שבת | 20.04.24

שעה פריטים
All day
 
11am
3pm
4pm
16:00
6pm
7pm
19:55
8pm
20:30
9pm
סגור
לתכנית החודשית

מבט על הקולנוע הנורדי 2021

הקולנוע הנורדי נמצא בשיא שלא ידענו כמותו זה שנים, כפי שמעידים הבאז האינטנסיבי סביב הקרנות הסרט הדני "רוכבי הצדק" וזכיותיהם של סרטים נורדים בפסטיבלים הנחשבים של קאן וונציה.  

אם כן, השנה נציג מחווה לבמאי אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן ("רוכבי הצדק"), במאי דני שמלהטט בסרטיו בין ז'אנרים שונים שאמורים לכאורה לסתור זה את זה. ינסן, שעסוק עד אובססיה בתאים משפחתיים חלופיים, בוחן את פגיעותה של הגבריות באמצעות שיתוף פעולה מתמשך עם הכוכב הגדול ביותר של הקולנוע והטלוויזיה הנורדיים, הלוא הוא מָאדְס מיקֶלְסֶן. יש משהו ביחסו של ינסן למיקלסן שמזכיר את האופן שבו מל גיבסון (כבמאי) חוקר את הדמויות הגבריות בסרטיו באמצעות ריסוק גופן ונפשן. הוורסטיליות הכבירה של מיקלסן מגיעה כאן לשיא בהצגתן של דמויות גבריות השונות זו מזו בתכלית, אשר מפורקות למרכיביהן הגופניים והנפשיים לנגד עיניהם המשתאות של הצופים, שכן הוא שוזר בסרטיו הרציניים חוש הומור פרוע שאינו מהסס לירות לכל הכיוונים. אכן, הסרטים של אנדרס תומאס ינסן מצחיקים עד דמעות.

בנוסף, נערוך השנה מחווה לבמאי יואכּים טרייר מנורווגיה, שיצירותיו מתאפיינות במבנה נרטיבי יצירתי ובשלל המצאות חזותיות. העלילות בסרטיו נעות בפראות בין אין־ספור ערוצי זמן שונים, והשחקנים הצעירים מגלמים דמויות עגולות שמעוררות הזדהות למרות החלטותיהן ומעשיהן.

נוסף על כך, נציג מקבץ מרתק מיצירותיהן של קולנועניות פורצות דרך משוודיה ומפינלנד, שיתחיל בהקרנת סרטה האילם של קארין סְוָונְסְטְרוֹם – יצירה משנת 1926 הקוראת תיגר על מוסכמות שמרניות. סרט זה יוקרן בליווי מוזיקלי. ולא נשכח גם פנורמה עשירה של מיטב התוצרת הנורדית משלוש השנים האחרונות, שכוללת הצדעה מרגשת ללהקת הסינת'פופ האהובה "א-הא" ומחווה מקבץ מרתק מיצירותיהן של קולנועניות פורצות דרך משוודיה ומפינלנד.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

אורות מהבהבים

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 109 דקות

ארבעה פושעים שמים את ידיהם על סכום נאה של מזומנים ונמלטים לאזור כפרי בדנמרק. שם הם מתרגלים לחיים הנעימים, מתלבטים בנוגע לעתידם ומוציאים זה לזה את הנשמה. סרט הביכורים של אנדרס תומאס ינסן ממחיש את יכולתו הווירטואוזית להתנהל בין ז'אנרים קולנועיים, לביים סצנות אלימות ולהציג בדיחות מצוינות.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

הקצבים הקנאים

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 100 דקות

שני לא יוצלחים פותחים איטליז, ומוצאים את הצלחתם לאחר שהחשמלאי נתקע במקרר. אנדרס ינסן מתרגם שאלות מוסריות רציניות לקומדיה אפלה ומהנה מאד. צמד הכוכבים הצעירים מאדס מיקלסן וניקולאי לי קוס מזריקים אנרגיה למותחן המרושע והמצחיק הזה.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

התפוח של אדם

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 94 דקות

ניאו נאצי אלים נשלח למוסד שיקומי בהנהגתו של כומר רחמן. האופטימיות והחמלה שמגלה הכומר רק מגרות עוד יותר את האלימות של המשתקם, ומערכת היחסים בינהם עתידה לבחון האם יצר האדם אכן טוב מנעוריו. במסווה של קומדיה פרועה ושחורה מצליח ינסן לתרגם שאלות של אמונה וחמלה למעמדים דרמטיים ובעיקר קומיים שאסור להחמיץ.

