סגור
לתכנית החודשית

מחווה לז'אן-פייר מלוויל

בפסטיבל ירושלים האחרון (2017) הוצגה מחווה יפה לבמאי הצרפתי הגדול ז'אן פייר מלוויל, אותה נציג שוב בסינמטק בחודש הקרוב. מלוויל נולד בפריז בשנת 1917 כז'אן פייר גרימבך, בן למשפחה יהודית. אחרי מלה"ע השניה, בה השתתף במסגרת צבא צרפת החופשי וחבר במחתרת, ניסה להשתלב בתעשית הקולנוע המקומית ומשנכשל, פנה לפעול באופן עצמאי. הוא נחשב, במידה לא מבוטלת של צדק, כמי שהיה החלוץ לפני יוצרי הגל החדש הצרפתי בזכות רתיעתו מן "הקולנוע של איכות" ששלט בצרפת באותם ימים, באהדתו לז'אנרים הקולנועיים שפותחו בהוליווד, ובעיקר בהיותו "אוטר" שהפגין סגנון קולנועי אישי, ושלט לחלוטין באמנותו. מלוויל הרבה לביים בז'אנרים הקולנועיים של המותחן וסרט הפשע, ובסרטיו תיאר דמויות גבריות שפועלות מתוך נאמנות וכבוד לחוקים הלא כתובים של עולמן. הוא ידע כיצד ללכוד את ההוויה האנושית הזו במידה של מלנכוליה ופאטאליות, שנבעו לא רק מן הדרך שבה התפתלה העלילה, אלא בעיקר מן המחוות הקטנות והאימאג'יסטיקה שהשרתה על סרטיו מרחק נכון בין התבוננות לאהדה.

תוכנית החודש, בה יוצגו שבעה מסרטיו הארוכים, היא הזדמנות טובה להכיר מחדש את אחד היוצרים הנהדרים בתולדות הקולנוע.

אתם מוזמנים לקרוא את מאמרו המחכים של דן פיינרו אודות מלוויל כאן

תוכנית זו נעשתה בעזרתו האדיבה של מכון התרבות הצרפתי.

שתיקת הים

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 87 דקות

קצין גרמני משתכן בבית משפחה כפרית בצרפת של ימי הכיבוש הנאצי. הדיירים, קשיש ואחייניתו, נאלצים להקשיב בדממה למונולוגים שלו על רגשותיו, על מוסיקה, על המלחמה ועל אהבתו לצרפת. מוקרן יחד עם הסרט הקצר "24 שעות בחייו של ליצן קרקס".

בוב המהמר

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 98 דקות

אחד מסרטיו הנודעים ביותר של אשף סרטי הפשע ז'אן-פייר מלוויל, המביא את סיפורו של בוב מונטן, פושע צרפתי שחזר למוטב אך מחליט לתכנן את השוד האולטימטיבי – של בית קזינו מאובטח לעילא. יצירה סוחפת המשלבת פיוט וקשיחות.

הסמוראי

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 105 דקות

מתנקש מקצועי קפדן וקר מזג נקלע לסיוט מתמשך כאשר הגנגסטרים ששלחו אותו דולקים בעקבותיו, וכך גם המשטרה. יצירת המופת הנודעת של ז'אן-פייר מלוויל, בכיכובו של אלן דלון באחד מתפקידיו הגדולים ביותר. 

המלשין

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 108 דקות

פושע המשתחרר מהכלא מנסה לחבור לרעיו למקצוע, שבקרב חבורתם פועל מודיע משטרתי. חברי הכנופייה נשאבים למערבולת של חשדות המובילה לפעולות קיצוניות. מחווה מופתית של ז'אן-פייר מלוויל לפילם-נואר האמריקאי, בכיכובו של ז'אן-פול בלמונדו. 

בסינמטק

המעגל האדום

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 140 דקות

פושע שזה עתה שוחרר מהכלא, אלכוהוליסט ואסיר נמלט מתכננים את שוד התכשיטים המושלם. אשף סרטי הפשע ז'אן-פייר מלוויל רוקח סרט ז'אנר מחשמל שהוא גם משל פילוסופי מאופק. בכיכובם של אלן דלון, ז'אן-מריה וולונטה ואיב מונטאן.

לאון מורן

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 117 דקות

סיפור אהבתם האסורה של אלמנת מלחמה צעירה וכומר חם ופתוח בעיירה צרפתית קטנה על רקע הכיבוש הנאצי. יצירת מופת של ז'אן-פייר מלוויל בכיכובם של שני שחקני הענק ז'אן-פול בלמונדו ועמנואל ריבה.

צבא הצללים

בימוי: ז'אן-פייר מלוויל
| 145 דקות

בסרטו האישי ביותר, וכנראה גם הגדול ביותר, עוקב ז'אן-פייר מלוויל אחר קבוצת חברים בתא מחתרת אנטי-נאצי בימי הרזיסטאנס הצרפתי, על רקע איומי הגסטאפו. יצירת מופת ריאליסטית וקפדנית בכיכובם של לינו ונטורה וסימון סיניורה.