותיר חותם עמוק.

מרצה: ד”ר אודי הלפרין, אוניברסיטת תל אביב, שיחה עם הבמאי פרופ’ הנס פרוד שטורס

מקדשה של קאלי

בימוי: דיפש הראל, פרוד שטורס
| 83 דקות

במקדש קטן בקאנפור שבהודו, מתקיימת שגרת פולחן לאלה קאלי. העבודה היומיומית הנעשית על ידי על ידי הכהן ועוזריו מגלה שגבולות המקדש פרומים. הסרט מתבל את השיח הפוליטי על קונפליקטים דתיים בהודו, בטעמים מגוונים. 

מרצה: אלירן ארזי, האוניברסיטה העברית

לאפו

בימוי: סזאר חיימס, חואן פאבלו פולנקו
| 75 דקות

דוריס חלמה חלום על הערסל שלה, במדבר גואירה שבקולומביה. הפרשנות שהוענקה לחלומה על ידי סבתה והשאמאן, מחוללים את הסיפור שבמרכז הסרט. דוריס יוצאת לבצע קבורה שנייה לבת דודתה, ובדרך נפגשת עם טקסים מוכרים ונשכחים, רוחות וכח מטריארכלי, חיים ומוות. “לאפו” מפגיש את צופיו עם חוויות חד פעמיות שכובשות את העין ומסעירות את הלב.

הסתיו האחרון

בימוי: ירסה רוקה פנברג
| 78 דקות

זו הפעם האחרונה שהכבשים של אולפר יורדות ממרעה הקיץ אל הדיר. ילדיו ונכדיו של החוואי האיסלנדי בחרו לעבור אל העיר. הנוף המרהיב ושגרת התנועה בו, מעניקים לתמורה המשפחתית כלכלית המתחוללת באי, טעמים אומנותיים. 

מרצה: ד”ר ענת רוזנטל, אוניברסיטת בן גוריון

בודהה באפריקה

בימוי: ניקול שפר
| 90 דקות

הנוכחות הסינית ביבשת אפריקה, מקבלת בסרט זה פנים מיוחדות. אלה פניו של יתום ממלאווי – אנוק אלו, המתחנך בפנימייה בודהיסטית ברוח הקונפוציוניזם. המשמעת, השפה, וההתנהלות מיובאים כולם מסין. זהו דיוקן מסקרן ומעורר מחשבה על חינוך וזהות בעידן של גלובליזציה.

מרצה: לנה רוסובסקי

בית ספר לפיתוי

בימוי: אלינה רודניצקיה
| 97 דקות

איך משיגים כסף, משפחה ודירה בסנט פטרבורג הפוסט סובייטית. נשים משכילות ועצמאיות נאלצות להכיר בכך שהדרך לשם עוברת דרך גבר מבוסס ויציב. שלוש מהן העומדות במרכזו של הסרט, נרשמות לבית ספר לפיתוי כדי ללמוד טקטיקות שתקרבנה אותן אל היעד. המצלמה שליוותה אותן לאורך שבע שנים אספה רגעים עצובים/מצחיקים, המעוררים כעס התנגדות ואמפתיה.