סגור
לתכנית החודשית

ערים בקולנוע

לידת הקולנוע בסוף המאה ה־19 לוותה בהתפתחות מואצת של העיר והאדריכלות בתחילת המאה ה־20. העיר, האוניברסליות והמודרניזם הביאו לידי ביטוי אפשרויות לצורות חיים חדשות ונקודות מבט רעננות עם הבטחה גדולה. הקולנוע מצא בעיר את עצמאותו כנגד הרוחות הלאומיות ששטפו את אירופה, אסיה וארה”ב סביב מלחמת העולם הראשונה בעידן פוסט־קולוניאליסטי. מאז ועד היום, סרטי עיר הם ז’אנר קולנועי המקפל בתוכו את היחסים בין הלוקאלי־לאוניברסלי, הפוליטי והפרטי, הציבורי והאישי. סדרת העיר בקולנוע מביאה אל המסך את פריז, רומא, ניו יורק, אוסלו וסיאול דרך עיניהם של יוצרים בשישה עשורים שונים במגוון מסורות קולנועיות.

בשיתוף עם המחלקה לאמנויות המסך בצלאל ובית הספר סם שפיגל ליצירה קולנועית

הקולנוען כפפארצי

העיר הגדולה כחזון אוטופי באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. הקדמה מפי הבמאי בנימין פרידנברג

לה דולצ’ה ויטה

בימוי: פדריקו פליני
| 176 דקות

כשהוא מלווה עיתונאי קל דעת, שחייו נעים בין הכאן ועכשיו לבין חיפוש אחר משמעות, וכשהוא בורא כמה מן הדימויים הנהדרים בתולדות הקולנוע, תרגם פליני את אי־הנחת והניכור המודרניסטיים של אמצע המאה העשרים ליצירה קולנועית מבריקה, רלוונטית, מסעירה. קיצורו של דבר, מדובר ביצירת מופת נהדרת שחבל להחמיץ.

מוראקמי על המסך

דיוקנו של אמן כאיש צעיר בין קוריאה הדרומית לצפונית במאה ה־21. הקדמה מפי הבמאי בנימין פרידנברג

בערה

בימוי: צ’אנג־דונג לי
| 158 דקות

ג’ונג־סו הוא צעיר כפרי שמתגורר בסיאול. הוא פוגש בהא־מי שלמדה איתו בכפר וקשר רומנטי מתחיל בינהם. אך כשהיא שבה מטיול באפריקה, יש לה בן זוג חדש: עירוני, משכיל ומתוחכם. המשולש הרומנטי הזה הולך ומסתבך. על בסיס סיפור קצר מאת הארוקי מורקאמי, יצר צ’אנג־דונג לי את אחד הסרטים היפים של 2018

נוודים, חסרי בית ומשוטטים בעיר האורות כמסע פנטסטי אל סוף המילניום

מרצה: בנימין פרידנברג

הנאהבים על הגשר

בימוי: ליאו קראקאס
| 125 דקות

הסרט פורס סיפור אהבה בין שני משוטטים על רקע הגשר העתיק ביותר של פריז בזמן שהוא סגור לשיפוצים. הרחובות, השמיים והמרזבים של פריז, כולם מהווים מצע לסיפור ברצף של דימויים מרהיבים השולטים בשפת הסרט.

אדריכלות ופסיכואנליזה בקולנוע סקנדינבי

מרצה: בנימין פרידנברג

אוסלו, 31 באוגוסט

בימוי: יואכים טרייר
| 96 דקות

שבועות לפני שהוא מסיים את תהליך השיקום במכון הגמילה, יוצא אנדרס ליום אחד אל אוסלו לראיון עבודה. הביקור בעיר מפגיש אותו עם דמויות מן העבר ומאתגר את כל הישגיו בגמילה. זהו מסע במדוריה השונים של אוסלו, ובנפשו המבקשת האהבה של הגיבור. זהו אחד הסרטים הגדולים בעשור האחרון. אל תחמיצו.

מטבע דומם לדימוי חי: צילום אורבני וניאו־ריאליזם אמריקאי

מרצה: בנימין פרידנברג

העיר העירומה

בימוי: ז’ול דאסין
| 96 דקות

ממש אחרי מלה”ע השניה, בהשראת הפילם נואר מחד והניאו ריאליזם מאידך, מתמקד ז’ול דאסין במאמציהם של שני בלשי משטרה ללכוד רוצח בניו יורק. אבל יותר מאשר עלילה, יש כאן סגנון: מחוספס, ישיר, עם צילום שמתרחש ברחובות העיר ומצלמה דינמית שלוכדת בשחור לבן את התזזית העירונית. 

עיר מקלט: ניו יורק בקולנוע של מרטין סקורסזה

מרצה: בנימין פרידנברג

נהג מונית

בימוי: מרטין סקורסזה
| 114 דקות

טרוויס ביקל, בוגר מלחמת ויאטנם, מוצא עבודה כנהג מונית ודרכה הוא מתוודע לחיי הלילה של הכרך הגדול. תחושת הבחילה שמעוררת המציאות האנושית הזו, הופכת את טרוויס לרוצח. “נהג מונית” הוא אחד הסרטים הגדולים בהיסטוריה – פרסקו אקספרסיוניסטי צבעוני ומדהים. התוצאה, בקיצור, היא קלאסיקה שאין להחמיץ.