מחווה לאנדרס תומאס ינסן

גברים ותרנגולות

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 104 דקות

אחרי מות אביהם, גבריאל ואליאס, שני אחים שמעולם לא הסתדרו זה עם זה, יוצאים למסע בעקבות אחיהם החורגים, שאותם מעולם לא הכירו. אנדרס תומאס ינסן מציג קומדיה מבריקה ומצמררת המשלבת בין סוגים שונים של הומור כדי לנסות ולענות על השאלה המטרידה מה משפיע יותר: טבע או סביבה.

רוכבי הצדק

בימוי: אנדרס תומאס ינסן
| 116 דקות

הסרט הטוב ביותר של 2021 מתחיל בתאונת רכבת וממשיך במסע נקם כנגד האחראים לה. זהו אקשיונר חכם מצחיק ומרגש שעל הדרך עוסק בשאלות של סיבתיות ומקריות, אלימות ונקמה ומצליח לשלב בין ז'אנרים שונים לגמרי באלגנטיות וחינניות. אל תחמיצו.

זהירות ילדים

בימוי: דאג יוהאן האוגרוד
| 157 דקות

במהלך הפסקה בבית הספר, ליקה בת ה־13, בתו של חבר מפלגת הלייבור, פוצעת את בן כיתתה ג'יימי, בנו של פוליטיקאי ממפלגת ימין. ג'יימי מת בבית החולים, והמורים וההורים מתקשים להתמודד עם הטרגדיה, במיוחד בשל הרשת הסבוכה של יחסים, נאמנויות וסודות. דרמה קולחת, אפקטיבית ונועזת שהיתה לאחד הסרטים הבולטים של 2019.

תמונות מחיי נישואין

בימוי: אינגמר ברגמן
| 300 דקות

שש תמונות מחיי נישואין כפי שאלה נראים ביצירת המופת של אינגמר ברגמן. בתחילה מוצגים יוהן ומריאן כזוג האידיאלי והמאושר. אח”כ מתחילים להחשף גם הבקיעים באושר. אחת היצירות השלמות והבוגרות ביותר של רב האמן השוודי, כמו גם שיא הקריירה עבור ליב אולמן וארלנד יוזפסון. 

סרט אילם בליווי מוסיקלי חי

על הפסנתר: רודיקה פויגלמן

נערה בחליפה

בימוי: קארין סוונסטרום
| 115 דקות

לאחר שאביה של קטיה מסרב לקנות לה שמלה נאה לנשף, היא מחליטה ללבוש את מעילו המהודר של אחיה. סקנדל שלם מסעיר את העיר, ודומה שקטיה נהיית לשיחת היום, מושא לרכילות ולרינונים. סרטה האחרון כבמאית של קארין סוונסטרום שסגנון הבימוי שלה עדין ורב־ניואנסים, כיאה לקומדיה של הליכות.

זוגות אוהבים

בימוי: מיי צטרלינג
| 118 דקות

שלוש נשים הרות, כל אחת ממעמד חברתי שונה, עומדות ללדת בבית חולים בשטוקהולם ערב מלחמת העולם הראשונה. שלושתן מעבירות את זמנן בהרהורים על ילדותן ועל חוויות נעוריהן. זהו סרט הביכורים של מיי צטרלינג, שחקנית שנהייתה לבמאית, וכבר כאן ניכרים היסודות שהפכו אותה לבמאית נחשבת: נקודת המבט הנשית, והשימוש החושני אך לא מנצל במצלמה.

