סגור
לתכנית החודשית

מלחמת ויאטנם

סדרת המופת של לין נובק וקן ברנס אודות מלחמת ויאטנם היא אחד האירועים הקולנועיים המשמעותיים של השנה האחרונה, מבט רטרוספקטיבי, עשיר ועמוק על המלחמה שעיצבה את המחצית השניה של המאה העשרים. עשר שנים של עבודה, תחקיר מעמיק, שימוש באינספור חומרי ארכיון, בחירת מרואיינים מעולה מכל הצדדים המשתתפים במלחמה, מובילים אותנו לאורך ההיסטוריה של מלחמת ויאטנם החל מהקולוניאליזם הצרפתי במאה ה־19 ועד לזכרון שנמשך עד ימינו. אנו עוברים בין מבט אינטימי של דרג מקבלי ההחלטות ועד לתופת כפי שהיא נחווית מגובה הקסדות, נעים בין קוי האש הקדמיים אל עבר העורף. התנועה בין נקודות המבט, מצליחה להפוך את המלחמה ממאורע היסטורי, לחוויה הרבה יותר קרובה ובמובנים רבים גם מכבידה הרבה יותר. "מלחמת ויאטנם" מסתכלת ביושר על הדרך שבה נגררת אימפריה בעינים פקוחות אל תוך מלחמה שאין בכוחה לנצח, בוחרת שוב ושוב להעצים את תגובתה האלימה, מגייסת את עוצמתה, עושרה ובעיקר את בניה – כה רבים מהם – כדי להלחם באויב שמגן בחירוף נפש על ארצו ואדמתו. העוצמה של הסדרה איננה רק מרוחב היריעה, או מהתבוננות משתאה אל מול הדרך שבה התגלגלה המלחמה ההיא, אלא גם בהדים שעולים ממנה, ואלו הדים הנכונים גם לרגעים היסטוריים קרובים הרבה יותר.

ההקרנות באדיבות יס דוקו 

מלחמת ויאטנם - פרקים 1+2

פרק 1: דז’ה וו (1858-1961) - עם התגברות המלחמה הקרה, ויאטנם מחולקת בז’נבה לשתי מדינות. השלטון הקומוניסטי בצפון שואף לאחד מחדש את המדינה ואילו ארצות הברית תומכת בשלטונו הבלתי מנוסה של נו דין דיאם בדרום / פרק 2: לרכב על הנמר (1961-1963) - הנשיא קנדי מעודד אמריקאים אידאליסטיים לשרת את ארצם. השלטון של נשיא ויאטנם דיאם עומד בפני משבר פוליטי בעל השלכות חמורות.

גרסה בינלאומית עם תרגום לעברית

מלחמת ויאטנם - פרקים 3+4

120 דקות

פרק 3: נהר סטיקס (ינואר 1964-דצמבר 1965) - בשעה שדרום ויאטנם שרויה בכאוס, מנצלים הניצים בהאנוי את ההזדמנות, ושולחים כוחות לוחמים לדרום כדי להאיץ את ההתמוטטות. הנשיא ג’ונסון, החושש מקריסת סייגון, מעמיק את המחויבות הצבאית האמריקאית / פרק 4: החלטיות (ינואר 1966-יוני 1967) - חיילים ונשק מצפון ויאטנם זולגים לדרום ב”דרך הו צ’י מין”, בזמן שסייגון מנסה להשקיט את האיזורים הכפריים. באמריקה, התנועה נגד המלחמה הולכת ומתגבשת, בעוד מאות אלפי חיילים ומארינס מגלים כי המלחמה שהם מתבקשים להלחם בויאטנם, אינה דומה למלחמה של הוריהם.

גרסה אמריקאית מלאה ללא תרגום

מלחמת ויאטנם (גרסה מלאה) - פרקים 3+4

227 דקות

פרק 3: נהר סטיקס (ינואר 1964-דצמבר 1965) - בשעה שדרום ויאטנם שרויה בכאוס, מנצלים הניצים בהאנוי את ההזדמנות, ושולחים כוחות לוחמים לדרום כדי להאיץ את ההתמוטטות. הנשיא ג’ונסון, החושש מקריסת סייגון, מעמיק את המחויבות הצבאית האמריקאית / פרק 4: החלטיות (ינואר 1966-יוני 1967) - חיילים ונשק מצפון ויאטנם זולגים לדרום ב”דרך הו צ’י מין”, בזמן שסייגון מנסה להשקיט את האיזורים הכפריים. באמריקה, התנועה נגד המלחמה הולכת ומתגבשת, בעוד מאות אלפי חיילים ומארינס מגלים כי המלחמה שהם מתבקשים להלחם בויאטנם, אינה דומה למלחמה של הוריהם.

