סגור
לתכנית החודשית

זום פולני: שבוע קולנוע פולני 2023

המכון הפולני תל אביב הוא גוף תרבות המוביל אירועי תרבות, חינוך ואמנות במטרה להציג את תרבות פולין בפני הקהל הישראלי. המכון, שהחל פעילותו בשנת 2000, יוצר שיתופי פעולה עם מוסדות החינוך והתרבות המובילים בישראל ליצירת אירועים, פסטיבלים ופעילויות בתחומי האמנות, המחול, התאטרון, ההיסטוריה, המדע, הקולנוע, העיצוב ועוד. המכון יוזם סדנאות, סיורים מקצועיים ומפגשים בין יוצרים ישראלים ופולנים בכדי לאפשר שיח רב-תרבותי ולקרב בין שתי החברות, תוך הפרייה הדדית והתייחסות עמוקה לעבר ולעתיד המשותף.

במסגרת פעילותו מקיים המכון אירועים מגוונים בכל תחומי האמנויות, בפעילות המכוונת לקהל הישראלי, הוותיק והצעיר כאחד, לצד קורסים שמקיים המקום ללימוד השפה הפולנית.

המכון הפולני תל אביב ייסד בשנת 2019 את Polish Zoom – חודש הסרטים הפולנים בישראל, המתקיים מאז מדי שנה בשיתוף הסינמטקים ברחבי הארץ וחושף בפני הקהל הישראלי את מיטב היצירה הקולנועית זוכת הפרסים הבינלאומיים המגיעה מפולין.

התוכנית מתקיימת בשיתוף עם מכון אדם מיצקביץ', פולין.

אישה על הגג

בימוי: אנה ידובסקה
| 97 דקות

מירה בת השישים חיה חיים שקטים ומסודרים; צמאה לקרבה, חום ואהבה. יום אחד, יום ככל הימים, היא עולה אל גג הבית, תולה לייבוש את הכביסה הרטובה, ויוצאת מביתה בהחלטה נחושה ואמיצה: לשדוד בנק. "אישה על הגג" מצליח לעסוק בדיוק רגשי ואסתטי בשאלות של זקנה, קרבה ומחוייבות.

אפוקאוויפסה

בימוי: קסאברי ז'ולאבסקי
| 120 דקות

קבוצה של בוגרי תיכון, עייפים ותשושים מהסגרים, המסכות והלימודים המקוונים, יוצאת אל חוף הים הבלטי על מנת לחגוג. הערב מתחיל במסיבה שמחה, אולם העניינים יוצאים אט-אט משליטה. זוהי יצירה מחוייכת ושנונה שחוץ מהתכת ז'אנרים (קומדיית נעורים שהופכת לאימתון זומבים) מציעה גם מחשבה נוספת על המשברים האקולוגים ויד האדם בהם.

לחם ומלח

בימוי: דמיאן קוצור
| 100 דקות

טימותיאוס חוזר לחופשה בעיירת הולדתו הפרובינציאלית. הוא עומד לנסוע ללימודי מוזיקה במערב ועד אז הוא מבלה עם חבריו ועם אחיו ומוצא עצמו מעורב בסכסוך בין צעירים מקומיים לקבוצת מהגרים ערבים. בלי שיפוטיות ועם גישה סבלנית, מגיש דמיאן קוקור דרמה שאת המתחים החברתיים שבמרכזה מובילות מוטיביות אנושיות.

קנאה ותרופה

בימוי: יאנוש מייבסקי
| 100 דקות

שנות ה-30. וידמר, תעשיין עשיר, חושד כי אשתו מנהלת פרשיית אהבים עם רופא מוערך שניתח אותה. הוא אובססיבי וקנאתו אינה יודעת גבולות, הוא מתאמץ בכל מאודו להוכיח את חשדו ואף לנקום. על בסיס רומן מפתח משנות השלושים, יצר יאנוש מייבסקי קומדיה שחורה מצוינת.

לאחור

בימוי: יאצק לושינסקי
| 102 דקות

כל מה שמרישקה רוצה זה לעזור לבנה, שאובחן על הרצף, לקבל חינוך אהוב וסבלני. היא קוראת כל מאמר ומחקר שנכתב ולומדת כל מה שניתן. מאבקה הנחוש והאמיץ באטימות הלב של הממסד ומצליחה להניע שינוי מרחיק לכת במערכת החינוך הפולנית. הסרט מצליח לפנות אל הלב והמחשבה בזכות גישה הומניסטית ואמפתיה.

פיליפ

בימוי: מיכאו קבצ'ינסקי
| 125 דקות

לאחר שכל בני משפחתו נלקחו מביתם שבפולין, מצליח פיליפ בן ה-23 לברוח. בזכות צרפתית שוטפת ומסמכים מזוייפים, הוא עובד כמלצר במלון אקסקלוסיבי, מעוז המפלגה הנאצית. אך פיליפ כבר אינו מצליח להרגיש מאום מעבר לרצון לנקום. זוהי דרמה אלגנטית וזריזה ובזכות הליטוש הקולנועי והופעה צוננת של אריק קולם התוצאה ראויה לתשומת לב.

בית המרפא בסימן שעון החול

בימוי: וויצך האס
| 124 דקות

על בסיס קובץ הסיפורים של ברונו שולץ, מי שכונה "פרנץ קפקא הפולני", יצר וויצק האס את הסרט שלפנינו, במרכזו יוזף המגיע להפרד מאביו הגווע וכניסתו אל הסנטוריום מובילה אותו לשיטוט במחוזות זכרונו. זוהי יצירה חד פעמית, שעם קולנוע פיוטי ואמצעי אווירה ואינטימיות נוגעת בכוחו של הזכרון האנושי.