סגור
לתכנית החודשית

ליה פסט 2020

הרפתקאותיהן של שתי אחיות ברחובות של בומביי ביצירת האנימציה המרהיבה “בומביי רוז”, חיי היומיום של עוזרת בית במלון יוקרתי במרכז מקסיקו סיטי ב”החדרנית”, ג’ולייט בינוש היא “רעיה טובה”, כל אלו הם רק חלק מהסיפורים שסרטי “ליה פסט” מגוללים.

ליה פסט”, התכנית השנתית שמוקדשת לזכרה של מייסדת הסינמטק ליה ון ליר, מבקשת להציג יצירות שעוסקות בסיפורי נשים, העצמה נשית ובכוחן של נשים לחולל שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים. בנוסף, כחלק מהתכנית יתקיים, זו בפעם השנייה, שיתוף פעולה עם “פסטיבל 49%”, שמציג סיפורים עוצמתיים ומרתקים על מאבקיהן והצלחותיהן של נשים ושמשימתו לפתח ולקדם נרטיבים נשיים באמצעות סרטים ותקשורת, וקידום זכויות הנשים בעולם על ידי יצירת שינויים תרבותיים ובאמצעות שיתוף סיפורים וקולות אלו.

ליה מאז ומתמיד סללה את הדרך בה היא צעדה. היא הקימה וביססה את תרבות הקולנוע בארץ והפכה לפנים של הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 1955 יצרה, ביחד עם שותפה לחיים וים, את מועדון הסרט הטוב בחיפה, מה שיהפוך ברבות הימים לארכיון הסרטים הישראלי. בשנות ה-70 ייסדה את סינמטק חיפה ועזרה להקים את סינמטק תל אביב ומאוחר יותר את סינמטק ירושלים. בשנת 1984 ייסדה את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הראשון בישראל. היא ניהלה את סינמטק ירושלים עד שנת 2008 והייתה נשיאתו עד יום מותה. ליה זכתה להערכה והכרה בינלאומית שאין שני להם והיוותה ומהווה דוגמה ומופת עבור ממשיכות וממשיכי דרכה בסינמטק.

בומביי רוז

בימוי: גיטנג'אלי ראו
| 93 דקות

כדאי מאד לראות "בומביי רוז", פצצת האנימציה של הבמאית גיטנג'אלי ראו. העלילה ממוקמת בשוק של מומביי ומתארת את הקשר המתפתח בין כאמלה לבין סלים. דרכם לאהבה כרוכה בניסיונם להחלץ מן הסמטאות האחוריות של העיר. הסרט מלא בתנועה בלתי פוסקת של צבעים וצורות שכובשים את העין לגמרי ומשלהבים את הלב והמחשבה. 

דברי פתיחה מפי הבמאית ראמה ראו

עץ הבנות

בימוי: ראמה ראו
| 88 דקות

בעזרת היכולת לזהות את מין הילוד, ובשל הנטיה להעדיף בנים, יחס לידות הזכרים לנקבות בהודו הוא מהגבוהים בעולם. נילאם באלה היא מיילדת בחבל פונג'אב שבהודו שנאבקת במגמה החברתית הזו. הסרט שלפנינו מלווה אותה כשהיא מלמדת אמהות ואבות צעירים לאהוב את ילדיהם, בלי קשר למינם. 

פסטיבל 49% סרטים קצרים

דוברת: שארין מוחמד, במאית. יותר טוב בחוץ (קולומביה) | אני ערומה (צרפת) | קארוקו (קנדה) | בוקאנה (איראן) | צעדה (עיראק/כורדיסטן) | מכתב קולנועי (מצרים/ארה”ב) 

משקלה של הכלה

בימוי: מיכאלה אוצ’יפינטי
| 93 דקות

אחד ממנהגי הנישואין במאוריטניה דורש כי הכלה תגיע לחופה כשהיא עגולת מראה. נישואיה של ורידה בעוד שבועות אחדים ובינתיים אימה מפטמת אותה. ככל שמועד החתונה מתקרב, הלחץ גובר והיחסים בין הבת לאמה מתחדדים. התוצאה היא "סרט עדין ומלא רגשות" (וראייטי). 

