סגור
לתכנית החודשית

על הצליבה

בלב העימות היהודי-נוצרי עתיק היומין עומד אירוע אחד, בין שהתרחש בפועל ובין אם לאו - צליבתו של ישו. דורות על גבי דורות של נוצרים שחזרו מדי פסחא את מסע הייסורים של ישו מרגע שנחרץ דינו ועד מותו על הצלב, ולא אחת, מוצפים ברגשות, פתחו בפוגרום נגד היהודים "רוצחי" ישו. בירושלים משתחזר האירוע כמעט מדי יום ביומו כאשר צליינים נוצרים פוסעים ב"ויה דולורוזה", דרך הייסורים של ישו, תוך הזדהות דתית עמוקה.

הכנסייה הפרוטסטנטית שצמחה במאה ה-17 החליפה את השחזור הפיזי בתפילה שזכתה לעיבודים מוזיקליים רבים. ובראשם שניים של באך - ה"מתיאוס פסיון" וה"יוהאנס פסיון".
בפברואר תבצע הקאמרטה הישראלית ירושלים את היוהאנס פסיון במוקד ה"מפץ" של ההיסטוריה היהודית-נוצרית - בירושלים. זו הזדמנות להאזין ליצירה זו, שבאך העניק לעיר לייפציג עם מינויו למנהל המוזיקלי שלה ב-1723, על המרקם הרב קולי המרהיב שלה. הקונצרט יבוצע על ידי מקהלה וסולנים, בניצוחו של אנדרס מוסטונן, וילווה בהרצאה היסטורית-מוזיקלית מאת פרופסור רות הכהן-פינצ'ובר.

לקראת הקונצרט נקיים בסינמטק מספר הקרנות מלוות בהרצאות על האופן שבו מיוצג הפסיון במדיום הקולנועי. המוסיקה משחקת תפקיד מרכזי בסרטים, ואלה המציגים את הפסיון משתמשים במוסיקה הליתורגית, ובעיקר של באך, שנכתבה על כך. אנו מזמינים אתכם לחוויה מוסיקלית וקולנועית.

תזמורת הקאמרטה הישראלית תבצע את יוהאנס פסיון בארבעה מועדים:

14/02/20 בשעה 13:00 – מוזיאון תל אביב

15/02/20 בשעה 20:00 – מוזיאון תל אביב

16/02/20 בשעה 20:00 – מוזיאון תל אביב

18/02/20 בשעה 20:00 – תאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון

כרטיסים לרכישה באתר הקאמרטה: www.jcamerata.com

התוכנית הופקה בידי סינמטק ירושלים ותזמורת קאמרטה הישראלית. תודתנו למנהל הקאמרטה יורם יונגרמן, ולד"ר שרון גורדון.

צליבתו של ישו – גירסת המלחין

ההרצאה תאיר כמה מה”טריקים” שעזרו למלחינים, מויואלדי ועד א.ל. ובר, להפוך את סיפור הצליבה למרגש מבחינה מוסיקלית. מרצה: ד"ר אלון שב, החוג למוסיקה, אוניברסיטת חיפה

ישו כוכב עליון

בימוי: נורמן ג’ואיסון
| 107 דקות

שבעת הימים האחרונים בחייו של ישוע, מנקודת מבטו של לא אחר מאשר יהודה איש־קריות הבוגדני. אופרת הרוק הראשונה של אנדרו לויד וובר וטים רייז היא יצירת מופת אנרגטית - יש כאן אינטריגות, אהבה, פוליטיקה ואפילו אידיאליזם אבל יותר מכל יש כאן רוקנרול קלאסי ומשובח, בלי יותר מדי התפלספויות מיותרות.

צולבים את מונטי פייתון

על הפייתונים וקומיקאים נוספים ששיחקו בלהיות אלוהים כשיצרו קומדיות שנגעו בנושא הרגיש ויצאו מנצחים. חלקן ילוו ככל הנראה בציטוטים מכיוון הקהל. וכשאתם מגיעים, זיכרו, איש לא מצפה לאינקוויזיציה הספרדית. בהנחיית הבמאי אלון גור אריה

בריאן כוכב עליון

בימוי: טרי ג’ונס
| 93 דקות

בריאן, נולד בשנת 33 לפה”ס, במרחק אורוות ספורות ממקום הולדתו של ישו הנוצרי וחייו הוחתמו בעל כורחו בחותם המשיחיות. הוא נקלע בין החזיתות השונות לשחרור יהודה, נחשב למשיח למרות כל מחאותיו, ונרדף ע”י הרומאים. במלאת 40 שנה ליצירת המופת הזו – עם הומור מטורף, דיאלוגים שנונים, נונסנס של ממש - עולה השבוע גרסה דיגיטלית חדשה ונוצצת. אל תחמיצו. 

דמו עלינו ועל בנינו – אשמת היהודים במות ישוע במסורת הקולנועית

מרצה: ד״ר שרון רובק, מרצה להיסטוריה במכללה לחינוך ע״ש דוד ילין

הבשורה עפ”י מתי הקדוש

בימוי: פייר פאולו פאזוליני
| 140 דקות

ישו של פזוליני הוא איש פוליטי המונע ע"י הכעס על אי צדק חברתי. הנסים מוצגים כפשוטם, ללא הסבר ויופיו של הסרט נובע מהפשטות שלו, כשהנופים של איטליה והשחקנים הלא מקצועיים הופכים את הסיפור לאמין ומרענן. 

הפיתוי האחרון של ישו

בימוי: מרטין סקורסזה
| 161 דקות

גירסתו של מרטין סקורסזה לרומן מאת ניקוס קזנצקיס – פרשנות שערורייתית לחייו של המשיח הנוצרי, מרתקת מבחינה קולנועית ופילוסופית כאחת. בסרט מוצג ישו כאדם בעל יצרים, בכלל זה מיניים, שהפן האלוהי נובע מתוכו ומוצג כחלק מאישיותו. חדי העין יבחינו בסרט בהשפעות ויזואליות מעולמם של אמנים גדולים.