גרסה בינלאומית עם תרגום לעברית

מלחמת ויאטנם – פרקים 5+6

120 דקות

פרק 5: זה מה שאנחנו עושים (יולי 1967-דצמבר 1967) - מספר הנפגעים של האמריקאים והרוגי האויב הולכים וגדלים. האנוי מכינה תוכנית למתקפת פתע, בעוד ממשל ג’ונסון מבטיח לציבור האמריקאי כי הנצחון באופק. / פרק 6: העניינים מתפרקים (ינואר 1968-יולי 1968) - ערב חופשת הטט, כוחות הויטקונג של צפון ויאטנם מבצעים מתקפות פתע על ערים ובסיסי צבא בכל הדרום. הנשיא מחליט לא להתמודד לכהונה נוספת. התנקשויות ואי שקט מטלטלים את המדינה. 

גרסה אמריקאית מלאה ללא תרגום

מלחמת ויאטנם (גרסה מלאה) – פרקים 5+6

169 דקות

פרק 5: זה מה שאנחנו עושים (יולי 1967-דצמבר 1967) - מספר הנפגעים של האמריקאים והרוגי האויב הולכים וגדלים. האנוי מכינה תוכנית למתקפת פתע, בעוד ממשל ג’ונסון מבטיח לציבור האמריקאי כי הנצחון באופק. / פרק 6: העניינים מתפרקים (ינואר 1968-יולי 1968) - ערב חופשת הטט, כוחות הויטקונג של צפון ויאטנם מבצעים מתקפות פתע על ערים ובסיסי צבא בכל הדרום. הנשיא מחליט לא להתמודד לכהונה נוספת. התנקשויות ואי שקט מטלטלים את המדינה. 

גרסה בינלאומית עם תרגום לעברית

מלחמת ויאטנם – פרקים 7+8

120 דקות

פרק 7: הקליפה האנושית (יוני 1968-מאי 1969) - התמיכה הציבורית במלחמה צונחת, וצעירים אמריקאים בגיל גיוס מתמודדים עם החלטות קשות ולבטים מוסריים. ניקסון זוכה בבחירות לנשיאות. בויאטנם, המלחמה נמשכת וחיילים משני הצדדים עדים לאכזריות נוראית ונחישות אמיצה. / פרק 8: ההיסטוריה של העולם (אפריל 1969-מאי 1970) - כאשר המורל בקרב החיילים בויאטנם צונח, הנשיא ניקסון מתחיל להשיג את הכוחות האמריקאים. דיווחי תקשורת על טבח שביצעו החיילים האמריקאים מעורר דיון ציבורי אודות מוסריות המלחמה.

גרסה אמריקאית מלאה ללא תרגום

מלחמת ויאטנם (גרסה מלאה) – פרקים 7+8

215 דקות

פרק 7: הקליפה האנושית (יוני 1968-מאי 1969) - התמיכה הציבורית במלחמה צונחת, וצעירים אמריקאים בגיל גיוס מתמודדים עם החלטות קשות ולבטים מוסריים. ניקסון זוכה בבחירות לנשיאות. בויאטנם, המלחמה נמשכת וחיילים משני הצדדים עדים לאכזריות נוראית ונחישות אמיצה. / פרק 8: ההיסטוריה של העולם (אפריל 1969-מאי 1970) - כאשר המורל בקרב החיילים בויאטנם צונח, הנשיא ניקסון מתחיל להשיג את הכוחות האמריקאים. דיווחי תקשורת על טבח שביצעו החיילים האמריקאים מעורר דיון ציבורי אודות מוסריות המלחמה.

גרסה בינלאומית עם תרגום לעברית

מלחמת ויאטנם – פרקים 9+10

120 דקות

פרק 9: נאמנות לא מכובדת (מאי 1970-מרץ 1973) - כוחות דרום ויאטנם הנלחמים לבדם בלאוס סובלים מתבוסות קשות. הפצצות אמריקאיות מן האוויר משנות את תמונת המצב. שבויי מלחמה אמריקאים ישובו סוף סוף הביתה, רק כדי לגלות כי ארצם מפולגת / פרק 10: משא הזכרון (מרץ 1973 ואילך) - בזמן שפרשת ווטרגייט מסיטה את תשומת הלב של האמריקאים ומאלצת את ניקסון להתפטר, הויאטנמים ממשיכים לטבוח אלו באלו במלחמת אזרחים אכזרית. 40 שנה מאז, ממשיכים אמריקאים וויאטנמים מכל הצדדים לחפש אחר ריפוי ופיוס.

גרסה אמריקאית מלאה ללא תרגום

מלחמת ויאטנם (גרסה מלאה) – פרקים 9+10

216 דקות

פרק 9: נאמנות לא מכובדת (מאי 1970-מרץ 1973- כוחות דרום ויאטנם הנלחמים לבדם בלאוס סובלים מתבוסות קשות. הפצצות אמריקאיות מן האוויר משנות את תמונת המצב. שבויי מלחמה אמריקאים ישובו סוף סוף הביתה, רק כדי לגלות כי ארצם מפולגת / פרק 10: משא הזכרון (מרץ 1973 ואילך) - בזמן שפרשת ווטרגייט מסיטה את תשומת הלב של האמריקאים ומאלצת את ניקסון להתפטר, הויאטנמים ממשיכים לטבוח אלו באלו במלחמת אזרחים אכזרית. 40 שנה מאז, ממשיכים אמריקאים וויאטנמים מכל הצדדים לחפש אחר ריפוי ופיוס.