סגור
לתכנית החודשית

אולפני מוספילם: הניצחון על הנאצים בקולנוע הרוסי

אנו ממשיכים השנה את שיתוף הפעולה עם אולפני מוספילם, קונצרן הקולנוע הרוסי הגדול, ומציגים תוכנית בנושא הניצחון על הנאצים בקולנוע הרוסי, סרטים שהופקו במהלך שבעת העשורים האחרונים בידי האולפן.

התוכנית הרטרוספקטיבית מאפשרת להתבונן בהישגי הקולנוע הסובייטי והרוסי בעשורים אלו. הנושא אמנם דומה, אך הגישה הקולנועית מגוונת. הסרטים הראשונים שהופקו לאחר המלחמה, בסוף שנות החמישים, "בלדה לחייל" או "העגורים עפים" הם ביטוי מעולה של הריאליזם הסובייטי. הם מציגים דיוקנאות של גיבורים המקריבים את הפרטי לטובת הלאומי. גם אם המסר הפטריוטי נאיבי לפרקים, השפה הקולנועית מעולה וכובשת לגמרי את העין והלב. מעט יוצא דופן לסרטי התקופה הוא "נעורי איבן" של טרקובסקי (1962), שכמו הקדים את זמנו בגישתו הפסיכולוגיסטית והמאופקת. בשנות השבעים הסגנון כבר אפי, עם צילומי צבע עזים וסצינות מלחמה רבות-ניצבים. המימד הפטריוטי, שמלווה את כל סרטי הסדרה, לא דועך, אך לצידו ניתן יותר מקום לחייהם הפרטיים של הגיבורים וקורבנם. סרטי שנות השמונים כמו "עליה לשמים" או "צא וראה" מתבוננים באימת המלחמה בשילוב של יראה וקדושה, ובסגנון קולנועי הרבה יותר אקספרסיבי. הקולנוע העכשווי, "כוכב" (2002), "נמר לבן" (2015) או "הדרך לברלין" (2017) מתרגם את המלחמה לאקשיונרים מלוטשים ומודרניים, אך גם הם אלו אינם חסרים מסרים פוליטיים רלוונטים.

המבחר שנקרין החודש מציג כמה מהקלאסיקות הגדולות בתולדות הקולנוע, המשותף להן הוא ההבנה כי המלחמה אינה רק אירוע היסטורי משמעותי, אלא חור שחור ערכי ומצפוני שדורש התבוננות והכרעה, והן מנסחות זאת באמצעים קולנועיים ששובים את הלב והמחשבה.

אנו מבקשים להודות מקרב לב לאולפני מוספילם ולעומד בראשם הבמאי קארן שחנזארוב. בזכות ידידותו ורוחב לבו אנו זוכים שוב לתרומה נדיבה לארכיון הסרטים מתוך מיטב הקלאסיקות של מוספילם.

הטבה מיוחדת לתכנית - 4 כרטיסים ב-100 ₪

 

בסינמטק

בלדה לחייל

בימוי: גריגורי צ'וקראיי
| 88 דקות

סיפורו של חייל צעיר שזוכה לחזור בשיא מלחה”ע השנייה לפגוש לרגע חטוף את אמו. סביב המסע הביתה הזה יוצר צ’וקראיי דיוקן של ברה”מ בזמן המלחמה – דיוקן אמיתי, טבול ברגשי אהבה לאם, למולדת ולאהובה. צ’וקראיי, בסיוע עבודת מצלמה מפוארת, נע כאן בין סגנונות קולנועיים שונים והתוצאה מצליחה לענג את העין והלב גם יחד. 

העגורים עפים

בימוי: מיכאיל קאלטוזוב
| 95 דקות

לאחר שארוסה בוחר להתנדב לשורות הצבא ונשלח לחזית, אשה צעירה נאלצת להמשיך בשגרת יומה על רקע מלחמת העולם השנייה, ולהמתין לסימן חיים. מלאכת הצילום הווירטואוזית של סרגיי אורוסבסקי, לצד המשחק הנוגע ללב של טטיאנה סמוילובה, הפכו את “העגורים עפים” ליצירת מופת שרק משתבחת עם השנים. 

בסינמטק

גורלו של אדם

בימוי: סרגיי בונדרצ’וק
| 103 דקות

מלחמת העולם השניה מטלטלת את חייו של אנדריי סוקולוב. הוא מתגייס כנהג משאית, נופל בשבי, שורד את מחנה השבויים ומצליח לברוח. המצלמה נועזת ומטעינה את הסרט בעוצמה קולנועית ורגשית ששווה להתמסר לה. 

