סגור
לתכנית החודשית

פיניטה לה קומדיה? פסטיבל קומדיות איטלקיות 2019

לאחר הצלחת המהדורה השלישית, פיניטה לה קומדיה? סדרה המוקדשת ל”קומדיה נוסח איטליה” חוזרת לישראל. השנה הצופה הישראלי יוכל לצפות ב-3 יצירות מופת של פייטרו ג’רמי – מאסטר מוכר בתחום הקומדיה נוסח איטליה ולהיחשף לאחדות מהדוגמאות המוצלחות של קומדיות עכשוויות המטפלות בהיבטים בולטים בחברה האיטלקית בת זמננו.

הסרטים יעסקו בנושאים הקשורים להגירה, זהות דתית ומינית, בעיית מחלות פסיכיאטריות, והכל בגישה טיפוסית של הקומדיה האיטלקית: להצחיק ולחשוב בו-זמנית.

“קומדיה נוסח איטליה” היא ז’אנר של קולנועי קומי-סאטירי בתבנית ניאו-ריאליסטית, שהתפתח בשנות החמישים ונמשך עד למחצית השנייה של שנות השבעים ותחילת שנות השמונים. ז’אנר קולנועי זה, גם אם מטרתו הייתה לגרום לציבור לחייך, העמיד לוויכוח לעיתים קרובות את הערכים השולטים בחברה באותה תקופה עם גישה ביקורתית לגבי המציאות. המבט היה משועשע, עם טון אירוני, בכוונה סאטירית ובטעם גרוטסקי. היו אלו סרטים בהם בעלי התפקידים הראשיים, כמעט תמיד יותר מאחד, היו מוקפים במספר דמויות משניות המאופיינות היטב. הסביבה הייתה ריאליסטית והדיאלוגים נשענו בעיקר על הניב האיטלקי של האזור בו התרחש הסרט. הדמויות היו ניתנות לזיהוי בקלות, עם התנהגות חברתית מסוימת איתה יכול היה הציבור או הסובבים אותו להזדהות ללא כל קושי. בסוג סרטים זה התסריטאים היו מעמודי התווך (כגון אג’ה וסקרפלי, סונגו, אמידאי ועוד) כמו גם השחקנים והשחקניות (ביניהם סורדי, גסמן, מסטרויאני, טוניאצי, מאנפרדי, קרדינלה, סנדרלי, ויטי, מלאטו) ונזכור את הבמאים הגדולים כמו מוניצ’לי, ריסי, קומנצ’יני וכמובן סקולה.

באמצע שנות השבעים לערך ועם השינוי באקלים הפוליטי-חברתי, תקופה בה הלך ואזל מעיין היצירתיות של הנ”ל, מסתיים תור הזהב של הקומדיה נוסח איטליה. יחד עם זאת הסוגה נמשכת גם בזמננו, סדרה של קומדיות איטלקיות הנסמכת על אותה תקופה ובמידה מסוימת יורשת אותה, כפי שמיוצג בבחירת ששת הסרטים שנבחרו לשבוע זה, כולם יצאו לאקרנים בשנה האחרונה.

אירוע פתיחה

הקרנה בנוכחות הבמאי אלסנדרו קפיטני

לטייל עם אדל

בימוי: אלסנדרו קפיטני
| 80 דקות

אדל, צעירה בת 25 עם תסמונת אספרגר, מעולם לא הכירה את אביה ותמיד חיה תחת כנפיה המגוננות של אמה מרגריטה. הכל משתנה כשאמה מתה במפתיע. אלסנדרו קפיטני מצליח לנסח בעדינות, באמצעים דרמטיים, את האבחנה כי לקות חברתית אינה בהכרח ענין קליני, ועל הקשת הזו יכולים להמצא סוגים רבים של בני אדם.

