סגור
לתכנית החודשית

מחווה לאנרי־ז’ורז’ קלוזו

ששת הסרטים שנקרין החודש הם אפשרות ראשונה מזה שנים רבות להתוודע לאחד הבמאים הגדולים של הקולנוע הצרפתי באמצע המאה העשרים. אנרי־ז'ורז' קלוזו נולד ב־1907 והתבלט עד מהרה כבעל כשרון כתיבה. בשנות השלושים נשלח לגרמניה כדי לעבד לצרפתית סרטים שצולמו באותה תקופה באולפני באבלסברג. שם צפה בסרטיהם של מורנאו ולאנג והתרשם מהסגנון האקספריוניסטי. לאחר עליית הנאצים לשלטון פוטר בשל ידידותו עם מפיקים יהודיים.

את סרטיו הראשונים זכה לביים בצרפת הכבושה. סרטו השני "העורב" שהציג עלילה של סחיטה בכפר צרפתי, הופץ בגרמניה כ"תיאור אופייני של צרפת", ונחשב כעלבון של ממש לדימוי העצמי הצרפתי, עד שלאחר השחרור הואשם קלוזו בשיתוף פעולה ונאסר עליו לביים במשך שנתיים. כאשר שב לעשיה קולנועית, יצר שורה של סרטים שנחשבים עד היום לשיאי הקולנוע הצרפתי – "רציף הצורפים", "שכר האימה" ו"בנות השטן". בסרטים אלו התגלה קלוזו בשיא כוחו, וכמו בן דורו אלפרד היצ'קוק – אליו השווה באותם ימים, ואף זכה בתסריט של "בנות השטן" על חשבונו – ידע קלוזו כיצד להשתמש בקולנוע כדי לעורר בצופיו רגשות של חרדה ואי נוחות. תפיסת העולם של קלוזו לא נטתה חסד למין האנושי – בסרטיו יש בוגדנות, פחדנות, העמדת פנים וחולשה מוסרית. בניגוד להיצ'קוק ששאף להניח לסרטיו להסתיים בקתרזיס המפייס את רוח צופיו, קלוזו לא הציע כל נחמה. במובן זה, האכזריות של סרטיו סימנה את הדרך שבה יצעדו מאוחר יותר יוצרים כמו פולנסקי, קובריק או האנקה.

הקריירה של קלוזו נשתבשה בתחילת שנות השישים עם עליית הגל החדש שגרם לשינוי בטעם הקהל והמפיקים, ובעיקר בשל המשברים האישיים שפקדו אותו עם כשלון ההפקה של "גיהנום" ומותה של רעייתו. אך הסרטים שהספיק להותיר אחריו הן מההרפתקאות הקולנועיות הבולטות של המאה העשרים, ואתן מוזמנות להנות מהן.

 

The Henri-Georges Clouzot Tribute is made possible with the support of the INSTITUT FRANÇAIS D’ISRAËL.

בנות השטן

בימוי: אנרי־ז’ורז’ קלוזו
| 114 דקות

העלילה עוקבת אחר אשתו המיוסרת של מנהל פנימיה רודני, העושה יד אחת עם המאהבת של בעלה, אחת מעובדות המוסד. אחרי הרצח נתקלות השתיים בהפתעות בלתי צפויות...התיחכום הקולנועי והשליטה המרהיבה של קלוזו במדיום באה לידי ביטוי באופי הצילום והשימוש המרהיב בתאורה. 

הרוצח גר במספר 21

בימוי: אנרי ז’ורז’ קלוזו
| 84 דקות

רוצח סדרתי משאיר כרטיס ביקור עם השם מסייה דוראנד על כל גופה שהוא מפזר בעיר. בלש המשטרה וונס מקבל טיפ שהרוצח מתגורר במלון זול. הוא מתחפש לכומר ושוכר לעצמו חדר במקום. קלוזו מפגין כאן את כשרונו בעיצוב דמויות ועלילה ובעיקר ליצור אווירה אפקטיבית

תעלומת פיקאסו

בימוי: אנרי־ז’ורז’ קלוזו
| 78 דקות

יולי 1955. פיקאסו וקלוזו מכירים זה עשרים שנה ועכשיו הם מנסים בצוותא ללכוד את התהליך היצירתי של הצייר. האמצעי: לעקוב אחר היד המציירת. המצלמה ניצבת אל מול הבד ולוכדת את תנועותיו של פיקאסו, את עיניו החודרות, את הדרך שבה הוא עובד. 

שכר האימה

בימוי: אנרי־ז’ורז’ קלוזו
| 131 דקות

ארבעה גברים חסרי־כל שנלכדו בעיירה לאטינו־אמריקנית מאובקת, נענים לאתגר מסוכן ומתנדבים להוביל שתי משאיות עמוסות ניטרו־גליצרין אל באר נפט בוערת. סביב מאבקם נגד הסכנות, איש נגד רעהו, איש איש ומאבקיו הפנימיים, נוצרת אוירת המתח המהפנטת של האפוס המפואר הזה.

סקנדל קלוזו

בימוי: פייר הנרי ז’יבר
| 60 דקות

“שכר האימה”, “בנות השטן” ו”רציף הצורפים” קיבעו את מעמדו של קלוזו כאמן המתח, היודע להמיר רגשות סוערים אנושיים לכדי מפגן ויזואלי עוצר נשימה. הסרט שלפנינו בוחן את המימד הרומנטי בעבודותיו של קלוזו, וחושף אדם רב פנים ותחבולות. זהו דיוקנו של אמן שמצא עצמו באופוזיצה לכל ממסד. 

הגיהנום של אנרי ז’ורז’־קלוזו

בימוי: סרז’ ברומברג, רוקסנדה מדראה
| 94 דקות

ב־1964 יצא קלוזו להפקת חייו. אבל הסרט נגנז. עשרות שנים מאוחר יותר מצא סרז’ ברומברג את חומר הגלם שצולם. התוצאה מנסה לפענח את הפקת הסרט ההוא, וחושפת בהדרגה את דמותו של קלוזו