סגור
לתכנית החודשית

פוקוס אלן דלון

מבין שחקני-העל של הקולנוע הצרפתי שצמחו מאז סוף שנות החמישים ועד ימינו (מבלמונדו, טרינטיניאן ודפרדייה ועד אוטיי וקלוזה) אפשר להגיד שהיחיד שהוא כוכב במובן ההוליוודי-אמריקאי של המילה הוא אלן דלון. כמו שהגדיר זאת בזמנו אורי קליין: "דלון יותר מכל שחקן קולנוע עכשווי אחר, הוא ההתגלמות הצרופה של המושג כוכב: שילוב בין דמות, נוכחות וקשת גדולה של תפקידים שמשרתים את הדמות והנוכחות האלה." דלון, כמו איסטווד, תמיד נשאר דלון, גם כשהוא מגלם דמות מורכבת כמו ב"מר קליין" או במותחני הפשע משנות השישים והשבעים. יופיו הפיזי והכריזמה נמצאים תמיד שם לצד יכולת משחק לא מבוטלת.

אלן פביין מוריס מרסל דלון נולד בנובמבר 1935 להורים ממוצא קורסיקני-צרפתי-איטלקי-גרמני. הוריו התגרשו בילדותו ושנות הנעורים עברו עליו בסערה כשסולק לא פעם מביה"ס בעקבות התנהגותו. אחרי שרות צבאי בהודו-סין באמצע שנות החמישים, עבד בעבודות שונות עד שניסה את כוחו במשחק החל מ-1957. הפריצה שלו הייתה בסרטו של ויסקונטי "רוקו ואחיו" בשנת 1960 בעקבותיו נסק למעמד של כוכב על בינלאומי.

אנו שמחים להקרין 12 סרטים קלאסיים בכיכובו של דלון מתחיל שנות השישים ועד שנות השמונים – התקופה איתה הוא מזוהה יותר מכל והופיע בסרטיהם של בכירי הבמאים של צרפת, בריטניה ואיטליה.

 

לעין השמש

בימוי: רנה קלמן
| 118 דקות

ריפלי, נוכל קר רוח וחסר פרוטה מתקנא בידידו הריקני והעשיר. הוא מחסל אותו ונוטל את זהותו, כספו ונערתו. סרט הפריצה של אלן דלון הוא אחת הקלאסיקות של שנות השישים, בזכות הבימוי המוקפד של רנה קלמן והופעתו המהפנטת של  דלון הצעיר, שמצליח להביא את הקהל להזדהות עם דמותו האפלה.

בסינמטק

רוקו ואחיו

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 180 דקות

סרטו הענק של ויסקונטי מתאר חמש שנים בחייה של משפחה סיציליאנית שעוקרת אל מילאנו שבצפון איטליה למען עתיד כלכלי טוב יותר. התוצאה היא רומן קולנועי נפלא בשחור לבן מהפנט, עם הופעה כבירה של דלון ושות’, בעלילה שכולה רומנטיקה קשוחה.

ליקוי חמה

בימוי: מיכלאנג'לו אנטוניוני
| 125 דקות

ויטוריה, מתורגמנית צעירה מרומא, מסיימת פרשיה רומנטית עם ריקרדו ומיד נגררת אל תוך פרשיה אחרת עם פיירו, הברוקר יפה התואר של אמה. הפרק השלישי בטרילוגית הניכור של אנטוניוני (אחרי "ל'אוונטורה" ו"הלילה") עוסק במערכות יחסים בחברה מודרנית. כמו בכל הפילמוגרפיה, גם כאן מעצב אנטוניוני את סרטו באותו סגנון ייחודי שהפך אותו לנערץ.

בסינמטק

הבריכה

בימוי: ז'אק דרה
| 122 דקות

ז'אן-פול ומריאן מבלים נופש קייצי בסן טרופז. כאשר מופיע במקום האקס של מריאן יחד עם בתו המתבגרת, הופכת בהדרגה האידילה הרומנטית למותחן פסיכולוגי. "הבריכה" הוא מופת של ריסון קולנועי, שזכה עם השנים למעמד של קלאסיקה. חוץ מהרכילות אודות הזוגיות של דלון ושניידר, ההצלחה נזקפת מהאופן שבו הבריכה שבמרכז הסרט משמשת כמקור של חושניות, תעתוע ואימה.