בסינמטק

שלג חם

בימוי: גבריל אגיאזרוב
| 105 דקות

נובמבר 1942. בשיא הקרב על סטלינגרד, מצליחים הכוחות הסובייטים לכתר את הארמיה הנאצית ששולטת על העיר. "שלג חם" מתאר את המערכה במבט משולב. זהו סרט על מלחמה, אך אקורד הסיום נדמה מעט אירוני, אפילו חתרני. 

בסינמטק

נעורי איבן

בימוי: אנדריי טרקובסקי
| 95 דקות

סרט פסיכולוגי, לירי ויפיפה העוקב אחר ילד בן 12, העוסק באיסוף ידיעות מעבר לקווי האויב הנאצי. כמו בכל הסרטים שנעשו בבריה"מ על ימי מלה"ע השניה, גם כאן יש שיר הלל לאדם הסובייטי. אך טרקובסקי מעז לפסוע צעד אחד קדימה ולבחון את גיבוריו לא רק כבובות פטריוטיות אלא כאנשים בשר ודם. 

הם נלחמו עבור מולדתם

בימוי: סרגיי בונדרצ’וק
| 137 דקות

יולי 1942. הגייסות הגרמניים שוטפים את הערבה האוקראינית בדרכם לסטלינגרד. הסובייטים מגנים על גשרי נהר הדון. למרות שיש כאן קרבות, עם אש ועשן והרוגים ופצועים, נדמה שזה לא העיקר. בונדרצ'וק מעצב זאת ביד אמן, כמו מין שיר או קינה כשהמצלמה משוטטת בנוף הפסטורלי הנשטף באור שורף של מלחמה. 

בסינמטק

עליה לשמיים

בימוי: לריסה שפיטקו
| 108 דקות

שני גיבורי הסרט, הפרטיזנים סוטניקוב וריבאק מצולמים ומעוצבים כדיוקנאות אלגוריים של ישו הנוצרי ויהודה איש קריות והעלילה מובילה אותם לעימות של הקרבה ונאמנות. לריסה שפיטקו משלבת ריאליזם עם תקריבים אקספרסיביים. התוצאה היא אחת מיצירות המופת של הקולנוע הסובייטי. 

בסינמטק

צא וראה

בימוי: אלם קלימוב
| 154 דקות

ביילרוס הכבושה בידי הגרמנים, 1943. ילד בן 15 מתגייס למאבק ונתקל בזוועות הנאציות. באמצעות אוירה היפר־ריאליסטית, המסתייעת במצלמה כמעט סוריאליסטית, עם פסקול גאוני ושחקן שהיה שרוי בהיפנוזה במהלך הצילומים כדי להגן עליו מפני מוות פסיכולוגי, מתעד קלימוב את הפן האפל של האנושות . יצירת מופת

בסינמטק

כוכב

בימוי: ניקולאי לבדב
| 88 דקות

כדי למנוע מתקפת נגד גרמנית, שולחת המפקדה הסובייטית חולית סיור אל מעבר לקווי האויב, כדי לזהות בזמן את ריכוזי הכוחות ומועד ההתקפה. החוליה, המכונה בקשר “כוכב”, מורכבת מחבורה של לוחמי עילית, שיותר מאשר כשרון, מאפיינים אותה מחוייבות ואמונה בצדקת הדרך. אקשיונר יעיל, מהיר ומותח. 

בסינמטק

הדרך לברלין

בימוי: סרגיי פופוב
| 82 דקות

קיץ 1942, חזית הדרום. אוגרקוב הוא קצין קשר שנכשל בהעברת שדר בהול. בית הדין הצבאי דן אותו למוות אך עד שיבוצע הצו, שומר עליו טוראי שתקן מקזחסטן. התנועה המהירה של הגרמנים מאלצת את השניים להמלט ודרכם מזמנת להם קרבות ומפגשים ומחברת בינם מאמצע אוקראינה ועד לברלין. 

נמר לבן

בימוי: קארן שחנזארוב
| 104 דקות

בתום קרב שריון נורא מתגלה טנקיסט מפויח, ידיו עדיין אוחזות בהגה הטנק שנפגע. להפתעת אנשי הרפואה, עוד יש לו דופק. אין לו מושג מי הוא – אך להפעיל טנק הוא עוד זוכר, ועד מהרה הוא נקרא למשימה מיוחדת: איתור והשמדת טנק גרמני חדיש.