סגור
לתכנית החודשית

מעצר במאי קולנוע ברוסיה

במהלך חודש דצמבר 2017 – לרגל יום זכויות האדם הבינלאומי שחל ב־10/12 – יקרינו ששת הסינמטקים בישראל שני סרטים הקשורים לצעדים הברוטליים של השלטונות ברוסיה בהגבלת חופש הביטוי ככלל בתקופה האחרונה, והאיום על קולנוענים בפרט.

"התלמיד", סרטו העלילתי עטור השבחים והפרסים של הבמאי קיריל סרברניקוב, מתייחס באופן עמוק ונוקב למציאות ברוסיה העכשווית של שלטון פוטין, מתאר תהליך הדתה בבי"ס תיכון בהשראתו של תלמיד לוחמני אחד. סרברניקוב, פעיל ידוע ברוסיה נגד המשטר ונגד השפעתה הגוברת של הכנסייה האורתודוכסית במדינה, נעצר על ידי הרשויות ברוסיה באוגוסט 2017 ומוחזק כבר חודשים במעצר בית. האקדמיה האירופאית לקולנוע, לצד ארגוני זכויות אדם, מצביעים על מעצר פוליטי וקוראים לשחרורו המיידי.

"המשפט: מדינת רוסיה נגד אולג סנצוב" הוא סרט תיעודי העוקב אחר המשפט הצבאי השערורייתי של במאי הקולנוע והאקטיביסט אולג סנצ'וב, אוקראיני תושב קרים שנעצר על ידי רוסיה לאחר הפלישה ומואשם ב"הובלת תנועת טרור אנטי־רוסי". אמנסטי אינטרנשיונל, לצד מאות אנשי קולנוע בולטים מרחבי העולם, פרסמו הודעות גינוי למשפט לא תקין, תמיכה בבמאי וקריאה לשחרורו המיידי מהכלא בסיביר.

כל הסינמטקים בישראל מצטרפים לקריאה הבינלאומית לשמור על חופש הביטוי והחופש האמנותי של יוצרי הקולנוע ולשחרר את הבמאים.

המשפט: מדינת רוסיה נגד אולג סנצוב

בימוי: אסקולד קורוב
| 75 דקות

אוגוסט 2015, בית המשפט ברוסטוב־על־הדון, רוסיה. אדם מופיע מבעד לסורגים. עיניו חושפות שעצביו רופפים. היום יוכרע אם יישלח ל־20 שנות מאסר באשמת שותפות לפעולות טרור. האדם הוא אולג סנצוב, במאי קולנוע ואקטיביסט המואשם בהובלת תנועת טרור אנטי־רוסי. הבמאי אסקולד קורוב מבקש לחשוף את האמת מאחורי משפט פוליטי זה.

התלמיד

בימוי קיריל סרברניקוב
| 118 דקות

כדאי מאד לראות את “הסטודנט” שבמרכזו התזזית שאוחזת בבית ספר תיכון רוסי כאשר אחד התלמידים מגלה לפתע אמונה יוקדת בכתבי הקודש ומאתגר את אמו, את מוריו ואת חבריו לכיתה. זוהי אלגוריה מבריקה על רוסיה של ימינו, על חופש וסובלנות, על משחקי הכח שבין קורבן לתוקפן. ובעיקר, זהו קולנוע אדיר.