בסינמטק

המעגל האדום

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 140 דקות

פושע שזה עתה שוחרר מהכלא, אלכוהוליסט ואסיר נמלט מתכננים את שוד התכשיטים המושלם. אשף סרטי הפשע ז'אן-פייר מלוויל רוקח סרט ז'אנר מחשמל שהוא גם משל פילוסופי מאופק. בכיכובם של אלן דלון, ז'אן-מריה וולונטה ואיב מונטאן.

בסינמטק

האלמנה קודר

בימוי: פייר גרנייה-דפר
| 92 דקות

אסיר נמלט צעיר ויפה מוצא מקלט בביתה של אלמנה מזדקנת בעיירה כפרית. זהו עיבוד למסך של רומן מאת ז'ורז' סימנון, שבעזרת שניים מכוכבי הקולנוע הצרפתי (אלן דלון וסימון סניורה) ובאמצעות שפה קולנועית פשוטה וחסכנית מצליח למסור את האווירה הכפרית והרוחות הרעות שמנשבות בה עם בואו של הזר.

בסינמטק

שני גברים בעיר

בימוי: ז'וזה ג'יובאני
| 100 דקות

ג'ינו ישב בכלא במשך עשור על שוד. עכשיו כשהוא משתחרר, הוא מנסה לארגן את חייו מחדש. אבל ביקור בתחנת משטרה מחזיר אל זנבו את הקצין שהכניס אותו לכלא. הלה משוכנע שג'ינו עדיין קשור לעולם הפשע ויעשה הכל כדי להוכיח את זה. מותחן שמתרכז בצד האנושי של גיבוריו, ביחסים בינהם ובאופן הצרפתי מאד שבו הגורל קובע את עתידם. 

בסינמטק

לילה על העיר

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 100 דקות

במרכז סרטו האחרון של מלוויל: בלש משטרה שתקן שרודף אחר כנופיית שודדים נועזת, בראשה עומד ידידו הטוב. בין שני מעשי השוד שפותחים וסוגרים את הסרט מעצב מלוויל את המותחן הזה באמצעות סגנון מוקפד ודיאלוג מינימלי. זוהי מתנת פרידה של יוצר ותיק שזיקז את אמנותו ליצירת מופת.

בסינמטק

בורסלינו ושות'

בימוי: ז'אק דרה
| 110 דקות

הגנגסטר זיפרדי יוצא לנקום את מותו של שותפו לפשע קאפלה. ניסיון הנקמה מוביל לתבוסה, למאבק, ולנקמה נוספת, אלימה וכואבת אף יותר. התוצאה היא מותחן פראי ומדמם שנעזר בנוכחות המצמיתה של דלון בתפקיד הראשי כדי לעורר בנו את הרגשות הפשוטים ביותר: אכזריות והערצה.

בסינמטק

בלדה לשלושה מקצוענים

בימוי: ז'אק דרה
| 95 דקות

מישל ג'רפו הוא קלפן מקצועי. ערב אחד הוא מסייע לנהג שעבר תאונה אך מסתבך בקנוניה המערבת תאגיד נשק ואת כוחות המשטרה. הבימוי של ז'אק דרה מסייע לאלן דלון לקחת לשיא את הדימוי הקולנועי שלו כפי שהתעצב במהלך שנות השבעים כגבר קשוח ושתקן בעל לב רחב.

בסינמטק

מותו של אדם מושחת

בימוי: ז'ורז' לאוטנר
| 120 דקות

איש עסקים מצליח נגרר למערבולת של פשע ושחיתות לאחר שחברו הטוב מחסל פוליטיקאי רב מעללים. סביב ציר העלילה הזה יצר ז'ורז' לאוטנר מותחן פוליטי זריז ואפקטיבי שבמרכזו אלן דלון בהופעה אפקטיבית שמדגישה את התכונות המרכזיות בפרסונה הקולנועית שלו: נאיביות ואכזריות.

מר קליין

בימוי: ג’וזף לוסי
| 123 דקות

בצרפת תחת הכיבוש הנאצי, מר קליין הוא סוחר אמנות משגשג הרוכש מיהודים נרדפים יצירות יקרות ערך בסכומים פעוטים. יום אחד הוא מוצא על סף דלתו את עיתון הקהילה היהודית בפריז, ומכאן מקבלים חייו תפנית גורלית.