סגור
לתכנית החודשית

הכבוד האבוד של המולדת: מסרטיו של פולקר שלנדורף

פוֹלְקֶר שְלֶנְדוֹרְף נולד בשנת 1939 בעיר ויסבאדן שבגרמניה, אך עד מהרה, ומסיבות ברורות מאליהן, בחרו הוריו להגר לצרפת. שלנדורף בילה את נעוריו בפריז, שם דבק בו חיידק הקולנוע. בימים הוא למד מדע המדינה בסורבון, ובלילות ביקר דרך קבע בסינמטק הצרפתי, בעודו נקרע בין חובות לימודיו לחשכת אולם הקולנוע והתמונות הנעות שכבשו את לבו.

מפגשים אישיים עם אנשי הגל החדש הצרפתי ועבודה כעוזרם של הבמאים אלן רנה ("אשתקד במריאנבד"), ז'אן פייר מֶלְוויל ("לאון מורן, כומר") ולואי מָאל ("זאזי במטרו", "ויוה מריה") הביאו אותו לביים סרט קצר בשם בדוי וליצור את סרט הביכורים המסעיר שלו, הלוא הוא "טרלס הצעיר", שזיכה אותו בפרס הבמאי המבטיח בגרמניה ובפרס "פיפרסקי" בפסטיבל קאן.

שלנדורף הוא אחד השמות הבולטים בזרם המכונה "קולנוע גרמני חדש", אשר יצא נגד התרבות הגרמנית שכמו התעלמה ממלחמת העולם השנייה ומאחריות דור ההורים. הוא יצר קולנוע לצדם של אורים ותומים כמו ורנר הרצוג, וים ונדרס וריינר ורנר פסבינדר, כמו גם הבמאיות המרתקות שהעמידו יצירות מופת בגל השני של הזרם: יוטה ברוקנר ("שנות הרעב"), הלמה סנדרס-ברהמס ("גרמניה אם חיוורת") ומרגרטה פון טרוטה ("היקיצה השנייה של כריסטה קלוגס").

אל מול שמות שכאלה, אשר דומה כי די בפריים יחיד כדי לזהות את מגע ידם, נשאלת השאלה: מה מייחד את סרטיו של שלנדורף? ראשית, נחישותו להעביר אל מסך הקולנוע יצירות ספרותיות שנטען עליהן כי אי־אפשר לעבדן, ושנית – המבט החמור והאקטואלי שהפנה אל החברה הגרמנית והתעקשותו לעצבה כגרוטסקה. אל מול כוחם האלגורי והאסתטי של הסרטים שביימו חבריו לזרם, הציע שלנדורף חריפות וישירות. ההקרנות בסינמטקים החודש הן הזדמנות להתוודע שוב אל יצירות שחוללו מהפכה משמעותית.

צפייה נעימה.

תכנית זו הופקה בידי מכון גתה ישראל וסינמטק הרצליה

הכבוד האבוד של קתרינה בלום

בימוי: פולקר שלנדורף, מרגרטה פון טרוטה
| 105 דקות

צעירה גרמניה שבילתה לילה בחברת אדם שנחשד בהשתייכות למחתרת שמאל מיליטנטית, נחקרת ע"י המשטרה וזוכה לנבירה בחייה הפרטיים ולכותרות צעקניות בעיתונות הצהובה. 

טרלס הצעיר

בימוי: פולקר שלנדורף
| 87 דקות

הימים הם שלהי האימפריה האוסטרו־הונגרית. טרלס הצעיר עוזב את בית הוריו לטובת חינוך בפנימיה. שם הוא חברם האילם של שני נערים המפתחים בהדרגה תחביב משונה: עינויו של תלמיד חלש הנחשד בגניבת כספם. האלימות תגבר, וטרלס ימצא את עצמו יותר ויותר מנותק מסביבתו, עד שלבסוף יאלץ לנקוט עמדה. 

בעל

בימוי: פולקר שלנדורף
| 87 דקות

בעל הוא משורר צעיר. בעלי ממון מזמינים אותו לסלונם כדי שיקרא משיריו הבוטים ויזעזע את חבריהם בלשונו החדה. בהדרגה הוא צובר לעצמו מעריצים, לרוב נשים, אך גם גברים המביטים בו בערגה והמוכנים ללכת אחריו באש ובמים. התוצאה טעונה באנרגיות חד פעמיות. 

מוות והריגה

בימוי: פולקר שלנדורף
| 87 דקות

מארי מאוהבת בהנס אך הרומן שלהם קצר מועד. ערב אחד הנס חוזר. הוא רוצה לאסוף כמה מחפציו, ובאותה הזדמנות לעשות את זה בפעם האחרונה. האקדח של מארי עושה את שלו, ועתה עליה להיפטר מהגופה. התוצאה מאופיינת בהומור שחור ורוח נעורים. 

במעגל ההונאה

בימוי: פולקר שלנדורף
| 108 דקות

בשנת 1980 יצא פולקר שלנדורף בליווי צוות מצומצם לצלם מותחן על הנעשה בלבנון ובעיר ביירות בשיאה של מלחמת האזרחי. ברונו גנץ מגלם עיתונאי גרמני שנמלט מהמלחמה שהוא מנהל בביתו מול בת זוגו, לטובת כתיבת מאמר שעלול לעלות לו בחייו. חנה שיגולה היא דיפלומטית שמציעה לגיבור שלום באזור מלחמה. 

תוף הפח

בימוי: פולקר שלנדורף
| 142 דקות

זוהי ביוגרפיה פיקארסקית על חייו של גמד גרוטסקי, המעלה בפנינו את 30 שנות חייו, תוך תיפוף על תוף פח. תוך התמקדות בבניית קומפוזיציות ראוותניות ועוצרות נשימה, משחזר שלנדורף את האוירה והאירועים בגרמניה מהימים שלפני הקמת הרייך השלישי ועד למפלתו.

השקט שאחרי הסערה

בימוי: פולקר שלנדורף
| 103 דקות

בשנות השבעים היתה ריטה שותפה לתא טרור נודע לשמצה. השנים חולפות והחיים במנוסה אינם אפשריים. ריטה וחבריה מוצאים מקלט במזרח גרמניה. כאשר אהבה עומדת על מפתן דלתה של ריטה, היא נדרשת להכריע היכן היא עומדת ביחס לעברה. 

מכת החסד

בימוי: פולקר שלנדורף
| 95 דקות

מיד עם תום מלה"ע הראשונה ושנתיים בלבד לאחר המהפכה הבולשוויקית, כח של מתנדבים בראשותו של קצין פרוסי קשוח נשלח כדי ללחום באנשי מחתרת קומוניסטים. בין הקצין האטום וקר המזג ובין בת מארחיו ואוהדת המאבק הקומוניסטי נוצרת מערכת סבוכה של יחסי שנאה, משיכה, רתיעה, תשוקה ונקמה.