ההקרנה בנוכחות הבמאית איילת דקל

מקום מפלט

בימוי: איילת דקל
| 61 דקות

“מקום מפלט" עוקב במשך כשנה אחר שגרת החיים בשלושה מקלטים לנשים נפגעות אלימות: חרדי, ערבי וחילוני, בניסיון להבין כיצד מתנהלים החיים במקלט, כמו גם את הקשר הנרקם במהלך העבודה בין הצוות המקצועי לנשים נפגעות האלימות. 

דוברים: ויקטור נורדנסקיולד, במאי הסרט, פיטה פלח, מכון קיברשטיין, חמוטל גורי, מכון קיברשטיין, סמאח סלאימה, פלר חסן-נחום 

פמיניסטר

בימוי: ויקטור נורדנסקיוד
| 85 דקות

בסוף שנת 2014 מונתה מרגוט וולסטרום לשרת החוץ של שוודיה ובחמש שנותיה בתפקיד ניסתה לקדם גישה פמיניסטית ואמפטית במדיניות החוץ השוודית. הסרט שלפנינו מלווה אותה במהלך ארבע שנים סוערות, והתוצאה היא דיוקן יפה, קצבי וישיר שמציג את אחורי הקלעים של הפוליטיקה, ושל מקומן של נשים בתוכה. 

החדרנית

בימוי: לילה אווילס
| 102 דקות

חדרנית צעירה העובדת באחד המלונות היוקרתיים של מקסיקו־סיטי מסכימה לעבוד ללא גבול כדי לרצות את הממונים עליה. בהדרגה מתחוור לה שמי שעובד קשה יותר לא בהכרח מתוגמל בהתאם. סרט ביכורים עטור פרסים ושבחים שהוקרן בעשרות פסטיבלים.

פרויקט מוכרות

הסרטים המוצגים צולמו על ידי משתתפות פרויקט התיעוד בוידאו 'מוכרים', ומתמקדים בחיי תושבי ותושבות הכפרים הבדואים הלא־מוכרים בנגב. הסרטים מאפשרים הצצה נדירה לחיי היומיום בכפרים הלא־מוכרים. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצרות הסרטים

בקצב התוף

בימוי: פרנסואה־כריסטוף מרזל
| 90 דקות

באביב של שנת 1970 מטלטלת דרמה את הכפר הקטן מונשו: תזמורת כלי הנשיפה של הכפר התפרקה. עכשיו גויס מנצח חדש, פייר, והתוצאה: שתי תזמורות נושפות בכפר. מזל שנשות שוויץ מנהלות קרב אימתני למען שיוויון זכויות שגורר את שתי התזמורות לגלות קצת סולידריות.

משוכה על הדרך

בימוי: שלי לאב
| 95 דקות

לאחר סטוץ חד פעמי ביום הולדתה ה־44 עם בחור הצעיר ממנה, מגלה פמלה שהיא בהריון. פמלה היא אם חד הורית חובבת מסיבות ובתה אלגרה רואה את עצמה כמבוגר האחראי בבית. בעקבות ההיריון הלא צפוי, פמלה ואלגרה חייבות להתרגל למציאות החדשה. התוצאה כבשה את הקהל והביקורת בשנה האחרונה. 

הפרידה

בימוי: לולו ואנג
| 98 דקות

על מנת לאחד את המשפחה המורחבת שהתפזרה ביפן וארה״ב, משפחתה של בילי מפיקה חתונה פיקטיבית של אחד הנכדים בסין.  כל המשפחה בסוד העניינים – למעט הסבתא, ממנה הם מסתירים אבחנה רפואית עגומה. בסרטה השני, המקסים, עוסקת לולו וואנג בהבדלי תרבות, באמת ושקר בתוך המשפחה ובכוחם של קשרים משמעותיים לשמור על הגוף והנשמה.

טרום בכורה

אמה

בימוי: אוטום דה וילד
| 125 דקות

אנגליה, ראשית המאה ה-19. אף שהיא עצמה אינה מתכוונת להנשא, אמה וודהאוס הצעירה משוכנעת כי בכוחה לעצב את חיי האהבה של ידידיה. תכנוניה אמנם לא עולים כפי שחשבה, אך לפחות הם מנחילים לה נישואין ואהבה. הרומן הקלאסי של ג'יין אוסטן הוא מבט שנון על עיוורונו של הלב.