בנגלה

בימוי: פהים בויאן
| 84 דקות

פהים הוא מוסלמי צעיר ממוצא בנגלדשי בן 22 הגר באיטליה. הוא פוגש באסיה, בחורה שהיא ההיפך הגמור ממנו: היא לא מוכנה להישמע לחוקי המסורת. עכשיו פהים יצטרך להבין כיצד ישלב בין אהבתו אליה לבין המצווה הנוקשה של האסלאם: בלי סקס לפני החתונה.

האלוף

בימוי: לאונרדו ד’אגוסטיני
| 105 דקות

כריסטיאן פרו הוא חלוץ מחונן ועיקר גאוותו של מועדון הכדורגל של רומא. כשאורח החיים שלו מתחיל לסכן את הקריירה המבטיחה, נכנס לחייו של כריסטיאן מדריך פרטי עם ידע אפסי בכדורגל. המתח בין שני ההפכים האלו הופך את “האלוף” לסרט חניכה מוצלח.

רגעים של אושר זניח

בימוי: דניאלה לוקטי
| 93 דקות

בוקר אחד פאולו עולה על הקטנוע שלו ונוסע לעבודה. הוא חוצה צומת באור אדום, נפגע על ידי משאית ומת. אך מה אם בגלל חישוב לא נכון בגן עדן, תקבל עוד שעה וחצי לחיות אחרי המוות כדי לנסות ולהשיג את מה שבאמת חשוב בחיים...

כמעט קיץ שגרתי

בימוי: סימון גודנו
| 100 דקות

שתי משפחות שונות מבלות את חופשת החג באותו בית על החוף. מה הביא את שני העולמות האלו יחדיו? רק אבות המשפחות טוני וקרלו יודעים את התשובה. ההודעה שלהם תפר את שגרת הקיץ ואת חייהם של כל הסובבים אותם.

אחי רודף הדינוזאורים

בימוי: סטפנו צ’יפאני
| 101 דקות

ג’יו, אחיו של ג’ק, סובל מתסמונת דאון. בילדותו האמין ג’קשג’יו הוא ישות מיוחדת עם כוחות של גיבור־על. כשהוא עומד להתחיל את לימודיו בתיכון, ג’ק כבר לא מאמין שאחיו הוא גיבור־על, והוא כמעט מתבייש בו, במיוחד מאז שפגש את אריאנה. דרמה משפחתית מוצלחת, חמה ונוגעת ללב

גירושין נוסח איטליה

בימוי: פיטרו ג’רמי
| 104 דקות

אציל סיציליאני מתאהב בדודניתו ומתכנן לרצוח את אשתו, מתוך ידיעה שהמשפט האיטלקי סלחני בכל הנוגע לרצח בת הזוג החוקית. סאטירה על חוקי הגירושין האיטלקיים ועל האריסטוקרטיה הדרומית הבטוחה בכוחה.מאסטרויאני הכביר וסטפניה סנדרלי באחת מהופעותיה הראשונות חורכים לגמרי את המסך.

אירוסין נוסח סיציליה

בימוי: פיטרו ג’רמי
| 113 דקות

אגנזה, נערה סיציליאנית בת 15 מפתה על ידי פפינו, החבר של אחותה הגדולה. כאשר וינצ’נזו, אביו, מגלה שהנערה בהריון, הוא מאלץ אותה להתחתן עם פפינו, אך הוא בורח ווינצ’נזו שולח את בנו אנטוניו להרוג אותו... קלאסיקה חריפה אמנם אך כזו שנעים להתמסר לה.

על גברים ונשים

בימוי: פיטרו ג’רמי
| 125 דקות

בסיפור הראשון רופא משועשע מאבד את חיוכו לנוכח עצמאותה של אשתו. בשני, מתאהב גבר נשוי באישה אחרת, ובמקום לפצוח ברומן, עוזב את אשתו וילדיו. בשלישי, מתברר כי קבוצת מכובדים התעסקה עם קטינה ועכשיו מחפשים דרך להשאר מוסריים אך טהורים. סאטירה עזה שמשרטטת היטב את צביעות הבורגנות האיטלקית.