גמלאיות מברזל

בימוי: פמלה טולה
| 92 דקות

אינקרי חבטה בראשו של בעלה במחבת. היא מתכננת לקבור אותו בגינה וללכת לכלא. אבל לפני שתעשה זאת, היא מחליטה לגייס את אחיותיה חריפות הלשון לטיול פרוע. קומדיה נפלאה, פרועה, עוקצנית ומצחיקה על נושאים כאובים מאוד, שאינה נכנעת לסנטימנטליות ולו לרגע. שלוש הגרציות שמככבות בה מתנפלות על תפקידיהן בתאווה.

א־הא: הסרט

בימוי: תומס רובסהם, אסלאוג הולם
| 109 דקות

שלושה מוזיקאים בשנות החמישים לחייהם חוזרים לסיבוב הופעות סוחף. הם שומרים על מרחק זה מזה ומתאחדים רק על הבמה. חברי להקת "א־הא", נחשפים מול עדשת המצלמה ומגלים כיצד נהיו מנוכרים כל כך זה לזה. איך קרה שדווקא שלושה נערים פרועים מנורווגיה זכו לאהבת הקהל? והאם אפשר להסתפק בצילומי מגזין בוהקים בזמן שהחלום להיות כוכבי רוק מחוספסים הולך ומתרחק?

לחיים

בימוי: ססיליה דבל, מריה טורגר
| 76 דקות

סרט תיעודי שבמרכזו דניה, מוסיקאית בת ה־21 שעוברת מקהילה נוצרית אל עיר הבירה של איי פארו. כאן היא מתיידדת עם טריגווי, אוֹמן היפ־הופ שכותב על צדו האפל של האדם. בהשראתו היא כותבת שירים מלאי ביקורת על החיים הכפולים שצעירים כמוה נאלצים לחיות בחברה הנוצרית.  

מחווה ליואכים טרייר
הרצאת פתיחה: הבמאי בנימין פרידנברג

האדם הגרוע בעולם

בימוי: יואכים טרייר
| 127 דקות

ג'ולי (רנאטה ריינסב, זוכת פרס השחקנית בפסטיבל קאן) כבר כמעט בת 30, אך חייה עדיין שרויים בכאוס קיומי. בן זוגה דוחק בה להתמסד ולהקים משפחה, אך ערב אחד היא נקלעת למסיבה ופוגשת גבר אחר, צעיר ומלא קסם. המפגש עמו מוביל אותה להתמסר לעוד מערכת יחסים – בתקווה שהפעם תמצא את משמעות החיים. דרמה חכמה ומרגשת מאת הבמאי יואכים טרייר.

מחווה ליואכים טרייר

שכתוב

בימוי: יואכים טרייר
| 105 דקות

שני חברי ילדות חולמים לפרסם ספר ולזכות בתהילת עולם. בעוד ספרו של האחד יוצא לאור, חברו מקבל מכתב דחייה. סרט הביכורים של יואכים טרייר, הקורא תיגר על מבנה הנרטיב הקולנועי הסטנדרטי, מכיל את כל הדנ"א של הקולנוע שלו: מבט חודר ואינטנסיבי על הכוחות שמפעילים את נפש האדם.

מחווה ליואכים טרייר

אוסלו, 31 באוגוסט

בימוי: יואכים טרייר
| 96 דקות

שבועות לפני שהוא מסיים את תהליך השיקום במכון הגמילה, יוצא אנדרס ליום אחד אל אוסלו לראיון עבודה. הביקור בעיר מפגיש אותו עם דמויות מן העבר ומאתגר את כל הישגיו בגמילה. זהו מסע במדוריה השונים של אוסלו, ובנפשו המבקשת האהבה של הגיבור. זהו אחד הסרטים הגדולים בעשור האחרון. אל תחמיצו.

מחווה ליואכים טרייר

השקט שבפנים

בימוי: יואכים טרייר
| 109 דקות

שלוש שנים אחרי שצלמת המלחמות איזבל ריד נהרגה, מתכנסים בעלה ושני בניה לפתיחת תערוכה מצילומיה. היחסים המשפחתיים הפרומים עומדים למבט חדש, אבל הדרך לתיקון והחלמה אינה פשוטה כלל וכלל. יואכים טרייר מגלה שוב את יכולתו למסור מצבים נפשים באמצעים קולנועיים שמצטברים לדרמה משפחתית שלא תרצו להחמיץ.